Zoals gezegd het bericht van Autoweek:
"De Audi A2 is in mijn ogen een unieke auto. Lichtgewicht door zijn aluminium carroserie en een kleine maar slimme MPV die meer te bieden heeft dan je op het eerste gezicht zou zeggen.
De bijzondere zaken zijn in mijn ogen het bijzonder lage gewicht wat je merkt in prestaties gecombineerd met zuinigheid. Overigens zonder al te veel in te boeten op de veiligheid, want met de EuroNCAP test komt hij ook prima weg met net geen 5 sterren.
Waar komt de keuze van een A2 vandaan? Van 2002 tot 2005 heb ik met veel plezier zakelijk een Audi A2 gereden. Komende uit een A3 was ik toen zeer verrast over deze auto. De toenmalige A2 was een ‘standaard’ 1.4 benzine met niet al te veel bijzonderheden, behalve de sportstoelen die destijds het beste zitmeubilair waren die ik kon vinden. Lange zittingen en goede zijdelingse steun. De stoelen kan ik een ieder aanbevelen. Ook de zuinigheid viel mij toen al op. 1 op 17 met een benzine. Dat deden veel van mijn collega’s in hun turbodiesels mij niet na.
Daarna heb ik eerst een Seat Altea (2.0 tdi Sport Up met DSG-automaat) gehad en vervolgens een Renault Mégane (1.9 dci 130 pk Tech Line). Allemaal zakelijk overigens. Eind 2007 heb ik vervolgens besloten om de zakelijke auto niet langer privé te gebruiken waardoor ik op zoek ben gegaan naar een betaalbare privé auto die toch nog voldoet aan mijn eisen. Mijn eisen waren:
·een MPV-achtige auto met een hoge(re) zit en een veelzijdige indeling.
·Geïntegreerde radio/CD
·En een niet alledaags uiterlijk en een model dat niet inmiddels vervangen is door een nieuwere versie.
·Daarnaast betrouwbaar en enigszins goedkoop in het onderhoud.
·Niet boven de € 20.000 in de aanschaf.
Na een blik te hebben geworpen in mijn portemonnee en een aantal auto’s op een rijtje te hebben gezet ben ik op basis van kosten uitgekomen op een Audi A2. Daarbij waren het verbruik, de lage afschrijving en de geschatte onderhoudskosten doorslaggevend.
Lange tijd heb ik gekeken naar de beschikbare A2’s, maar in Nederland stonden niet de versies te koop zoals ik hem graag wilde hebben. In Duitsland kwam ik er veel meer tegen die een zwaardere motor hadden (90 pk tdi de 1.6 fsi) en vaak ook nog met meer opties.
En na toch weer eens op de Nederlandse Audi website te hebben gekeken stond ie daar dan. De Audi A2 zoals ik hem mij had voorgesteld: een metallic zwarte 1.6 fsi in een S-Line uitvoering. Perfect!!!
En nu rij ik deze auto alweer een jaar met veel plezier. Zoals hij al bij mij voor de deur staat te glimmen met de juiste verhoudingen en zijn uitnodigende 17” velgen kan ik er gewoon nog elke dag van genieten. Rijden doet hij perfect, lekker straf geveerd en ook het extra vermogen t.o.v. de 1.4 is heerlijk. Je merkt duidelijk de 2 gezichten van de fsi motor. Op lage toeren lekker rustig, stil zijn werk aan het doen en toch sterk genoeg om op lage toeren door het verkeer te komen. En dan als je de toeren boven de 3.000 uit laat komen dan lijkt het wel alsof er een turbo bij komt. Hij gaat er opeens vandoor, in welke versnelling je ook zit. De motor laat nu ook meer van zich horen. Hij gromt echt dat hij er zin in heeft. Dat dubbele karakter bevalt mij ook erg goed. Ik wil namelijk niet altijd het gevoel hebben met een sportieve zenuwachtige auto op pad te zijn. Zeker niet wanneer ik met mijn vrouw en zoontje van 6 maanden in de auto zit.
De 110 pk die in deze auto zit in combinatie met het lage gewicht van slechts 970 kg is natuurlijk ook een prachtig verhaal. Menig vertegenwoordiger met zijn turbodiesel verslikt zich nog wel eens in deze A2.
Wat mij verder heel goed bevalt aan de auto is:
·de geïntegreerde radio/CD speler (Concert) die een mooi geluid geeft.
·de uitneembare achterstoelen waar ik laatst dus een plasma TV mee heb kunnen vervoeren, terwijl dat in een Toyota Avensis station niet kon vanwege de hoogte...
·de half lederen sportstoelen met goede ondersteuning én lendesteunen.
Nadelen?
Tsja, een paar zaken die ik graag anders had gezien:
·het verbruik valt enigszins tegen want de fabrieksopgave van 5,9 l/100 km heb ik zeker niet gehaald. Ik ben vooralsnog niet onder 7 gekomen. Daarbij komt ook nog dat je in principe Euro 98 moet tanken wil je de optimale prestaties uit je motor halen. Zeker toen de brandstofprijzen een paar maanden terug zo hoog waren was dat wel even een tegenvaller. Daarbij komt dat 98 zeldzaam wordt aan de pomp. Maar inmiddels ben ik eraan gewend geraakt.
·Je kunt geen trekhaak monteren op deze auto om een aanhanger te trekken. Dat wordt dus iemand anders z’n auto lenen. Wel kan er een haak gemonteerd worden voor de fietsendrager.
·Het geluidsniveau op de snelweg is toch aan de hoge kant. Misschien ben ik hier wel aan de diesels gewend geraakt (met 6 verzetten). Een 6e versnelling zou op deze auto ook niet misstaan.
·Een vreemde bandenmaat die de montage van winterbanden op de bestaande velgen heel lastig maakt. Het zullen ws. aparte velgen worden. PROBLEMEN (48.700 km)
Een paar zaken vielen mij op en dit is tot nu toe onder de Audi Select garantie opgelost.
·2 rammeltjes in de auto. 1 onder het dashboard en één bij het slot van de achterklap.
·Beschadigde velgen voor van het langs de stoep parkeren. Is als nieuw gerepareerd.
·Een defecte bobine. Typisch Audi A2 kwaaltje, want dit had ik in mijn vorige A2 ook al."