Tot op de dag van vandaag werden wij geconfronteerd met dit ongemak; de beperking om de ruiten iets te kunnen openen voor wat luchtstroom in de auto, de kinderen kregen de ruiten maar moeizaam naar beneden, bij het uitstappen gebeurde het dikwijls dat de zwengel een tikje naar beneden kreeg waardoor de ruit opende en bij nat weer vocht het interieur binnen kon dringen, mijn frustratie over de niet gekozen optie door de eerste eigenaar

Totdat we door oplettend forumlid @trebbor77 werden gewezen op de komst van @timmus naar Nederland en ik mijn kans schoon zag om deze lang gekoesterde wens wellicht in vervulling te kunnen laten gaan. Helaas, de onderdelen zijn moelijk te verkrijgen en met name goede deurpanelen vinden is bijna een onmogelijke opgave.
Tom had vorig jaar een kit waarin deze ontbraken, maar na een jaar zoeken had ik ze nog steeds niet gevonden of viste achter het net. Totdat Tom mij in juli benaderde met de heugdelijke mededeling dat hij een complete kit had! Yes, licht aan het einde van de tunnel!

De afspraak stond voor afgelopen zondag. Tom heeft 2,5 week met de onderdelen in zijn auto rondgereden en was blij dat hij deze eindelijk kon afleveren.

Een uiteenzetting van de klus, vergezeld van foto's.
Wat is er nodig voor deze upgrade?
- Schakelpaneel voor bestuurdersportier inclusief de houder - upgrade naar A3 schakelaars toegepast
- Schakelpanelen voor achterportieren inclusief de houder - idem upgrade naar A3 schakelaars toegepast
- Deurpanelen voor achterportieren met uitsparing voor de raamschakelaar en zonder gat voor zwengel
- Frame voor achterportieren met geleiders en kabels voor de motor
- Motoren voor ruitbediening
- Kabelbomen voor portieren
- Nieuwe kabelboom naar comfortmodule
- VCDS voor programmeren comfortmodule
De uitvoering (ik hoop dat het compleet is, correct me if I'm wrong @timmus!):
1. Demontage van deurpanelen bestuurder en achterportieren
2. Demontage van aluminium panelen achterportieren
3. Demontage dorpels en panelen B-stijlen
4. Verwijderen 2-voudig schakelpaneel bestuurderspaneel
5. Aanbrengen uitbreiding kabelboom bestuurderspaneel
6. Uitbreiden kabelboom van comfortmodule naar linker en rechter achterportier
7. Connectoren doorvoer achterportieren modificeren
8. Raamframe en mechanisme verwijderen van achterportieren
Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaskt om het portier met alubutyl te dempen.
10. Raam overzetten op nieuw frame
11. Plaatsen en stellen frame op achterportieren
12. Oude gaten van aluminium paneel voor zwengel afsluiten, gaten voor motor openen
13. Nieuwe kabelboom op aluminium paneel aanbrengen en koppelen aan B-stijl
14. Aluminium paneel terugplaatsen
Vooraf heb ik het rubber vervangen dat ten dele slecht was en kan zorgen voor lekkage / vochtproblemen. Hiervoor het oude deel verwijderd, resten met spatel en fijn schuurpapier verwijderd, goed ontvetten en daarna met dubbelzijdig tape het nieuw band gefixeerd.
15. Raammotor en speakers monteren, kabels aansluiten
16. Deurpaneel voorportier terugplaatsen, kabels aansluiten
17. Met VCDS nieuwe functies programmeren (centrale deurvergrendeling achter wordt niet meer geregeld door comfortmodule, maar raammotor bijv.)
18. Testen!
19. Plaatsen panelen achterportieren
20. Nog eens testen of alle schakelaars werken, functies sleutel, etc. Klaar!
Totale tijdsduur: minstens 9 uur (inclusief herstel paneelafdichting en plaatsen demping op portier). Het resultaat mag er zijn. De klus is met grote precisie, professionaliteit en grootste aandacht voor kwaliteit door Tom gerealiseerd. Met grote bewondering naar de aanpak en resultaatgericht werken gekeken.
Thanks again Sir Tom!