Allereerst heb ik een hele fijne garage gevonden in Leiden: Garage Peter. Kleinschalig familiebedrijf dat vanaf het begin meedenkt en altijd eerst gaat voor repareren en dan pas vervangen. Daar dus de hele eerder genoemde waslijst laten doen (EGR-klep reinigen, fuseekogelhoezen, ashoezen, koplamphoogteversteller, remcilinters, homokineet etc).
Na een aantal maanden blijft het motorlampje verschijnen en weer verdwijnen. Ik vermoed dat dit nog steeds de EGR-klep is. Nu nadert de APK, en dan moet dit gefixt zijn meen ik. De garage wil het onderdeel vervangen omdat er eerder al een schoonmaakpoging is gewaagd, wat vrij kostbaar is. Nu heb ik na wat spitwerk op het forum deze post gevonden, waaruit mijns inziens blijkt dat dit een vrij eenvoudige ingreep zou moeten zijn en vervangen bijna altijd onnodig is:
Wat te doen?koop9 schreef: ↑21 okt 2017, 19:58De EGR van de 1400 benzine gaan eigenlijk nooit verstoppen.
Wel de aansluiting onder de gasklep waar het pijpje van EGR naar inlaatspruitstuk naar toe loopt, je hebt dan ¨uitlaatgas terugvoer doorlaat te klein¨ als storing en dan moet je de gasklep er af halen en dan de 2 boutje van de pijp loshalen onder de gasklep dan kun je de aluminium plaat onder de gasklep er af halen dan zul je zien dat dat gaatje dicht gekoekt is.... even een los boortje 8 met de hand er doorheen halen en probleem opgelost, wel nieuwe gasklep pakking monteren en gasklep meteen even reinigen en basisafstelling ven gasklep en EGR uitvoeren.
Daarnaast is na het vervangen van de koplamphoogteversteller (bleek onrepareerbaar) blijkbaar het rubber van de koplamp niet goed aangesloten, want de koplamp is nu lek. Van de garage moet ik hem eerst "droog rijden" voordat hij de rubbers goed kan aanleggen of kan vervangen. Echter regent het nu al zo'n 1,5 maand, en is dat juist de reden voor de aanschaf van een auto. Wat zijn de risico's van rond blijven rijden met een lekkende koplamp? Het is geen vissenkom, hij is meer beslagen (zie foto).
Ook heeft mijn lieftallige vriendin bij het inrijden van de garage de bocht iets te krap genomen (kwam van een '06 Alto), wat resulteerde in baksteen-krassen op de achterste wielkast. Kan het kwaad om dat zo te laten? Of moet ik het laten bewerken / repareren?
Tenslotte wil ik binnenkort aan de slag met het reinigen van het interieur met een tapijtreiniger van de Gamma, en het monteren van een Kamei armsteun . En stiekem droom ik van race-strepen, wit op blauw.