Ratelen / kloppen bij bedienen koppelingspedaal

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
DED@2
Audi A2 clublid
Berichten: 1655
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

12 mei 2019, 09:23 0 x

Dit is dus al eerder behandeld. đź‘Ť
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2710
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

12 mei 2019, 11:08 2 x

Zojuist een uitgebreide testrit gemaakt en goed geluisterd.

Wegrijden zonder gas geven gaat probleemloos en soepel, zonder trillingen in het koppelingspedaal; bij schakelen van 3 naar 4 zakt het toerental even naar 800 maar snel zit ie weer op 1000 tpm en dan rijd ik 35 km/u (en heb ik nog steeds het gaspedaal niet aangeraakt); overschakelen naar de 5e heb ik niet geprobeerd.

Het geluid dat duidelijk als ratel hoorbaar is bij stilstand / versnelling in vrij / stationair draaiende motor gaat over in geruis bij hogere toerentallen en wordt bij rijdende auto al snel overstemd door motor-, wind- en afrolgeluiden.
Maar als ik 35..40 km/u rijdt in 4 en de koppeling iets intrap, is het geluid wel waar te nemen; het treedt dus ook op als de bak in een versnelling staat.

Mensen (die dachten slimmer dan Audi te zijn en) die het dubbelmassavliegwiel vervingen door de enkelmassa variant rapporteren een veel minder mooi rondlopende motor, schudden en trillen bij lage toerentallen.

Aannemend dat een defect DMF zich gedraagt als SMF zou ik trillen en schudden van de motor verwachten bij lage toerentallen en onafhankelijk van een al of niet ingetrapte koppeling.

Alles overziend neig ik nu meer naar iets in de versnellingsbak zelf. Morgen wil ik VAGtechniek in Nuenen eens laten meeluisteren - kijken wat die zeggen - en dan komt de lastige beslissing: doorrijden tot er iets kapot gaat, proberen zelf te repareren, laten repareren of auto vervangen en iemand anders het probleem laten oplossen.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3344
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Belgie
Motortype: A2 met motorombouw

12 mei 2019, 14:00 0 x

Filmpje maken met vooral het geluid goed opgenomen?

Dat dubbel massa vast zetten, ja ik lees nu dat dit niet slim is.
Maar ik denk het lager en als je toch alles los moet halen, bak eraf... om erbij te komen gelijk
een complete drukgroep.

Maar eerst ons laten mee luisteren, en hopelijk komt ook Koop9 of Jos_br nog even langs.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2710
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

15 mei 2019, 12:01 0 x

Vanmorgen was de diagnose-specialist (Martin) van VAGtechniek aanwezig en zijn reactie was direct: vliegwiel.

Dat is dus (betrekkelijk) goed nieuws, want als de versnellingsbak moet worden vervangen neem je vliegwiel en koppeling meteen mee. Dus "maar" ongeveer € 1.000 ipv € 1.500 reparatiekosten.

Ik heb voor mezelf nog eens even op een rijtje gezet wat mijn A2 allemaal te bieden heeft en dat vind ik niet snel in een andere A2 dus we gaan voor repareren. Daarna gaat ie waarschijnlijk toch in de verkoop, omdat we de A3 cabrio gaan gebruiken als trekauto voor de caravan. De A2 gaat dan minder km's maken en een benzine-versie ligt dan meer voor de hand.

Dus als iemand een goed onderhouden A2 90pk diesel met nieuwe koppeling en vliegwiel en met alle opties behalve OSS zoekt, laat maar weten. Inruil benzine-A2 bespreekbaar.
Plaats reactie