A2 1.4 tdi in de revisie...
- jmkoole
- Motortype: (nog) geen Audi A2
In Duitsland een compleet gereviseerde 90 pk 230 Nm ATL turbo gekocht. Duitsers zijn streng wat dat betreft en de TÜV eist dat er een calibratierapport bij dit soort onderdelen zit. Heb ik er dus ook netjes bijgekregen.
Binnenkort wordt deze turbo gemonteerd. JB gaat de software vervolgens chippen naar 120 pk en 270 Nm.
De 75 pk AMF turbo heeft standaard 75 pk en 195 Nm. Die heb ik er nu in, gechipt naar 100 pk en 245 Nm.
Overigens heb ik de laatste tijd BP Ultimate diesel getankt ipv de synthetische GTL diesel. De motor is hoorbaar stiller geworden. Daaruit blijkt dat er meer energie zit in de Ultimate diesel. Dit zet me wel aan het denken voor wat betreft de voordelen van GTL...
Binnenkort wordt deze turbo gemonteerd. JB gaat de software vervolgens chippen naar 120 pk en 270 Nm.
De 75 pk AMF turbo heeft standaard 75 pk en 195 Nm. Die heb ik er nu in, gechipt naar 100 pk en 245 Nm.
Overigens heb ik de laatste tijd BP Ultimate diesel getankt ipv de synthetische GTL diesel. De motor is hoorbaar stiller geworden. Daaruit blijkt dat er meer energie zit in de Ultimate diesel. Dit zet me wel aan het denken voor wat betreft de voordelen van GTL...
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
- HansJan
- Moderator
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Sluit mooi aan op jouw betoog 

Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Spits
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Oeh, lekker! Worden je verstuivers dan ook gewisseld of blijven die standaard AMF?jmkoole schreef: ↑16 nov 2019, 22:29In Duitsland een compleet gereviseerde 90 pk 230 Nm ATL turbo gekocht. Duitsers zijn streng wat dat betreft en de TÜV eist dat er een calibratierapport bij dit soort onderdelen zit. Heb ik er dus ook netjes bijgekregen.
Graag een verslag van hoe het gaat/verloopt met deze interessante upgrade (please, please, pretty please...

ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
- HansJan
- Moderator
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Onderschat Jos niet @jaapje 

Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Jur
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Deze mod is al vaker gedaan en erg goed mogelijk met het AMF blok. Ik weet niet of het mogelijk is om 120PK te halen zonder ook de verstuivers te vervangen, maar dat zal Jos wel weten. Hij heeft dit al eens eerder gedaan.
@jmkoole Gaat jouw koppeling dit extra vermogen aankunnen?
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
Enkele ATL rijders vervingen het dure Dubbel Tarief of Dubbel Massa vliegwiel voor een vaste!
Het zou mijn niets verbazen als daar Hans al langer kennende dat die er al in zit!
En de plaat vervangen is ook niet zo duur.
Het zou mijn niets verbazen als daar Hans al langer kennende dat die er al in zit!
En de plaat vervangen is ook niet zo duur.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- jmkoole
120 pk vermogen is geen probleem voor de koppeling van de 1.4 tdi. Een te groot koppel wel. Ik meen dat 270 Nm de max is. Volgens de chipper zijn de standaard verstuivers groot genoeg en de intercooler ook. De oliekoeler is ook voldoende groot, misschien als je Paris - Dakar gaat rijden niet, maar dat ben ik niet van plan.Jur schreef: ↑21 nov 2019, 14:45Deze mod is al vaker gedaan en erg goed mogelijk met het AMF blok. Ik weet niet of het mogelijk is om 120PK te halen zonder ook de verstuivers te vervangen, maar dat zal Jos wel weten. Hij heeft dit al eens eerder gedaan.
Jos heeft inderdaad veel ervaring met de 1.4 tdi. Ik heb er alle vertrouwen is. Het doel is 120 pk en 265-270 Nm.
Zal proberen om het op een vermogensbank te meten.
- jmkoole
Nog even het eindresultaat van mijn 90 pk upgrade. Vandaag is de A2 op de rollenbank geweest. De tweedehands turbo blijkt niet maximaal meer te spoelen, maar dat mag de pret niet drukken. De schoepenverstelling is geoptimaliseerd.
Het max vermogen komt uit op 111 pk bij 3700 tpm en het max koppel op 272 Nm bij 2400 tpm. Bij 2.000 tpm heb je al 220 Nm, dus dat trekt lekker soepel op! In de derde (verlengde) versnelling gaat ie als een raket, in de vier fljnk door en zelfs in de vijf kun je flink blijven versnellen. Het was te druk op de weg om de topsnelheid vast te stellen, maar 180 km/uur op de gps had ik er al even voor...
Het max vermogen komt uit op 111 pk bij 3700 tpm en het max koppel op 272 Nm bij 2400 tpm. Bij 2.000 tpm heb je al 220 Nm, dus dat trekt lekker soepel op! In de derde (verlengde) versnelling gaat ie als een raket, in de vier fljnk door en zelfs in de vijf kun je flink blijven versnellen. Het was te druk op de weg om de topsnelheid vast te stellen, maar 180 km/uur op de gps had ik er al even voor...