Naast het werken aan de auto, moet er bedacht worden wat er voor de benzinemotor in de plaats moet komen. Die motor (AUA ontsteking op een BBY blok, met peilstok achter dus geen originele A2-motor) heb ik overigens helemaal uit elkaar gehaald om eens te zien hoe alles in het echt in elkaar zit en om het aluminium van het ijzer te scheiden (handig bij het inleveren bij de oud-metalen handelaar).

- IMAG0766.jpg (2.13 MiB) 4311 keer bekeken
Na wat zoekwerk ontstaat de overtuiging dat zo'n ombouw (zeker technisch) te doen is, maar dat de RDW-keuring na de ombouw nog wel eens lastig zou kunnen zijn.
Ik wil de elektromotor koppelen met de bestaande versnellingsbak - dat is de simpelste methode (anders heb je een nieuw differentieel en nieuwe aandrijfassen nodig) en die geeft, hoewel schakelen bij een elektromotor niet strikt noodzakelijk is, wat extra flexibiliteit: snel optrekken en lage topsnelheid in de 2e of 3e versnelling of wat langzamer optrekken en hogere top in 4e of 5e versnelling.
Ook kom ik gaandeweg tot een lijstje van aan te schaffen zaken:
- een motor
- een bijpassende controller
- een adapterplaat om de elektromotor aan de versnellingsbak te koppelen
- een adapter op de motor-as om het bestaande vliegwiel (met koppeling) op te kunnen monteren
- een accupakket, eventueel met batterij management systeem
- een DC/DC-convertor, die de generator vervangt en de 12 Volt accu bijlaadt vanuit het accupakket
- een vacuümsysteem voor de rembekrachtiging
- een verwarming om de voorruit te kunnen ontwasemen
- een CANbus simulator (die meldt dat de motor stationair loopt zodat o.a. de stuurbekrachtiging actief wordt)
- en de nodige kabels, zekeringen, relais en schakelaars
Basis overwegingen - hoe kies je je aandrijving en accu-pakket
- een A2 kan redelijk uit de voeten met een motor die 55 kW piek kan leveren (dat doet de benzinemotor bij 5.000 tpm); voor langere tijd 25..30 kW (30..40 pk) is voldoende om normaal met het verkeer mee te kunnen komen
- voor 50 kW vermogen heb je bij 50 Volt een stroom van 1.000 Ampere nodig - dat werkt niet lekker (dikke kabels); 100 Volt bij 500 Ampere lijkt een redelijke optie, 150 Volt bij 350 Ampere zou ook kunnen
- een accu-pakket opgebouwd uit lood-accu's wordt als snel erg zwaar; meer dan 96 Volt (8 accu's, 200 kg) kan niet en je mag deze accu's maar 50% ontladen (semi tractie accu), dus bij 100 Ah kun je maar 50 Ah gebruiken en bij 96 Volt heb je dan 5 kWh = max 50 km actieradius; misschien aardig in een eerste fase van de ontwikkeling want veel goedkoper dan LiFePO4
- een LiFePO4-accu-pakket heeft de dubbele capaciteit per 100 kg (dus 10 kWh) en je kunt ze prima van 90% naar 15% ontladen bij gebruik, dus 200 kg accu (20 kWh) levert 15 kWh bruikbaar = 150 km actieradius, drie maal die van lood-accu's
- ik schat dat de auto ca 100 kg lichter is geworden door het uitbouwen van de benzine-spullen, tel daarbij op de benzinetank (gevuld) dan zit je op circa -150 kg; de elektromotor een aanverwante spullen weegt ca 75 kg, dus een accupakket van 100..150 kg is acceptabel en beïnvloed het weggedrag niet of nauwelijks als je het extra gewicht een beetje slim verdeeld over voor- en achteras
Er blijken diverse aanbieders in Europa te zijn, die min of meer complete ombouw-pakketten (meestal zonder accu-pakket) aanbieden. Mijn voorkeur gaat echter uit naar zelf de componenten bij elkaar zoeken i.p.v. € 2.000 extra te betalen voor een mooi kastje.
Bij EVeurope in Delft (dus relatief dichtbij) hebben ze een aardige HEC-50-30 AC motor (een Nederlands product van Heijnsdijk Electric Cars). Motor € 2.500 en e-car-kastje (controller en DC/DC-convertor) voor een kleine € 6.000...
Een andere aanbieder (minder commercieel) is Heiko Fleck in Beieren: deze set voor € 5.750 had ik bijna besteld: een watergekoelde motor (22 kW continu, piek 60 kW), controller, waterkoelplaat voor de controller, kabelboom, schakelaars,...

- unnamed.jpg (333.1 KiB) 4311 keer bekeken
...totdat ik eens zorgvuldig ging opmeten hoe groot mijn elektromotor maximaal mag zijn.

- IMAG0770.jpg (2.24 MiB) 4311 keer bekeken
De lengte (max 45 cm) is eigenlijk nooit een probleem, maar de aandrijfas. De rechter aandrijfas wordt snel een stuk dikker en beperkt de diameter van de toe te passen motor nogal...

- IMAG0787_01.jpg (1.5 MiB) 4311 keer bekeken
Hart-op-hart is er tussen aandrijfas en de ingaande as van de versnellingsbak 175 mm beschikbaar. Waar de aandrijfas uit de bak komt, is ie 60 mm diameter dik en dan past een vliegwiel van 270 mm prima met 4 mm speling en 6 mm aluminium behuizing, (bovenste schets). Maar 5 cm verderop wordt de as vanaf het wiel gekoppeld met de as uit de bak en dan is ie 96 mm diameter (en bij een 1.6 FSI zelfs nog dikker). Onderste schets.
De elektromotor moet dus (met enige speling tussen as en motor) minder dan 25 cm diameter hebben.

- IMAG0792.jpg (1.26 MiB) 4311 keer bekeken
En de motor van Heiko is 257 mm en die gaat dus niet passen...