Opnieuw beginnen: Rode CS 90pk Tdi

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Airspeed
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

06 okt 2019, 17:23 2 x

Het was de afweging: schade repareren of een andere kopen?
Ik ben wat gaan zoeken online en alhoewel ik liever een Nederlands geleverde A2 rij (geen idee waarom eigenlijk, kenteken autist mss?), kwam ik Duitsland toch veel meer rijkelijk uitgerust aanbod tegen dan hier. Toevallig (?) viel m'n ook op een andere rode Colour (is het nou color of colour) Storm in Misano rot met motorschade! Daar was de prijs gelukkig ook naar, dus die maar opgehaald :mrgreen:

Afbeelding

Omdat dit ook nog eens een 90pk dieselversie is uit 2004 (euro4), leek het zinniger om de motor hiervan te vervangen/repareren, dan de schade 75pk met Euro3 typering te herstellen, mede met het oog op de toekomst.

Kortom, denk, zal deze ff voorstellen :)
Verder zit er een dubbele kofferbodem origineel in, alsmede heeft-ie de rode bekleding, af fabriek een trekhaak en zowaar stoelverwarming!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij staat nog op enorm versleten banden met stalen wielen (zijn wieldoppen die je ziet) en hij was al ff 'abgemelded' en buiten ergens neergegooid (althans zo kwam het over), dus de remschijven zien er voor en achter erg roestig uit.
Gelukkig wel al een keer de dempers vervangen (ik zag Bilsteins zitten).
Afbeelding

"Intersessante" historie: auto heeft nu 468.000km (!) gelopen en dit was al de 2e motor die kapot gegaan is!
De eerste motor is bij 180.000 (in 2008 al) door Audi (dus ik denk nog soort van garantie) vervangen en die motor heeft het du nog geen 290.000 uitgehouden (wel een ton meer dan de eerste). Ook is er in 2013 een gereviseerde bak in gekomen (en nwe koppeling), terwijl de originele bak bij 231000 vervangen ('getauscht') schijnt te zijn.
Kortom: de 90pk schijnt zo z'n probleempjes te hebben...(en vreet bakken?)
Heeft misschien iemandeen tip wat ik straks aan de ruilmotor (ga ik even vanuit) preventief moet vervangen om langer met een ATL te kunnen doen?

Deze motor verloor naar zeggen van de verkoper vermogen op de snelweg, maar blijkbaar kon hij er nog wel mee naar huis rijden. Iets met geluiden (zuid-duits is soms wat lastiger te verstaan) en toen weggezet. Gezien de rekeningen die erbij zaten, snap ik dat hij er ff klaar mee was.
Nu ik het contact aan deed, ging na even wachten een luide piep af met koelvloeistof waarschuwing, dus ik dacht aan een waterverlies en mss lekke koppaking oid?
Nou ja, als het weer eens droog wordt, maar ff eronder kijken tzt of er iets los zit aan waterleidingen. Kan er altijd wat bijgooien en nog eens proberen te starten toch?
DED@2
Audi A2 clublid
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

06 okt 2019, 18:01 1 x

Leuke actie👍!

Ik zou hem eerst eens (laten) uitlezen . Het heeft geen enkele zin om gewoon onder de kap te kijken als je niet weet waar je naar moet kijken irt de storing. Als hij op de snelweg vermogen verloor, maar wel naar huis kon rijden (noodloop ) klinkt het mij eerder als een turbo probleem. Bij zo’n beetje alle andere oorzaken van vermogenverlies valt er eigenlijk niet meer mee te rijden. Denk aan verstuivers etc.

Wat je dus moet vervangen hangt af van de foutcodes na uitlezen en de diagnose(s).
Ik en ik ben niet de enige, hebben al ruim 3ton probleemloos gereden met de ATL 90pk, dus het ligt niet persé aan de ATL. Met name niet warmrijden en achterstallig onderhoud kosten uiteindelijk de turbo, DMF het leven. Veel langer daarna pas de bak.
Als je de tijd, ruimte en financiële ruimte hebt zou ik het blok reviseren. Dua demonteren, helemaal uit elkaar halen en reinigen. Bij deze kmst zal je ook moeten denken aan de oliepompketting en geleiders enz. Na revisie kan hij weer probleemloos mee.

Alle waar naar zijn geld, als je centjes uitgespaard hebt qua aanschaf dan kan je een eind komen lijkt me.
De A2 dokter (Waalwijk) heeft ook ruime ervaring met de ATL en GRJ (bak) dus kennis genoeg binnen de club 👍

Houdt ons op de hoogte, ik blijf het topic wel volgen.
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

06 okt 2019, 19:57 0 x

1 gevonden, rest is AMF of BHC...
en nog 1.2 maar deze geen idee wat ze vragen...

https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... d/9102958/
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Airspeed

06 okt 2019, 20:01 1 x

Die had ik zelf idd ook al gevonden en ook al ff contact gehad, tnx ;)
Airspeed

06 okt 2019, 20:04 0 x

DED@2 schreef:
06 okt 2019, 18:01
Leuke actie👍!

Ik zou hem eerst eens (laten) uitlezen .
Good point! Ik zat zelfs te denken zelf een keer zo'n apparaat aan te schaffen..
DMF
Help me ff: wat is een DMF? (dual mass flywheel misschien?)
DED@2
Audi A2 clublid

06 okt 2019, 20:10 0 x

Dmf = dual mass flywheel idd.

Ik zou eerst diagnose stellen en dan bepalen wat de meest rationele weg is.

Deze zal niet goedkoop zijn gezien kmst en enige aanbod op dit moment. Aan de andere kant loont het misschien wel om meteen de bak erbij te nemen. Hebben ze iig dezelfde kmst.

Vervangen is wel de snelste oplossing, maar je weet pas wat je hebt gekocht als je de sleutel omdraait.

Voor deze kosten kan je minstens het huidige blok reviseren en dan weet je zeker wat je hebt.

Zo zie je meerdere wegen naar Rome. En deze stad is ook niet gebouwd in een dag, dus neem de tijd om te orrienteren 👍
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

06 okt 2019, 20:15 2 x

Ik ben het met @DED@2 eens.Eerst even uit laten lezen.
Nog een advies, rij even langs dokter luukske in Waalwijk, er zijn een paar dingen die bij de ATL sneller kapot gaan dan bij andere diesels( EGR leiding, ketting van de olie pomp om maar wat te noemen of de blower).
Als de ATL eenmaal goed loopt is het een fijne motor met veel minder toeren dan de AMF en lekker vlot met een mooi motor geluid.😀
Airspeed

06 okt 2019, 20:26 1 x

Ik zal proberen idd de handigste weg te kiezen ;-)

Ander vraagje: er zit zo'n achteruitkijk spiegel in:

Afbeelding

Geen handmatige dimmer dus, maar lijkt iets 'autimatisch'?
Is dat standaard vanaf 2004 of zo of toch een optie?
DED@2
Audi A2 clublid

06 okt 2019, 21:39 1 x

Das was een optie 👍
Airspeed

09 okt 2019, 22:38 4 x

Kent het bestuur mss iemand met een Ross-tech uitlees-dinges?

Anyways, omdat het blokje echt niet duur was, toch maar laten komen :mrgreen:
In het ergste geval heb ik straks 2 goeie blokken, maar ik denk ook wel weer dat iemand niet zomaar een auto parkeert...
Wat me wel opviel was dat deze 'goed onderhouden' Duitser ook gewoon een afgebroken oliepeilstok had! Tsss! Gelukkig had ik bij de mijne al een nieuwe gekocht, dus meteen ff overgezet.
Laatste oliewissel van het gecrashte blok was 28.000km geleden, volgens het laatste labeltje bij het service luik, dus erg consequent was er niet geserviced..Olie was ook errug zwart.

Blokje van de sloop (189.000km volgens de km teller van de Duitse sloper) kwam vandaag al binnen en ziet er goed uit. Leuk om het eens van dichtbij te kunnen zien, dus dat wil ik jullie ook niet onthouden:

Afbeelding

Afbeelding

Ook heb ik inmiddels een verrijdbare motortakel gescoord (het blokje is klein, maar superzwaar!) van een gestopt garagebedrijf, dus de voorbereidingen gaan goed :)
Plaats reactie