Wat hebben we gisteren of vandaag gedaan?

Offtopic & overig
A(2)nne
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

12 dec 2019, 08:29 2 x

Gisteren de 2e gratis reparatie in een maand bij een Audi dealer gehad, na in oktober op een regenachtige dag gestrand te zijn met een kapotte ruitenwissermotor in de buurt van Schiphol. Vanuit mobiliteitsgarantie terecht gekomen bij de Audi dealer van Hoofddorp. Alhoewel heel vriendelijk en snel geholpen, bleek de rekening én deskundigheid van de dienstdoende monteur iets minder “vriendelijk”. Resultaat:
- een nieuwe wissermotor á €500,-
- een verkeerd gemonteerde en doorgebogen ruitenwisserarm
- een diepe kras van 20cm over m’n voorruit. :@
- het was 1 minuut over 16.00, werkplaats dicht en geen monteur meer te bekennen.

Gelukkig nam de dealer uiteindelijk (na flink op m’n strepen te blijven staan) verantwoordelijkheid voor hun werk. Zonder kosten (en terecht) twee weken geleden een nieuwe ruitenwisserarm en gisteren een nieuw voorruit. :cool:

Vandaag op weg naar een échte expert (de A2 dokter) om een rammeltje uit de motor te halen.
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

12 dec 2019, 08:46 1 x

A2nne had vermoedelijk een foute nieuwe motor, de eerste AUA met haakarm en niet die platte wissers.... en als je niet naar scharnierpunt keek, dan gaat deze zeker krassen.

Dealers hebben gewoon tekort A2 ervaring.... alleen in Haarlem zit een goede... ervaren mag... word je naar het VW deel gestuurd!

Verder Stuur kogel Peter Maathuis, rubber + vet is soms voldoende als geen speling.
Ik betaalde €1,38 per stuk bij Brezan, even oude eraf, nieuwe zoeken en de oude voor de maat er naast houden, en keuren maar weer.... Ook voor de Fusee kogel voor is bij tijdig wisselen nog meer geld te besparen, vooral de gegoten armen zijn erg duur... de nieuwe met blikken arm (meestal roest) is met 3 boutjes voor maar €9,95 te doen, maar de giet armen tijdig rubber wisselen, die zijn rond de €80,- en rubbertje Brezan €1,38.....

Ik heb ze daarom ook op voorraad ter voorkoming hoge rekeningen!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
A(2)nne
Audi A2 clublid

12 dec 2019, 09:22 1 x

Bedankt voor je tips @eekhoorntje. De wisserarm had ik zelf ook al “op voorraad” liggen.
Met de wissermotor was niets mis. Maar ze zijn iets te grof met de arm bezig geweest, waardoor deze bij de boutjes is doorgeknikt. Daarnaast hebben ze het wisserblad behoorlijk uit het lood teruggeplaatst. Veel andere forumleden merkten dat al op tijdens de klusdag in oktober.
eekhoorntje schreef:
12 dec 2019, 08:46
alleen in Haarlem zit een goede... ervaren mag...
Bedoel je de Audi dealer in Haarlem? Die probeer ik liever te ontwijken. Wat mindere ervaringen mee. Twee keer langs geweest, maar kwamen mij erg chaotisch over.
Momenteel ben ik bezig met een huizenjacht in Haarlem. Dus misschien ben ik voor het noodzakelijke onderhoud (lees: voor de mobiliteitsgarantie) wel op ze aangewezen.
Peter_Maathuis
Moderator

12 dec 2019, 13:46 8 x

Vandaag wederom naar de KwikFit geweest, nu met de A2e. Even vergeten het bandenprofiel zorgvuldig te meten (over de hele breedte van de band) en rechtsachter bleek scheef afgesleten en aan de binnenzijde nog maar 1,6 mm profiel te hebben => afkeur! Stom, stom , stom.

Terug naar huis, de benzine-A2 op zijn winterschoeisel gezet en de (all seasons) wielen van de benzine onder de elektrische gemonteerd. Na (voor de zekerheid) beetje bijladen weer naar de KwikFit. Met de set banden die gisteren zijn goedgekeurd (toen ging de A2 benzine op voor APK) was goedkeuring voor de A2e een feit, zonder opmerkingen of adviespunten.

Schorsing opgeheven, auto mag nu gezien worden vanaf de openbare weg (en zelfs daarop rijden) :innocent:
IMAG1507.jpg
IMAG1507.jpg (317.01 KiB) 2914 keer bekeken
ArcSissy
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

12 dec 2019, 17:07 1 x

Van harte @Peter_Maathuis,
Grote klasse voor jou eigenwijzigheid en doorzetting. Hele DIKKE props!
Einzigartigen Schwarz Ausgabe
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 dec 2019, 17:25 1 x

Peter_Maathuis schreef:
12 dec 2019, 13:46
Vandaag wederom naar de KwikFit geweest, nu met de A2e. Even vergeten het bandenprofiel zorgvuldig te meten (over de hele breedte van de band) en rechtsachter bleek scheef afgesleten en aan de binnenzijde nog maar 1,6 mm profiel te hebben => afkeur! Stom, stom , stom.
Vreemd dat een achterband zo aan de binnenzijde afslijt.
Ik zou zelf nieuwsgierig zijn of de sporing van de achteras goed is.
eekhoorntje

12 dec 2019, 19:29 0 x

Ik vermoed dat hij deze Telefoon velgen nog had liggen, en voor/achter wissel uitgevoerd heeft, doe ik ook wel eens....
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Peter_Maathuis
Moderator

12 dec 2019, 20:27 2 x

De telefoonvelgen die nu onder de A2e zitten, zijn de "all season wielen" (165 breed) van de (benzine) A2 1.4 die vandaag zijn winterschoenen (185 breed) heeft aangetrokken. De A2e liep op staal met 155 smalle bandjes, de slechtste achter, waarschijnlijk een keer gewisseld voor <=> achter.

En ik heb nog een setje kale telefoonvelgen (uit Duitsland gehaald) waarop na de winter de (nieuwe) zomerbanden voor de benzine A2 komen, want die all season bandjes die eronder zaten, vind ik maar niks: slechter dan zomerbanden in de warmte en slechter dan winterbanden in de kou.
De A2e wordt rustiger bereden en heeft minder last van smalle bandjes van middelmatige kwaliteit.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 dec 2019, 21:20 1 x

Peter_Maathuis schreef:
12 dec 2019, 20:27
De telefoonvelgen die nu onder de A2e zitten, zijn de "all season wielen" (165 breed) van de (benzine) A2 1.4 die vandaag zijn winterschoenen (185 breed) heeft aangetrokken. De A2e liep op staal met 155 smalle bandjes, de slechtste achter, waarschijnlijk een keer gewisseld voor <=> achter.

En ik heb nog een setje kale telefoonvelgen (uit Duitsland gehaald) waarop na de winter de (nieuwe) zomerbanden voor de benzine A2 komen, want die all season bandjes die eronder zaten, vind ik maar niks: slechter dan zomerbanden in de warmte en slechter dan winterbanden in de kou.
De A2e wordt rustiger bereden en heeft minder last van smalle bandjes van middelmatige kwaliteit.
In het verleden heb ik vergelijkbare slijtage gezien aan de banden op de vooras, dit was echter aan de binnenzijde van beide banden. Het bleek te komen door een afwijkende afstelling van het toespoor.
Was niet te merken aan het weggedrag en/of overdreven zwaar sturen (ging om een golf 1 zonder stuurbekrachtiging).

Sindsdien ben ik erg alert geworden op een afwijkend slijtagepatroon, heb de ervaring dat het
heel snel kan gaan, in bovenstaand geval na een half jaar en ca. 10000 km.
eekhoorntje

13 dec 2019, 14:10 2 x

Vandaag 4 nieuwe Telefoons gekregen!

Maar kun je een Golf Naaf monteren voor de juiste steek....
Deze uitboren is veel werk, en lelijk!

Met de Adapter plaat, komt niet door APK en word iets meer spoorbreedte en alle 4 gaan iets aanlopen aan de buitenkant wielkast... dus die oplossing doe ik zeker niet!

Heeft iemand al een iets grotere GOLF steek?
Bijlagen
IMG_20191213_134851.jpg
IMG_20191213_134851.jpg (445.02 KiB) 2813 keer bekeken
Plaats reactie