Turbo probleem

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Gebruikersavatar
joost.cuijpers
Berichten: 191
Lid geworden op: 16 aug 2017, 20:11
Locatie: Gemert-Bakel
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

22 jun 2019, 00:58 1 x

Beste mensen,

Mijn turbo is na wat extra gas in een noodloop terecht gekomen.
Hij gaf toen de code p0299 aan, verminderde turbodruk.
De code gewist en de druk gemeten en ik kwam rond de 1.55 uit.

Is deze druk normaal? En zou ik de slangen eerst na moeten lopen, ondanks dat de auto niet altijd in de noodloop gaat?

Het is een 1.2tdi gechipt
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2710
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

22 jun 2019, 15:14 2 x

Is die 1,55 bar overdruk dus absolute druk 2,55 of heb je 1,55 bar absoluut?
Mijn ATL (niet gechipt) doet maximaal 1,3 bar overdruk en Torque zegt dan 2,3
Gebruikersavatar
joost.cuijpers
Berichten: 191
Lid geworden op: 16 aug 2017, 20:11
Locatie: Gemert-Bakel
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

23 jun 2019, 23:30 1 x

Torque geeft 1,5 weer
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2710
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 jun 2019, 08:13 2 x

Dat lijkt mij ruimschoots te weinig druk. Een lekke slang zou je moeten horen sissen. dat had ik vorig jaar op vakantie: slang naar intercooler doorgesleten door dynamopoelie. Ik kwam toen niet hoger dan 1,8 bar met bijbehorend vermogensverlies (maar geen noodloop overigens).

Maar het kan ook zijn dat de vanen van de VTG vastzitten: met hand het stangetje heen en weer bewegen geeft een idee en mogelijk wat beweging.

Ik neem aan dat de aansturing van de turbo wel goed werkt: de ECU klaagt alleen over te weinig druk als hij vraagt om meer druk en die niet krijgt.
Gebruikersavatar
joost.cuijpers
Berichten: 191
Lid geworden op: 16 aug 2017, 20:11
Locatie: Gemert-Bakel
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

24 jun 2019, 20:11 2 x

Ik had een tijd geleden inderdaad een lekke slang die ik binnen hoorde fluiten! Ik ga het allemaal langs. Bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6369
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 jun 2019, 20:46 1 x

Misbruik van dit topic: zou je jouw deelname aan de sleutelsessie kunnen bevestigen?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
joost.cuijpers
Berichten: 191
Lid geworden op: 16 aug 2017, 20:11
Locatie: Gemert-Bakel
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

26 jun 2019, 08:13 1 x

HansJan schreef:
24 jun 2019, 20:46
Misbruik van dit topic: zou je jouw deelname aan de sleutelsessie kunnen bevestigen?
Doe ik!
Na de foutmelding lage druk, had ik gister de melding te hoge druk en blijkt de turbo binnen 15.000 weer helemaal vast te zitten.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2710
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

26 jun 2019, 12:34 0 x

Misschien iets te veel "het nieuwe rijden" in de praktijk gebracht? Af en toe flink de sporen geven, kan geen kwaad.
Gelukkig is de turbo bij de ANY motor gemakkelijker uit te bouwen dan bij de ATL :mrgreen:
Gebruikersavatar
joost.cuijpers
Berichten: 191
Lid geworden op: 16 aug 2017, 20:11
Locatie: Gemert-Bakel
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

26 jun 2019, 21:18 1 x

Peter_Maathuis schreef:
26 jun 2019, 12:34
Misschien iets te veel "het nieuwe rijden" in de praktijk gebracht? Af en toe flink de sporen geven, kan geen kwaad.
Gelukkig is de turbo bij de ANY motor gemakkelijker uit te bouwen dan bij de ATL :mrgreen:
Als ik heel eerlijk ben, ben ik niet zo van het nieuwe rijden🙈
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2710
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

26 jun 2019, 22:25 0 x

Dan is het m.i vreemd dat de turbo na 15.000 km vast (weer?) vast zit.
Plaats reactie