Glimlach sinds gisteren

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Sven
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

23 jan 2020, 18:59 0 x

Je telsom klopt ongeveer. Ik heb de wagen gekocht op 78000 ongeveer. Dus dat zal zowat 5000 per jaar geweest zijn. Ik heb een historiek van bij de officiële dealer die loopt van aankoop tot 2008, en toen had de wagen 37500 km.

Ik heb bij aankoop de historiek vooral gebruikt om in te schatten of de kilometerstand wel kon kloppen. Ik heb er niet bij nagedacht dat dat wel eens de laatste onderhoudsbeurt kon geweest zijn, omdat de verkoper ook zei dat de wagen onderhoud had gehad. Hij ziet/zag er ook ok uit, dus jouw stelling zou wel kunnen kloppen, van die korte ritjes.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

23 jan 2020, 19:21 0 x

Sven schreef:
23 jan 2020, 18:59
Je telsom klopt ongeveer. Ik heb de wagen gekocht op 78000 ongeveer. Dus dat zal zowat 5000 per jaar geweest zijn. Ik heb een historiek van bij de officiële dealer die loopt van aankoop tot 2008, en toen had de wagen 37500 km.

Ik heb bij aankoop de historiek vooral gebruikt om in te schatten of de kilometerstand wel kon kloppen. Ik heb er niet bij nagedacht dat dat wel eens de laatste onderhoudsbeurt kon geweest zijn, omdat de verkoper ook zei dat de wagen onderhoud had gehad. Hij ziet/zag er ook ok uit, dus jouw stelling zou wel kunnen kloppen, van die korte ritjes.
Ik zou goed overleggen met de garage wat te doen met deze vervuiling van de motor.
Vraag is waardoor de (te) lage oliedruk wordt veroorzaakt, wellicht goed om ook de carterpan eens van binnen te (laten) bekijken.
Behalve het inwendige van de motor kan ook de carterontluchting in de loop van de jaren
zijn vervuild/dicht gaat zitten met smurrie.

https://www.mvwautotechniek.nl/carterventilatie/
stefan74

24 jan 2020, 05:28 0 x

Is er met een manometer de oliedruk gemeten of heb je enkel een rood oliekannetje+ 3x piep melding?

Wat een goede garage dan meestal doet is oliedrukschakelaar c.q. sensor vervangen ( dat ding kost 7 euro en is in 2 minuten vervangen), nieuw oliefilter, en de carterpan los en het zeefje controleren.

En wat peter hierboven verteld, de olieafscheider en bijbehorende slang reinigen + pakkingen vervangen kan ook wonderen doen.

Laat je geen nieuwe oliepomp aanpraten. Sowieso qua kosten ( denk aan minimaal 750 euro waarschijnlijk nog wel wat meer) Die gaan eigenlijk nooit kapot bij de 1.4 ;in tegenstelling tot sommige 4/6 cylinder VAG diesels.

Een motor flush kan ook uitkomst bieden, ik zeg een paar keer want als je echt drukproblemen hebt door vervuiling is 1x niet genoeg (paar honderd km rijden tussen de flushbeurten door)

Maar als je echt pech hebt is het motortje gewoon op.
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

24 jan 2020, 10:03 0 x

Een motor flush?

Ik heb als DHZer veel plezier van Stethoscoop, een camera slang met Lampje waarbij je na aftappen olie via de aftap plug in blok kunt kijken, na afloop is schoonmaken veel werk... maar je ziet of er dikke drab of zware vervuiling is inwendig.
Voor deze heb je wel een geschikte telefoon nodig die het ondersteunde via USB poort of laptop.

Ik heb na meerdere zo gecontroleerd te hebben er 2 gereinigd.
Die kregen 1 liter diesel voor reinigen en 2 liter goedkope 15W40 olie van Action, €9,29 voor 5 L.
Dan 5 km rijden, half uur laten afkoelen en nogmaals 5Km rijden en dan heet aftappen!
Het olie filter was erg zwaar en goed gevuld na afloop en na nogmaals kijken was motor alsof deze gereviseerd was, zo schoon!

Niet langer met dit doorrijden, de smering is beperkt maar 2x 5 km overleefd elke motor wel.
De speciale Flush vloeistof is veel duurdere en werking bleek hetzelfde.

Maar dit zou ik alleen doen als er echt een Vuil blok is, dus is er een Stethoscoop beschikbaar?
Ze waren bij Action voordelig te koop, mits je een ietsje duurdere Samsung telefoon had of een nieuwere Huawei, En die sensor, die zou ik eerst doen, voor €20,- is deze incl. Arbeidsloon vervangen... sensor + 10 minuten...

Een blok is zelden versleten, zolang er geen rare geluiden of gebroken riemen waren.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Sven

24 jan 2020, 10:13 0 x

We hebben de oliedruk gemeten via een extern apparaatje, een manometer zoals jullie dat noemen. Op de plek waar de oliedruksensor zit dacht ik.

We hebben ook met een klein cameraatje in het motorblok gekeken, en er zat zwarte drab aan de wanden, zoals je je muren zou insmeren tegen het vocht. Ik geloof dat dat is wat @eekhoorntje bedoelt. Ik zal eens voorstellen of flushen met diesel en goedkope olie een oplossing is.
We hebben ook op een bepaalde plek een stukje ingebrande olie gevonden, wat volgens de garagist wijst op te lang met dezelfde olie rondrijden. In de nokkenas zaten ook een paar kleine krasjes, wat dan weer wijst op te lang met weinig olie rondrijden.
We hebben gisterenavond de olie afgelaten, en de auto een nacht laten uitlekken.
Het voorstel van de garagist is om er wat dikkere olie in te doen, die wat moeilijker zal rondgaan bij koudstart, maar wel de toleranties in de onderdelen beter zou dichten dan de huidige olie (fabrieksvoorgeschreven).

Bleek ook dat de carterpan van een nieuwer jaar is dan de rest van de auto, en dat de oliepomp niet helemaal goed gemonteerd zat.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 jan 2020, 10:45 0 x

Sven schreef:
24 jan 2020, 10:13
...
Bleek ook dat de carterpan van een nieuwer jaar is dan de rest van de auto, en dat de oliepomp niet helemaal goed gemonteerd zat.
...
Ik begrijp hieruit dat de carterpan is verwijderd voor controle van de oliepomp? Was de carterpan en aanzuiggedeelte van de oliepomp
vervuild met dikke oliedrab? Dit kan ook een oorzaak zijn geweest van de (te) lage oliedruk.

Ik zou in eerste instantie niet meteen dikkere olie gaan gebruiken, wel wat vaker verversen om zo de vervuiling via de reinigende werking
van de olie weg te krijgen.
Sven

27 nov 2020, 00:35 0 x

Ik heb hier niet meer op geantwoord zie ik. Er zat geen dikke oliedrab in de carter, voor zo ver ik weet.
De motor loopt netjes sinds aanvullen van dikkere olie. Duurt iets langer voor hij warm wordt, maar ik rij hem rustig lekker warm.
Pas nog de airco laten bijvullen en de voorschakelweerstand laten vervangen.

Nu blijft nog het ABS lampje, en de ABS sensor vervangen helpt niet. Ook de bekabeling is nog intact, dus ik denk aan de ABS pomp. Maar zoals in een ander topic aangegeven heb ik daar geen verstand van. Ik lees vooral dat die dingen best wel een cent kosten.
Plaats reactie