FSI pruttelt.

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 jul 2018, 22:37
Locatie: De Friese Meren
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

21 jun 2019, 21:09 0 x

Vorige week hadden we een feestje in de Franse Ardennen. Leuk ritje van 2x 450km heen en terug vanuit Friesland voor de A2 en mijn zoon dacht ik....
Auto loopt als een zonnetje tot Roermond waar een sanitaire stop is ingelast. Na het opnieuw starten staat de wagen hevig te schudden en maar van het contact afgezet. Hij vertikt het gewoon. Na een 20min afkoelen is het starten en lopen en niets meer aan de hand tijdens de rit.
Tijdens het weekend met korte ritjes is er niets aan de hand, een heerlijk onderstel is dit toch op de bergwegen en bochten, een feest!

De terugweg is ook niet zonder problemen. Tijdens het file rijden ter hoogte van Breda slaat hij af en start niet meer. Na een half uurtje de ANWB erbij gehad. Deze vind het oliepeil aan de lage kant en we gooien er een halve liter erbij die ik altijd in de wagen heb liggen. Na een half uur afkoelen is het weer starten en lopen als een zonnetje. Waar moet ik het zoeken volgens jullie?
De fotos zijn van het aflees apparaat van de ANWB.
IMG-20190616-WA0014.jpg
IMG-20190616-WA0014.jpg (270.81 KiB) 4838 keer bekeken
IMG-20190616-WA0013.jpg
IMG-20190616-WA0013.jpg (280.79 KiB) 4838 keer bekeken
1 code kon hij niet uitlezen.

Vorig jaar heeft hij ook een keer staan pruttelen na een stadrit. Destijds dacht ik aan verkeerde benzine ron 95 ipv 98. Ook de bougies en bobines zijn toen vernieuwd, geen probleem meer gehad tot nu dus.
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1162
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

21 jun 2019, 22:26 1 x

Nou Harm, je spaart wel foutcodes!
Het eerste probleem( po191) lijkt een beetje op het probleem van JJR ( foutcode P0191)en dat bleek uiteindelijk iets lekkende injector aansluitingen te zijn dacht ik.
Het 2 e probleem (p0546) is een aanduiding dat je uitlaatgas temperatuur meter het niet meer zo best doet, dat geeft niet de klacht van niet meer willen starten , alleen een geel motorlampje.
Het 3 e probleem ( p1031) slaat op het deellastkleppenblokje wat niet of niet goed meer aangestuurd wordt.
Al met al wel wat om even een afspraak met Lukas de A2 dokter te maken dacht ik.
Laatst gewijzigd door jaapje op 21 jun 2019, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1162
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

21 jun 2019, 22:28 0 x

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 jul 2018, 22:37
Locatie: De Friese Meren
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

22 jun 2019, 18:01 0 x

Dank je wel Jaapje voor de uitleg. :thumbmin:

Ik heb het draadje gelezen. Pfff, eind goed al goed voor JJR.
Ik had net de koelvloeistofslangen laten vernieuwen ivm lekkage.
We gaan er mee aan de slag.

Groet!
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1162
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

22 jun 2019, 19:34 0 x

Ik dacht al wat ben je stil.😁
Een heel verhaal van JJR maar misschien valt het bij jou mee . Als er veel mis is met het inlaatkleppen blokje zou ik aanraden om je motorECU te laten chippen in Duitsland , dan gaat dat “schichtladung “ gedeelte buiten werking en wordt de motor wat pittiger tussen 1500 en 300 Omw/ min.
Een nieuw kleppenblokje kost ongeveer €350 en de motorECU aanpassen €300 maar er zijn nog meer voordelen...
Zie hiervoor: FSI en tuning op dit forum

viewtopic.php?f=26&t=8100&p=73135&hilit ... ing#p73135
Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 jul 2018, 22:37
Locatie: De Friese Meren
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

23 jun 2019, 21:56 0 x

jaapje schreef:
22 jun 2019, 19:34
Ik dacht al wat ben je stil.😁
Een heel verhaal van JJR maar misschien valt het bij jou mee . Als er veel mis is met het inlaatkleppen blokje zou ik aanraden om je motorECU te laten chippen in Duitsland , dan gaat dat “schichtladung “ gedeelte buiten werking en wordt de motor wat pittiger tussen 1500 en 300 Omw/ min.
Een nieuw kleppenblokje kost ongeveer €350 en de motorECU aanpassen €300 maar er zijn nog meer voordelen...
Zie hiervoor: FSI en tuning op dit forum

viewtopic.php?f=26&t=8100&p=73135&hilit ... ing#p73135
Dank je wel Jaapje. :thumbmin:
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1162
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

20 jul 2019, 13:20 0 x

Alles weer opgelost Harm?
Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 jul 2018, 22:37
Locatie: De Friese Meren
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

27 jul 2019, 23:52 0 x

jaapje schreef:
20 jul 2019, 13:20
Alles weer opgelost Harm?
Nee nog niet. Ik ben er nog niet mee bezig geweest.
Door omstandigheden staat de A2 stof te vergaren op de oprit
Geen prioriteit op dit moment dus.

Ik kom er op terug Jaap! :) .
Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 jul 2018, 22:37
Locatie: De Friese Meren
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

09 sep 2019, 20:59 3 x

De FSI pruttelt niet meer en met een verse APK keuring weer klaar voor vele plezierige kilometers.
Het was wel een flinke bevalling deze keer.
Ik zal het als leek proberen uit te leggen. ;)
IMG-20190807-WA0004.jpg
IMG-20190807-WA0004.jpg (124.7 KiB) 4051 keer bekeken
IMG-20190813-WA0018.jpg
IMG-20190813-WA0018.jpg (126.45 KiB) 4051 keer bekeken
IMG-20190813-WA0017.jpg
IMG-20190813-WA0017.jpg (195.09 KiB) 4051 keer bekeken
In willekeurige volgorde geplaatst.

Het inlaatklepverstellingstangetje lag er af cq was versleten. Daar kom je zo eenvoudig niet bij zonder aangepast gereedschap.
De brandstofdruksensor zat onder de kit en had geoxideerde kabeltjes. Daar was dus al eerder door vorige eigenaren meer geknoeid. (Als ge het nie meer wit dan gebruike men pur of kit). Deze volkswijsheid komt door zulke prutsers. :@@
Dat werd dus een nieuw motorinlaatspruitstuk want een goede 2ehands was nergens verkrijgbaar. Er is niet veel ruimte om eea te vervangen dus gingen ook de nodige uurtjes mee verloren, gelukkig werkt mijn monteur niet met een stopwatch om de pols anders waren de kosten nog verder uit de hand gelopen.
Enfin, pinnen en vergeten en weer lekker rijden!

Groet,

Harm.
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6369
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 sep 2019, 21:40 4 x

Wat goed dat het is opgelost! Had de uitleesapparatuur van de ANWB het toch bij het goede eind.

Zo zie je maar, niet alle manco's zijn te wijten aan de FSI. ;) Maar wat een gepruts zeg ... :flushed:

Nu weer met liefde genieten! Ook al doet het een beetje pijn ... :thumbmin:
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Plaats reactie