FSI pruttelt.
- Harm
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 23 jul 2018, 22:37
- Locatie: De Friese Meren
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Vorige week hadden we een feestje in de Franse Ardennen. Leuk ritje van 2x 450km heen en terug vanuit Friesland voor de A2 en mijn zoon dacht ik....
Auto loopt als een zonnetje tot Roermond waar een sanitaire stop is ingelast. Na het opnieuw starten staat de wagen hevig te schudden en maar van het contact afgezet. Hij vertikt het gewoon. Na een 20min afkoelen is het starten en lopen en niets meer aan de hand tijdens de rit.
Tijdens het weekend met korte ritjes is er niets aan de hand, een heerlijk onderstel is dit toch op de bergwegen en bochten, een feest!
De terugweg is ook niet zonder problemen. Tijdens het file rijden ter hoogte van Breda slaat hij af en start niet meer. Na een half uurtje de ANWB erbij gehad. Deze vind het oliepeil aan de lage kant en we gooien er een halve liter erbij die ik altijd in de wagen heb liggen. Na een half uur afkoelen is het weer starten en lopen als een zonnetje. Waar moet ik het zoeken volgens jullie?
De fotos zijn van het aflees apparaat van de ANWB. 1 code kon hij niet uitlezen.
Vorig jaar heeft hij ook een keer staan pruttelen na een stadrit. Destijds dacht ik aan verkeerde benzine ron 95 ipv 98. Ook de bougies en bobines zijn toen vernieuwd, geen probleem meer gehad tot nu dus.
Auto loopt als een zonnetje tot Roermond waar een sanitaire stop is ingelast. Na het opnieuw starten staat de wagen hevig te schudden en maar van het contact afgezet. Hij vertikt het gewoon. Na een 20min afkoelen is het starten en lopen en niets meer aan de hand tijdens de rit.
Tijdens het weekend met korte ritjes is er niets aan de hand, een heerlijk onderstel is dit toch op de bergwegen en bochten, een feest!
De terugweg is ook niet zonder problemen. Tijdens het file rijden ter hoogte van Breda slaat hij af en start niet meer. Na een half uurtje de ANWB erbij gehad. Deze vind het oliepeil aan de lage kant en we gooien er een halve liter erbij die ik altijd in de wagen heb liggen. Na een half uur afkoelen is het weer starten en lopen als een zonnetje. Waar moet ik het zoeken volgens jullie?
De fotos zijn van het aflees apparaat van de ANWB. 1 code kon hij niet uitlezen.
Vorig jaar heeft hij ook een keer staan pruttelen na een stadrit. Destijds dacht ik aan verkeerde benzine ron 95 ipv 98. Ook de bougies en bobines zijn toen vernieuwd, geen probleem meer gehad tot nu dus.
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1162
- Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
- Locatie: Zutphen
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Nou Harm, je spaart wel foutcodes!
Het eerste probleem( po191) lijkt een beetje op het probleem van JJR ( foutcode P0191)en dat bleek uiteindelijk iets lekkende injector aansluitingen te zijn dacht ik.
Het 2 e probleem (p0546) is een aanduiding dat je uitlaatgas temperatuur meter het niet meer zo best doet, dat geeft niet de klacht van niet meer willen starten , alleen een geel motorlampje.
Het 3 e probleem ( p1031) slaat op het deellastkleppenblokje wat niet of niet goed meer aangestuurd wordt.
Al met al wel wat om even een afspraak met Lukas de A2 dokter te maken dacht ik.
Het eerste probleem( po191) lijkt een beetje op het probleem van JJR ( foutcode P0191)en dat bleek uiteindelijk iets lekkende injector aansluitingen te zijn dacht ik.
Het 2 e probleem (p0546) is een aanduiding dat je uitlaatgas temperatuur meter het niet meer zo best doet, dat geeft niet de klacht van niet meer willen starten , alleen een geel motorlampje.
Het 3 e probleem ( p1031) slaat op het deellastkleppenblokje wat niet of niet goed meer aangestuurd wordt.
Al met al wel wat om even een afspraak met Lukas de A2 dokter te maken dacht ik.
Laatst gewijzigd door jaapje op 21 jun 2019, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- Harm
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 23 jul 2018, 22:37
- Locatie: De Friese Meren
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Dank je wel Jaapje voor de uitleg.
Ik heb het draadje gelezen. Pfff, eind goed al goed voor JJR.
Ik had net de koelvloeistofslangen laten vernieuwen ivm lekkage.
We gaan er mee aan de slag.
Groet!

Ik heb het draadje gelezen. Pfff, eind goed al goed voor JJR.
Ik had net de koelvloeistofslangen laten vernieuwen ivm lekkage.
We gaan er mee aan de slag.
Groet!
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1162
- Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
- Locatie: Zutphen
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Ik dacht al wat ben je stil.
Een heel verhaal van JJR maar misschien valt het bij jou mee . Als er veel mis is met het inlaatkleppen blokje zou ik aanraden om je motorECU te laten chippen in Duitsland , dan gaat dat “schichtladung “ gedeelte buiten werking en wordt de motor wat pittiger tussen 1500 en 300 Omw/ min.
Een nieuw kleppenblokje kost ongeveer €350 en de motorECU aanpassen €300 maar er zijn nog meer voordelen...
Zie hiervoor: FSI en tuning op dit forum
viewtopic.php?f=26&t=8100&p=73135&hilit ... ing#p73135

Een heel verhaal van JJR maar misschien valt het bij jou mee . Als er veel mis is met het inlaatkleppen blokje zou ik aanraden om je motorECU te laten chippen in Duitsland , dan gaat dat “schichtladung “ gedeelte buiten werking en wordt de motor wat pittiger tussen 1500 en 300 Omw/ min.
Een nieuw kleppenblokje kost ongeveer €350 en de motorECU aanpassen €300 maar er zijn nog meer voordelen...
Zie hiervoor: FSI en tuning op dit forum
viewtopic.php?f=26&t=8100&p=73135&hilit ... ing#p73135
- Harm
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 23 jul 2018, 22:37
- Locatie: De Friese Meren
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Dank je wel Jaapje.jaapje schreef: ↑22 jun 2019, 19:34Ik dacht al wat ben je stil.
Een heel verhaal van JJR maar misschien valt het bij jou mee . Als er veel mis is met het inlaatkleppen blokje zou ik aanraden om je motorECU te laten chippen in Duitsland , dan gaat dat “schichtladung “ gedeelte buiten werking en wordt de motor wat pittiger tussen 1500 en 300 Omw/ min.
Een nieuw kleppenblokje kost ongeveer €350 en de motorECU aanpassen €300 maar er zijn nog meer voordelen...
Zie hiervoor: FSI en tuning op dit forum
viewtopic.php?f=26&t=8100&p=73135&hilit ... ing#p73135

- Harm
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 23 jul 2018, 22:37
- Locatie: De Friese Meren
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
De FSI pruttelt niet meer en met een verse APK keuring weer klaar voor vele plezierige kilometers.
Het was wel een flinke bevalling deze keer.
Ik zal het als leek proberen uit te leggen.
In willekeurige volgorde geplaatst.
Het inlaatklepverstellingstangetje lag er af cq was versleten. Daar kom je zo eenvoudig niet bij zonder aangepast gereedschap.
De brandstofdruksensor zat onder de kit en had geoxideerde kabeltjes. Daar was dus al eerder door vorige eigenaren meer geknoeid. (Als ge het nie meer wit dan gebruike men pur of kit). Deze volkswijsheid komt door zulke prutsers.
Dat werd dus een nieuw motorinlaatspruitstuk want een goede 2ehands was nergens verkrijgbaar. Er is niet veel ruimte om eea te vervangen dus gingen ook de nodige uurtjes mee verloren, gelukkig werkt mijn monteur niet met een stopwatch om de pols anders waren de kosten nog verder uit de hand gelopen.
Enfin, pinnen en vergeten en weer lekker rijden!
Groet,
Harm.
Het was wel een flinke bevalling deze keer.
Ik zal het als leek proberen uit te leggen.

In willekeurige volgorde geplaatst.
Het inlaatklepverstellingstangetje lag er af cq was versleten. Daar kom je zo eenvoudig niet bij zonder aangepast gereedschap.
De brandstofdruksensor zat onder de kit en had geoxideerde kabeltjes. Daar was dus al eerder door vorige eigenaren meer geknoeid. (Als ge het nie meer wit dan gebruike men pur of kit). Deze volkswijsheid komt door zulke prutsers.

Dat werd dus een nieuw motorinlaatspruitstuk want een goede 2ehands was nergens verkrijgbaar. Er is niet veel ruimte om eea te vervangen dus gingen ook de nodige uurtjes mee verloren, gelukkig werkt mijn monteur niet met een stopwatch om de pols anders waren de kosten nog verder uit de hand gelopen.
Enfin, pinnen en vergeten en weer lekker rijden!
Groet,
Harm.
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6369
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Wat goed dat het is opgelost! Had de uitleesapparatuur van de ANWB het toch bij het goede eind.
Zo zie je maar, niet alle manco's zijn te wijten aan de FSI.
Maar wat een gepruts zeg ...
Nu weer met liefde genieten! Ook al doet het een beetje pijn ...
Zo zie je maar, niet alle manco's zijn te wijten aan de FSI.


Nu weer met liefde genieten! Ook al doet het een beetje pijn ...

Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16