uitlijning achteras
- tkosa2
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 28 nov 2018, 18:21
- Locatie: Leiderdorp
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Beste lezers,
De LM velgen op mijn A2, die ik 2e hands heb overgenomen, heeft 1 band met 1 mm minder profiel dan de rest (6mm, vs 5 mm). Nog voldoende profiel om lang mee te rijden, maar ik wilde toch wel eens weten wat nu het verschil is in rotatie van de wielen, ook ivm de invloed op het differentieel. Dus ik heb een test gedaan. Op de voorwielen zitten de banden met 5 en 6 mm, L+R gemarkeerd met een witte viltstift, banden op 2,4 bar, 100 meter rijden, en kijken of er verschil zit in de markeringen. Bij de voorwielen nauwelijks verschil te zien, na 100 meter staan de markeringen L+R nog nagenoeg identiek.
Deze test ook gedaan voor de achterwielen, beide banden hebben 6 mm profiel, 2,3 bar. Je zou dus geen verschil verwachten. Echter na 100m, een groot verschil: de markeringen L+R zijn bijna een kwart band omtrek verschoven. Ik kon het niet geloven, dus 2 x gemeten, met hetzelfde resultaat.
De weg was uiteraard recht. Alle 4 banden hebben bandenmaat 175 60 15.
De vraag is, hoe kan het dat 2 banden, op dezelfde as, op een rechte weg, identiek profieldiepte, identieke druk, toch zoveel verschil in rotatie hebben ?
Ik denk dat het door de sporing komt.
Dus ook dat heb ik met huis tuin en keuken middelen gemeten : lange waterpas lang de achter-velg gelegd : links loopt het keurig parallel met de auto, rechts loop de waterpas naar binnen, dwz het achterwiel staat ahw naar binnen gedraaid, als die meting betrouwbaar is.
Nu weet ik niet of dit een betrouwbare methode is, en of verschil in sporing ook het verschil in rotatie kan verklaren. Bovendien is de sporing aan de achteras ook nauwelijks af te stellen zo heb ik begrepen.
Bij toeval ontdekt eigenlijk, ik heb jaren met de oude stalen velgen gereden, auto rijdt prima, trekt niet scheef, ook niet bij 130km/h, en op de oude velgen zijn de achterbanden ook identiek afgesleten, banden worden ook niet heet.
Bij de APK was de melding dan 1 achterrem een beetje aanliep, maar ik kan de audi gemakkelijk met de hand heen en weer duwen, dus veel zal dat niet zijn, bij montage van de nieuwe wielen kon ik de wielen ook met de hand ronddraaien, waarbij je inderdaad wel een beetje lichte aanloop hoort.
Het lijkt uit de metingen wel een serieus issue, maar in de praktijk merk ik er niets van.
Nog tips, ervaringen oid ?
Vriendelijke groet Theo
De LM velgen op mijn A2, die ik 2e hands heb overgenomen, heeft 1 band met 1 mm minder profiel dan de rest (6mm, vs 5 mm). Nog voldoende profiel om lang mee te rijden, maar ik wilde toch wel eens weten wat nu het verschil is in rotatie van de wielen, ook ivm de invloed op het differentieel. Dus ik heb een test gedaan. Op de voorwielen zitten de banden met 5 en 6 mm, L+R gemarkeerd met een witte viltstift, banden op 2,4 bar, 100 meter rijden, en kijken of er verschil zit in de markeringen. Bij de voorwielen nauwelijks verschil te zien, na 100 meter staan de markeringen L+R nog nagenoeg identiek.
Deze test ook gedaan voor de achterwielen, beide banden hebben 6 mm profiel, 2,3 bar. Je zou dus geen verschil verwachten. Echter na 100m, een groot verschil: de markeringen L+R zijn bijna een kwart band omtrek verschoven. Ik kon het niet geloven, dus 2 x gemeten, met hetzelfde resultaat.
De weg was uiteraard recht. Alle 4 banden hebben bandenmaat 175 60 15.
De vraag is, hoe kan het dat 2 banden, op dezelfde as, op een rechte weg, identiek profieldiepte, identieke druk, toch zoveel verschil in rotatie hebben ?
Ik denk dat het door de sporing komt.
Dus ook dat heb ik met huis tuin en keuken middelen gemeten : lange waterpas lang de achter-velg gelegd : links loopt het keurig parallel met de auto, rechts loop de waterpas naar binnen, dwz het achterwiel staat ahw naar binnen gedraaid, als die meting betrouwbaar is.
Nu weet ik niet of dit een betrouwbare methode is, en of verschil in sporing ook het verschil in rotatie kan verklaren. Bovendien is de sporing aan de achteras ook nauwelijks af te stellen zo heb ik begrepen.
Bij toeval ontdekt eigenlijk, ik heb jaren met de oude stalen velgen gereden, auto rijdt prima, trekt niet scheef, ook niet bij 130km/h, en op de oude velgen zijn de achterbanden ook identiek afgesleten, banden worden ook niet heet.
Bij de APK was de melding dan 1 achterrem een beetje aanliep, maar ik kan de audi gemakkelijk met de hand heen en weer duwen, dus veel zal dat niet zijn, bij montage van de nieuwe wielen kon ik de wielen ook met de hand ronddraaien, waarbij je inderdaad wel een beetje lichte aanloop hoort.
Het lijkt uit de metingen wel een serieus issue, maar in de praktijk merk ik er niets van.
Nog tips, ervaringen oid ?
Vriendelijke groet Theo
- DED@2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
- Locatie: Zoetermeer
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Hallo Theo,
Interessant onderwerp en theorie. Ik heb er geen ervaring mee. Ik zou denken dat het mogelijk aan achteras rubbers kan liggen. Die worden nagenoeg nooit gewisseld en door leeftijd en evt kmst echt wel beïnvloedt op hun werking.
De manier van meten is misschien niet heel nauwkeurig, maar geeft wel een aardig idee. Er vanuit gaande dat het wiel goed aansluit op de wielnaaf en dat de wielnaaf geen speling heeft (anders had je dat wel gemerkt), lijkt het dat de door een kleine speling de achteras (want star) scheef ten opzichte van de auto staat. Verklaart alleen weer niet waarom je dan niet links een zelfde afwijking waarneemt. Vandaar de rubbers als verdachte. Het is het enige dat Minnie meer kan “ bewegen “ onder de auto.
Ik ben benieuwd naar de reactie van andere, er zitten hele bekwame sleutelaars tussen.
Succes en ik ga dit draadje volgen
Interessant onderwerp en theorie. Ik heb er geen ervaring mee. Ik zou denken dat het mogelijk aan achteras rubbers kan liggen. Die worden nagenoeg nooit gewisseld en door leeftijd en evt kmst echt wel beïnvloedt op hun werking.
De manier van meten is misschien niet heel nauwkeurig, maar geeft wel een aardig idee. Er vanuit gaande dat het wiel goed aansluit op de wielnaaf en dat de wielnaaf geen speling heeft (anders had je dat wel gemerkt), lijkt het dat de door een kleine speling de achteras (want star) scheef ten opzichte van de auto staat. Verklaart alleen weer niet waarom je dan niet links een zelfde afwijking waarneemt. Vandaar de rubbers als verdachte. Het is het enige dat Minnie meer kan “ bewegen “ onder de auto.
Ik ben benieuwd naar de reactie van andere, er zitten hele bekwame sleutelaars tussen.
Succes en ik ga dit draadje volgen

- Spits
- Berichten: 707
- Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
- Locatie: Rotterdam
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Als het rubber (item 28 en 29) versleten is dan zou de ander kant ook beïnvloed worden, zoals @DED@2 ook al zei....... Doch;
Er zit wel torsie in de "starre" achteras, en misschien genoeg om versleten rubbers/silentblocks op te kunnen vangen(?).
Zou de silentblocks checken en/of kijken of je astap niet uit het lood staat.
Heb begrepen dat je met bouten 23 lossen beugel 24 minimaal kan bewegen en zodoende de sporing kan beïnvloeden...... Maar heb daar zelf (vooralsnog

Succes, en graag horen wij hoe het vergaat.
Cheers, Menno.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1162
- Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
- Locatie: Zutphen
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Leuk onderzoek!
Maar voor je van alles los gaat halen, zou ik even naar de productie datum en code van de achterwielen kijken, als de banden niet uit dezelfde serie zijn kan er wel een klein omtrek verschil zijn.( Wat het verschil in omwentelingen zou kunnen verklaren.)
En eerst even uitlijnen bij een banden bedrijf om het precieze verschil vast te stellen?
Maar voor je van alles los gaat halen, zou ik even naar de productie datum en code van de achterwielen kijken, als de banden niet uit dezelfde serie zijn kan er wel een klein omtrek verschil zijn.( Wat het verschil in omwentelingen zou kunnen verklaren.)
En eerst even uitlijnen bij een banden bedrijf om het precieze verschil vast te stellen?
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Wel leuk dit te constateren,maar hoe kom je op het idee te checken...
Het wegdek is niet even vlak of stroef van beide 2 wielen door ,oneffenheden hobbels etc...
Schokbrekers of spiraal veer druk verschillend of versleten dus wiel geen gelijk grip wegdek?
AchterDemper slaat soms vast ? Maar dat moet bij ernaast rijden te zien zijn en hoorbaar zijn en te voelen zijn bij meerdere kuilen..stuiteren bij kuil...
De remvoering warmloopt (of 1 remkabel trekt soms aan of remtrommel niet vrij komt) dus meer afremd bij een kuil dus wiel even stl staat ?
Belading aan 1 kant,dus band meer vervormd 1 soepeler is rubber samenstelling?
Is achteras gecheckt of hij naar voren en naar achter gaat door speling bij remmen ?
Probeer eens de wagen gaan rijden in parkeergarage ikea of zo daar is vloer vlak en gladder dus constateer door 2 personen meekijken of ze wielslip zien...
Meet eens van beide banden met rolmaat de omtrek...dat is het verschil in mm per wenteling

Het wegdek is niet even vlak of stroef van beide 2 wielen door ,oneffenheden hobbels etc...
Schokbrekers of spiraal veer druk verschillend of versleten dus wiel geen gelijk grip wegdek?
AchterDemper slaat soms vast ? Maar dat moet bij ernaast rijden te zien zijn en hoorbaar zijn en te voelen zijn bij meerdere kuilen..stuiteren bij kuil...
De remvoering warmloopt (of 1 remkabel trekt soms aan of remtrommel niet vrij komt) dus meer afremd bij een kuil dus wiel even stl staat ?
Belading aan 1 kant,dus band meer vervormd 1 soepeler is rubber samenstelling?
Is achteras gecheckt of hij naar voren en naar achter gaat door speling bij remmen ?
Probeer eens de wagen gaan rijden in parkeergarage ikea of zo daar is vloer vlak en gladder dus constateer door 2 personen meekijken of ze wielslip zien...
Meet eens van beide banden met rolmaat de omtrek...dat is het verschil in mm per wenteling
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
wel apart, het verschil in afrolomtrek links/rechts.
Aan de andere kant:
bij 175/60/15 is via de bandcalculator de berekende omtrek 185,67cm. Deel dit door vier en je hebt 46,42 cm, een kwart van de omtrek.
De afwijking over 100m = 46,42/10000=0,00464 = 0,46%.
Lijkt me gevoelsmatig niet voldoende om het ABS/ESP van streek te maken.
Waar ik zelf nieuwsgierig naar zou zijn is of het probleem zich verplaatst als de voor- en achterbanden worden gewisseld.
En wat je zou kunnen proberen te meten of er verschil in hoogte is vanaf het hart van het wiel tot aan de vloeroppervlakte links/rechts.
Het verschil in hoogte zou theoretisch 0,00464x29,55cm (percentage/100xhalve wielhoogte) = 0,13cm = 1,3mm (lijkt mij lastig te meten).
De hoogte vanaf de as tot aan de grond wordt ook wel de belaste straal genoemd. Dit begrip kom je vooral tegen
bij landbouwbanden die bij een lage bandenspanning (vaak niet meer dan 1 bar) op het land worden gebruikt.
Die platten bij deze lage bandenspanning zowel in de breedte als in de lengte af om de druk op de ondergrond zo laag mogelijk te houden. Gevolg is wel dat de
de band in de hoogte iets inzakt: oftewel de belaste staal: hier een voorbeeld van een trekkerband:
https://www.heuver.nl/product/B65065038 ... ib-157d-tl
Voor deze band wordt als diameter wordt 1819mm opgegeven, de theorische straal is dan 1819/2 = 909,5mm
Voor de belaste straal wordt 801mm opgegeven, dit betekent dus dat de band bij gebruik bijna 909,5-801=108,5mm inzakt en
daardoor de afrolomtrek ook sterk af gaat wijken van de theoretische waarde.
Wat betreft de sporing van de achteras:
Ik begrijp uit het verhaal dat er geen overmatig slijtage van de achterbanden is,
blijkbaar zijn de wielstanden van de achterwielen t.o.v. van elkaar wel goed.
Als de achteras scheef onder de auto zit, zal door de optredende krachten de auto uit het spoor gaan lopen. Je corrigeert dit
door iets tegen te sturen. Gevolg is dat de auto in "hondegang" gaat rijden.
Staat het stuur recht tijdens het rechtuitrijden, of moet je voor je gevoel constant iets tegensturen?
Wat je ook nog kunt proberen om met natte banden een stukje rechtuit in een parkeergarage te rijden om te kijken of de bandensporen links/rechts gelijk
zijn verdeeld over de breedte.
Aan de andere kant:
bij 175/60/15 is via de bandcalculator de berekende omtrek 185,67cm. Deel dit door vier en je hebt 46,42 cm, een kwart van de omtrek.
De afwijking over 100m = 46,42/10000=0,00464 = 0,46%.
Lijkt me gevoelsmatig niet voldoende om het ABS/ESP van streek te maken.
Waar ik zelf nieuwsgierig naar zou zijn is of het probleem zich verplaatst als de voor- en achterbanden worden gewisseld.
En wat je zou kunnen proberen te meten of er verschil in hoogte is vanaf het hart van het wiel tot aan de vloeroppervlakte links/rechts.
Het verschil in hoogte zou theoretisch 0,00464x29,55cm (percentage/100xhalve wielhoogte) = 0,13cm = 1,3mm (lijkt mij lastig te meten).
De hoogte vanaf de as tot aan de grond wordt ook wel de belaste straal genoemd. Dit begrip kom je vooral tegen
bij landbouwbanden die bij een lage bandenspanning (vaak niet meer dan 1 bar) op het land worden gebruikt.
Die platten bij deze lage bandenspanning zowel in de breedte als in de lengte af om de druk op de ondergrond zo laag mogelijk te houden. Gevolg is wel dat de
de band in de hoogte iets inzakt: oftewel de belaste staal: hier een voorbeeld van een trekkerband:
https://www.heuver.nl/product/B65065038 ... ib-157d-tl
Voor deze band wordt als diameter wordt 1819mm opgegeven, de theorische straal is dan 1819/2 = 909,5mm
Voor de belaste straal wordt 801mm opgegeven, dit betekent dus dat de band bij gebruik bijna 909,5-801=108,5mm inzakt en
daardoor de afrolomtrek ook sterk af gaat wijken van de theoretische waarde.
Wat betreft de sporing van de achteras:
Ik begrijp uit het verhaal dat er geen overmatig slijtage van de achterbanden is,
blijkbaar zijn de wielstanden van de achterwielen t.o.v. van elkaar wel goed.
Als de achteras scheef onder de auto zit, zal door de optredende krachten de auto uit het spoor gaan lopen. Je corrigeert dit
door iets tegen te sturen. Gevolg is dat de auto in "hondegang" gaat rijden.
Staat het stuur recht tijdens het rechtuitrijden, of moet je voor je gevoel constant iets tegensturen?
Wat je ook nog kunt proberen om met natte banden een stukje rechtuit in een parkeergarage te rijden om te kijken of de bandensporen links/rechts gelijk
zijn verdeeld over de breedte.
- ArcSissy
- Berichten: 649
- Lid geworden op: 05 feb 2018, 10:43
- Locatie: s-Gravenhage
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
@tkosa2 heb je de banden al eens gecontroleerd op cupping? Jouw waarnemingen zouden wellicht verklaard kunnen worden met het 'cuppen der banden'. Dit fenomeen schijnt bij de A2 wel vaker voor te komen
.

Einzigartigen Schwarz Ausgabe
- eekhoorntje
- Berichten: 3344
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Belgie
- Motortype: A2 met motorombouw
De L/R aanhouden....
Maar 5 om 6 mm is het probleem, voor zullen de tandwielen nu overuren maken!
Achter rolt wel, en de rubbers, erg zwaar werk dat vervangen.
Maar bij de APK kijken ze naar alle ophang punten en dan vragen extra streng achter kijken vragen mag...
En zijn deze 175/60/15 van zelfde merk & type?
Kocht enige tijd terug een A2 met dezelfde maat, 2, 4 , 4½ en 6 mm profiel en nog 4 merken en
Zomer, Winter, 4 seizoenen en geen idee Chinees eronder.
Naast Inside / Outsite ook met draairichting en dat reed ook zeer vreemd.
Snel voor €140,- 4 nieuwe 4x zoenen banden gekocht van Duitse Cover Band...en dat reed stukken beter.
Daarom, is het 1 merk en type per as? of alleen zelfde maat?
Maar 5 om 6 mm is het probleem, voor zullen de tandwielen nu overuren maken!
Achter rolt wel, en de rubbers, erg zwaar werk dat vervangen.
Maar bij de APK kijken ze naar alle ophang punten en dan vragen extra streng achter kijken vragen mag...
En zijn deze 175/60/15 van zelfde merk & type?
Kocht enige tijd terug een A2 met dezelfde maat, 2, 4 , 4½ en 6 mm profiel en nog 4 merken en
Zomer, Winter, 4 seizoenen en geen idee Chinees eronder.
Naast Inside / Outsite ook met draairichting en dat reed ook zeer vreemd.
Snel voor €140,- 4 nieuwe 4x zoenen banden gekocht van Duitse Cover Band...en dat reed stukken beter.
Daarom, is het 1 merk en type per as? of alleen zelfde maat?
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- tkosa2
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 28 nov 2018, 18:21
- Locatie: Leiderdorp
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Beste lezers,
De 4 banden zijn van hetzelfde merk.
De auto rijdt prima rechtdoor, stuur staat recht, tegensturen is niet nodig, remweg is ook recht.
Die 5 en 6 mm voor was ook mijn zorg, dat was de reden dat ik de meting heb uitgevoerd, maar het blijkt dat na 100 meter er nauwelijks verschil is in de markeringen. 1 mm profiel verschil geeft volgens de berekening 6 mm verschil in omtrek. Maar inderdaad is het beter om aan de voorkant de banden met identieke profieldiepte te zetten, ga ik ook nog doen zodra ik dit issue heb opgelost. Het is een auto voor lokaal verkeer, dus veel problemen zal dat nu niet geven.
Het cuppen is ook een interessante suggestie, op Internet lees ik dat het herkenbaar is aan een geluid zoals bij een defect wiellager, en dat hoor ik inderdaad wel een beetje met deze banden, met de oude banden was dat niet zo.
Kortom ik moet nog eea onderzoeken aan de banden, velgen, uitlijning, binnenkort even op de brug zetten.
De 4 banden zijn van hetzelfde merk.
De auto rijdt prima rechtdoor, stuur staat recht, tegensturen is niet nodig, remweg is ook recht.
Die 5 en 6 mm voor was ook mijn zorg, dat was de reden dat ik de meting heb uitgevoerd, maar het blijkt dat na 100 meter er nauwelijks verschil is in de markeringen. 1 mm profiel verschil geeft volgens de berekening 6 mm verschil in omtrek. Maar inderdaad is het beter om aan de voorkant de banden met identieke profieldiepte te zetten, ga ik ook nog doen zodra ik dit issue heb opgelost. Het is een auto voor lokaal verkeer, dus veel problemen zal dat nu niet geven.
Het cuppen is ook een interessante suggestie, op Internet lees ik dat het herkenbaar is aan een geluid zoals bij een defect wiellager, en dat hoor ik inderdaad wel een beetje met deze banden, met de oude banden was dat niet zo.
Kortom ik moet nog eea onderzoeken aan de banden, velgen, uitlijning, binnenkort even op de brug zetten.