EV-ombouw - de start en de uitdagingen

Projecten, modificaties en accessoires.
Airspeed
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

08 aug 2019, 10:02 1 x

Peter_Maathuis schreef:
07 aug 2019, 23:49

De koppeling laten vervallen kan, maar hij zit niet in de weg. Het vliegwiel laten vervallen is wel zinnig. Dan moet je een lange bus maken die enerzijds op de as van de elektromotor past en anderzijds over de spline past van de as die uit de versnellingsbak steekt. Ruimtewinst levert het niet op, want je kunt de elektromotor alleen bevestigen waar eerste de verbrandingsmotor zat.
Interessant!
Als ik het zo lees, waarbij je zegt dat theoretisch zowel de koppeling als het vliegwiel kunnen vervallen, zeg je dus eigenlijk dat je de functionaliteit van die zaken niet gebruikt bij een elektromotor?
Maar je moet voor het heelhouden van de synchros van de bak toch even de aandrijving van de prise-as eraf hebben op het moment dat je de volgende versnelling inlegt? Zeg maar de basis van het schakelen vanuit de bak bekeken ;-) Hoe doe je dat dan zonder functionele koppeling? (= vliegwiel, drukgroep en koppelingsplaat)
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

08 aug 2019, 10:10 0 x

Ik heb geleerd;

Schakelen zonder koppeling is slecht voor je tanden.... en het is erg ruw met rijden.

Verder koop ik graag voor €60,- een oude Automaat van Polo, de 3 en nieuwere 4 bak passen beide, maar 3 lijkt me voldoende en de 4 is duurder en moeilijker te vinden.

Ik heb in Rusland gevraagd of er een plaat op de elektro motor komt.
Dat is een soort licht gewicht vliegwiel of dat ze het op een andere manier vast zetten.
De ring tussen motor en bak word met Laser uit Aluminium plaat gemaakt en ik vermoed midden deel.
De plaat is 8 mm dik.

Dit is ook de reden waarom ik 2 kleinere motortjes rechtstreeks op de assen gezet heb.
Geen Differentieel nodig en bij veel Gas geven niet alleen 97 Km vooruit maar ook Achteruit!
Wel is kruipen op minimale hoeveelheid mogelijk en je remt ook af op de motor, en regenereerde stroom.
Nu zijn die motoren een ramp om te vinden, Toyota kan ze niet meer leveren, die uit 1982 en alleen reviseren kan nog. Dus ook ik moet voor 2e keer voor de bak kiezen.
De Huidige direct aangedreven is snel weg bij stoplicht maar op top trager en zoemde als Maya de Bij.
Boven 75 Km steeg het stroomverbruik enorm en tot 60Km lekker zuinig.
Dit is ook de reden dat er tenminste een 2 bak tussen moest en mijn 1e dus leuke brommobiel voor de stad is geworden!

Als je op de motor voor&achteruit wilde moet je wel 2 kabels hebben en schakelkast er tussen.
Bij alleen vooruit is het 1 kabel en dan via massa retour!
Met de bak er tussen is dat geen probleem meer.
Het regenereren kost extra dure schakelkast en afhankelijk aantal KM en jaren gebruik verdien je dat soms terug, maar Duitsers gingen van 17 naar 31 cent per Kwh thuis!
Naast hun Stink kolen, ook de Kern Energie eruit....!

Verder adviseer ik 3 laad stekkers te monteren!
De 3 Fase krachtstroom voor bij jezelf thuis... via service klep olie vul plek.
De 2 fase 230 Volt stekker voor bij familie laden in olie pijlstok gat.
De Openbare Paal stekker in tankdop gat,

De Accu:
De 18650 of de Tesla versie, iets duurdere en grotere en per Kwh goedkopere 21700 cellen die
18x65 mm zijn of 21x70 mm zijn een ramp om goed te solderen, boutje lukt niet en te heet gaan ze stuk...
Zwaar soldeer station en snel goed vast zetten, of dure puntlas machine die op juiste waarde moet staan... en bij 1 cel defect een ramp voor doormeten en vervangen!

Daarom mijn advies; Kies duurdere blok accu, die ook 3,6 volt is naast Li- ion en Li-po ook nog in andere nog duurdere versie die tot 30 jaren mee kunnen en in ISS dus in de ruimte zitten in Space Station!
Dit zijn zware blokken met laad beveiliging en geen stekkers maar nu bouten die je met plaatjes aan elkaar kunt schroeven!
Met 12x blok kom je leeg (2,9Volt) op 34,6 volt vol op 12x4,15=49,8 volt.
Dus geen 12x = 43,2 volt roepen want dat is maar half vol voor opslag waarde!

Deze Accu is een blok met 2 bouten.
Daar een plaatje op leggen en de moeren vast zetten en dan kapjes erop, net als sommige wiel moeren met plastic kapje afgedekt hebben!
Wel dien je meerdere maten te kopen.
De 2x 6 opstelling is handigste en hoge op de huidige accu plek.
Iets lagere tegen de bumper kant aan, dus hoewel zelfde spanning minder inhoud....

Ook onder naast de achteras mag je 2 accu pack maken.
Zowel uitlaat als tank is tenslotte weg!

Voorin bepaalde de motor en regelkasten de ruimte, en daar is het een echte puzzel!
Tussen motor en bumper, liever niets!
Ja, bij aanrijding zie je daar de radiateur vaak geraakt tot het blok aan toe!
Dus alleen achter tegen schutbord en dan houd je weinig over.

Wielkasten, links 6 en rechts 6 en weer een pack erbij!
Ja, dat is met kabels en oogjes dus niet de plaatjes maar het kan er in!
Maar wegens aanrijding kansen zou ik het zelf niet doen!

Dubbele bodem!
Ja, daar passen 3 Pack in dus veel stroom maar je auto gaat wel met de reeds ingebouwde overhangen.
Sport veren extra stug en dik nodig en hoe stuur je dan?
Ook die extra Km zou ik niet toepassen.

Onder voor stoelen, ja 2x6 daar is wel redelijk veilig, denk om maat 47 achterin!
En de lade mag in de verkoop als je die had!

Ik ga straks even foto zoeken van deze dure lange levensduur blokken.. en ja, zelf ophalen want ze mogen niet voor Export naar Europa, maar wel ingebouwd in Auto!
Ja, dankzij Trump moeten we dus kiezen voor Li-on of Li-Po en de echte goede die 30 jaren mee gaan zelf halen... ik neem straks daarom een hele maand inbouw vakantie!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 aug 2019, 22:07 0 x

Ik weet nu of je dit wel eens op youtube voorbij hebt zien komen: https://www.youtube.com/channel/UCDVjCP ... EiYVe33Irw

Het gaat tot deel 11 ...
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

08 aug 2019, 22:34 0 x

Ja, die videootjes ken ik inderdaad... in deel 11 heeft ie de Audi-versnellingsbak en aandrijfassen verwijderd en vervangen door een nieuw differentieel en andere assen.

Overigens is het idee van @eekhoorntje om een automaatbak aan de elektromotor te koppelen weinig zinvol: de elektromotor heeft geen versnellingsbak nodig (en zeker als ie voldoende toeren kan maken, bijv 10.000 tpm, dan kun je in de 2e versnelling gemakkelijk de 140 km/u halen als motor + controller voldoende kW kunnen genereren). Een automaat met koppelomvormer is helemaal contraproductief: extra vermogensverlies, dus die verhoogt je energieverbruik alleen maar.
ik heb nergens gelezen over iemand die dat heeft gedaan (en ik heb veel gelezen!) en ik lees alleen maar negatieve adviezen als een automatische versnellingsbak aan de orde wordt gesteld.
Maar Dirck zou @eekhoorntje niet zijn als ie het niet ging proberen, dus dat wordt een Nederlandse primeur in EV-land :blush:
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

09 aug 2019, 09:17 0 x

De koppelvormer slipt inderdaad en koste energie.
Maar met Lock Up.. niet meer boven bepaalde snelheid en de motor zoemde minder bij hoge toeren!

In Rusland rijd Boris al Automaat, weet niet of het oude 3 of nieuwe 4 bak is.

De in film 11 getoonde is erg bekende, motor en differentieel van 1 leverancier en niet goedkoopste!
Tandwielen goed hoorbaar en in Duitsland maakte die irritante bijgeluiden.

Verder lijken de assen ook iets andere lengte en type te zijn, dus een ramp als je als onze Rolf even een Asje wilt kopen!

De reden waarom ik niet meer voor 2 motoren wil gaan is dat de kabels dan teveel moeten bewegen en na een aantal jaren zullen breken. Ook is het niet afgeveerde gewicht vrij hoog met dit op het wiel zelf.

Zelf ga ik voor een Universele altijd passende motor zodat je niet over een jaar of 20 een revisie plicht kreeg tegen hoge uurlonen!

Het belangrijkste voordeel van een 5 bak houden is het juiste toerental.
De motor trekt het wel maar stroomverbruik is bij lage of hoge toeren niet optimaal.
Dan kies je een zuinige versnelling en/of trekkracht en bij 2 bak of zonder is dat niet mogelijk.
Ook zijn er diverse Elektro motoren dus niet allemaal even sterk en zuinig bij elk toerental.

TU Eindhoven weer hier meer over!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

09 aug 2019, 09:45 0 x

Schakelen bij een electro auto klinkt wel ouderwets, ik zou dan hoogstens een stad stand willen en een buitenweg stand .
Peter_Maathuis
Moderator

09 aug 2019, 13:14 0 x

Ja, zo werkt het in de praktijk: stadswerk in 2 en buiten de stad in 4.
Peter_Maathuis
Moderator

15 aug 2019, 23:00 1 x

Inmiddels in discussie met de RDW. Die stelt: bij ombouw naar elektrisch moet de auto voldoen aan de toelatingseisen van vandaag. Rekent u op (heel) dure EMC-keuring als u geen type-goedgekeurde aandrijflijn inbouwt dan wel componenten inbouwt die (aantoonbaar) in een eerder toegelaten / goedgekeurd voertuig zijn gebruikt.

Absurd verhaal dus: gelukkig is automatische herkenning van verkeersborden vandaag nog geen toelatingseis - anders kun je dat ook meteen verplicht inbouwen...

Type-goedgekeurde aandrijflijn is te koop voor ca € 20.000; ongeveer het dubbele van de kosten van de componenten. Er zijn bedrijven die de ombouw voor €25.000 excl. BTW aanbieden (wel zelf de Audi A2 meebrengen).
Maar dan krijg je dus niet de motor, de controller en het batterijpakket dat je wilde...
Dan kun je beter een "oude" Nissan Leaf of Peugeot Ion voor minder dan €10.000 kopen en daar de aandrijflijn uithalen (en de rest verkopen of bij het oud ijzer.)
Dan krijg je ook niet wat je wilde, maar het kost de helft...

De vraag staat nu uit: wat valt er allemaal onder de aandrijflijn (ik vrees alles: batterijpakket, lader indien aanwezig, motor, controller, bekabeling, ondersteunende elektronica), dus nul vrijheid om te experimenteren en bij elke afwijking een dure EMC-test.

Ook heb ik de vraag uitstaan of er aanvullende keuringseisen gelden wanneer ik in een EU-land een omgebouwde en daar toegelaten elektrische Audi A2 koop en die in NL invoer.

De discussie met de RDW gaat vrij traag: ze hebben een week nodig om een antwoord te verzinnen als je iets anders dan een standaardvraag stelt. Maar wordt vervolgd.
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

15 aug 2019, 23:13 1 x

Een tegenvaller!
Zou wel jammer zijn als je hele plan niet door kan gaan wegens ambtelijke starheid. Ik herken het wel uit de scheepvaart, er gebeurt iets ( zoals met die elektrische bakfiets) en gelijk worden alle regels tot in het extreme doorgevoerd. Maar wie weet tref je nog een ambtenaar die iets flexibel is😁 en komt het toch nog goed.
Ik maak uit je tekst op dat als je de aandrijflijn van een Nissan leaf o.i.d zou gebruiken dan wel al de typegoedkeuring mag gebruiken?
Peter_Maathuis
Moderator

15 aug 2019, 23:33 0 x

Plan A is: kies motor en controller die in een in NL toegelaten EV zijn gebruikt.
Dan loop je nog enig risico met accupakket en bekabeling, maar lood-accu's zijn niet gevoelig voor externe elektro-magnetische velden en stralen zelf ook niets uit. Dat zou een keurmeester moeten snappen. De bekabeling kan ik wel zo maken (afgeschermd) dat er niets wordt uitgestraald en dat inkomende EM-straling geen effect op de werking van mijn auto heeft.
Ik bouw voor de keuring alleen de strikt noodzakelijke componenten in, dus geen lader en waarschijnlijk ook geen DC/DC-converter. De 12V-accu krijgt het dan wel zwaar (stuurbekrachtiging!) maar dat houdt ie wel even vol. Uiteraard moet er wel een vacuümpomp voor de rembekrachtiging en een elektrische verwarming voor de ontwaseming van de voorruit in.
Hopelijk is de RDW er dan van te overtuigen dat een EMC-keuring achterwege kan blijven. Maar dat wil ik wel vooraf vaststellen.

Plan B is: kies motor en controller die in Duitsland eerder zijn gebruikt en goedgekeurd.
Na inbouw en toevoegen van accupakket, DC/DC-converter en bekabeling gaat de A2 op een trailer naar de TüV voor goedkeuring. Met een Duits (tijdelijk) kenteken gaat de reis (op de trailer) naar de RDW voor een NL kenteken. Ik verwacht dat de RDW (op basis van EU-regels) geen aanvullende eisen mag stellen bij invoer uit een ander EU-land.

De aandrijflijn van een bestaande, toegelaten en typegoedgekeurde auto (zoals de Nissan Leaf) overzetten in de Audi A2 levert geen keuringsproblemen op.
Gesloten