Turbo probleem
- joost.cuijpers
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Beste mensen,
Mijn turbo is na wat extra gas in een noodloop terecht gekomen.
Hij gaf toen de code p0299 aan, verminderde turbodruk.
De code gewist en de druk gemeten en ik kwam rond de 1.55 uit.
Is deze druk normaal? En zou ik de slangen eerst na moeten lopen, ondanks dat de auto niet altijd in de noodloop gaat?
Het is een 1.2tdi gechipt
Mijn turbo is na wat extra gas in een noodloop terecht gekomen.
Hij gaf toen de code p0299 aan, verminderde turbodruk.
De code gewist en de druk gemeten en ik kwam rond de 1.55 uit.
Is deze druk normaal? En zou ik de slangen eerst na moeten lopen, ondanks dat de auto niet altijd in de noodloop gaat?
Het is een 1.2tdi gechipt
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Is die 1,55 bar overdruk dus absolute druk 2,55 of heb je 1,55 bar absoluut?
Mijn ATL (niet gechipt) doet maximaal 1,3 bar overdruk en Torque zegt dan 2,3
Mijn ATL (niet gechipt) doet maximaal 1,3 bar overdruk en Torque zegt dan 2,3
- joost.cuijpers
Torque geeft 1,5 weer
- Peter_Maathuis
- Moderator
Dat lijkt mij ruimschoots te weinig druk. Een lekke slang zou je moeten horen sissen. dat had ik vorig jaar op vakantie: slang naar intercooler doorgesleten door dynamopoelie. Ik kwam toen niet hoger dan 1,8 bar met bijbehorend vermogensverlies (maar geen noodloop overigens).
Maar het kan ook zijn dat de vanen van de VTG vastzitten: met hand het stangetje heen en weer bewegen geeft een idee en mogelijk wat beweging.
Ik neem aan dat de aansturing van de turbo wel goed werkt: de ECU klaagt alleen over te weinig druk als hij vraagt om meer druk en die niet krijgt.
Maar het kan ook zijn dat de vanen van de VTG vastzitten: met hand het stangetje heen en weer bewegen geeft een idee en mogelijk wat beweging.
Ik neem aan dat de aansturing van de turbo wel goed werkt: de ECU klaagt alleen over te weinig druk als hij vraagt om meer druk en die niet krijgt.
- joost.cuijpers
Ik had een tijd geleden inderdaad een lekke slang die ik binnen hoorde fluiten! Ik ga het allemaal langs. Bedankt voor het meedenken!
- HansJan
- Moderator
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Misbruik van dit topic: zou je jouw deelname aan de sleutelsessie kunnen bevestigen?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- joost.cuijpers
- Peter_Maathuis
- Moderator
Misschien iets te veel "het nieuwe rijden" in de praktijk gebracht? Af en toe flink de sporen geven, kan geen kwaad.
Gelukkig is de turbo bij de ANY motor gemakkelijker uit te bouwen dan bij de ATL
Gelukkig is de turbo bij de ANY motor gemakkelijker uit te bouwen dan bij de ATL

- joost.cuijpers
Als ik heel eerlijk ben, ben ik niet zo van het nieuwe rijdenPeter_Maathuis schreef: ↑26 jun 2019, 12:34Misschien iets te veel "het nieuwe rijden" in de praktijk gebracht? Af en toe flink de sporen geven, kan geen kwaad.
Gelukkig is de turbo bij de ANY motor gemakkelijker uit te bouwen dan bij de ATL![]()

- Peter_Maathuis
- Moderator
Dan is het m.i vreemd dat de turbo na 15.000 km vast (weer?) vast zit.