Nieuwe A2 met problemen

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Thijs Hammond
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

16 mei 2020, 08:51 0 x

Peter_Audi_A2 schreef:
16 mei 2020, 08:46
Dank voor de uitgebreide reactie.

Weet je de voorgeschiedenis van de auto? Is de olie nog ververst voor aflevering van de auto?
Ik krijg uit het verhaal de indruk dat er veel korte ritten zijn gemaakt met de auto in combinatie met een slecht werkende thermostaat.

zou inderdaad een verklaring kunnen zijn voor de witte aanslag aan de olievuldop.
Waarschijnlijk is hierdoor ook veel condensvocht in de olie ontstaan.
Kan dus zijn dat je met de eerste langere ritten dit vocht uit de olie hebt verdampt.

Ik begrijp uit het verhaal dat je niet teruggaat naar de garage?
Als je zelf dingen aan de auto gaat doen, wordt het lastiger overleggen met de garage.
Zou eerst de garage de gelegenheid geven om het probleem op te lossen.
Er zitten overigens 195/60R15 banden op. Lekker breed. Ik ga straks vol tanken en het benzineverbruik uitrekenen. Ik ben bang dat dat gaat tegenvallen.
Een drukke dag vandaag. Langs de garage om hem uit te laten lezen en misschien de thermostaat te laten vervangen. En het raam mechanisme bestuurders kant vervangen. Het raam gaat niet meer open. Motor loopt nog wel. Je kan het raam zo naar beneden schuiven met de hand. Ik heb een nieuwe gekocht, ik hoop dat hij vandaag binnenkomt. Kostte 52,50 incl. verzendkosten.
Dankzij dit leuke Audi A2 forum weet ik hoe ik het moet inbouwen.
Bedankt voor het meedenken en de goeie tips iedereen!
Ja ik ga vandaag eerst terug naar de garage. Er was geen nieuwe olie ingedaan bij aflevering, hij waarschuwde me dat ik dat nog moest doen. Er zat helaas helemaal geen onderhouds historie bij de auto. De garage heeft hem ingeruild en kreeg er niets bij. De prijs was hier ook op aangepast.
Thijs Hammond

16 mei 2020, 08:55 1 x

bjmeengs schreef:
16 mei 2020, 07:43
Ik zie dat je in je profiel BBY hebt staan. Hij is van 2001. Hebt waarschijnlijk een AUA motortype.
Dank je wel Ik ga het verbeteren
stefan74

16 mei 2020, 14:38 0 x

Hoi Thijs,

Welkom, jammer dat je zo slecht bent gestart met je nieuwe aanwinst.
Olieverbruik is inderdaad een probleem bij de benzinemotoren , De duitsers noemen het 'kolbenkippers' en er zijn maar weinig die er geen last van hebben.
Wat dat betreft heb je een échte audi gekocht.
Ik heb de mijne destijds ook gekocht met dit issue, echter bij mij is het verbruik al 7 jaar stabiel, zo rond de 2500 km/ liter, 's winters alleen maar korte stukjes kan dit wel 1250 km./ liter zijn maar zomers lange afstanden (vakanties) kan het ook wel wel 4000+ km. / liter zijn.

De meeste olie wordt verbruikt als je hoog in de toeren rijdt en als het blok koud is; dus wellicht als je het thermostaatprobleem gefixt krijgt kan het verbruik drastisch verminderen.
Dat je een 2e peilstok hebt wil zeggen dat je een AUA hebt, heb ik zelf ook, en ik heb ook een 2e peilstok geplaatst. bij een BBY kan dit niet meer.

Olieverversen duur? ik zou zeggen koop een setje oprijdbokken, is een investering van 50 euro die zichzelf meteen terug verdient.
Is mijn beste investering ever. ik doe het al een paar jaar zelf, 2x per jaar, zo elke 7500 km en als ik me verveel soms al eerder.
Oliefilter kan je gerust 15-30.000 km laten zitten als je zo vaak ververst.
Als de motor warm is zet ik de auto op de bokken en wacht ik een kwartier tot 20 minuten, carterplug eruit, afwasteiltje eronder en hij is binnen een minuut leeg en uitgedrupt.
Is al met al een klusje van 5 minuten.
Ik koop mijn olie bij amazon.de, (met prime, gratis verzending) kocht eerst Repsol 5W30 504.00-507.00 voor 23 euro/ 5 liter maar heb tegenwoordig Mannol 5W30 504.00-507.00, voor 37 euro/ 10 liter.
Dan heb je een oliewissel (oké, zonder oliefilter) voor 12 euro. Filter heb je vanaf 3 euro tot een euro of 10 , ook bij amazon, keuze uit 15 merken, ze hebben ook de originele OEM VAG filters voor 8,50 maar daarbij zijn de verzendkosten hoger dan het filter zelf.
Carterplug , tussen de EUR 1,25 en 3,50 , afhankelijk van merk, vervang ik meestal ook meteen, maar ik heb hem ook al wel eens 3x hergebruikt zonder problemen.
Wel zorgen dat je geen zand aan je carterplug hebt als je hem terugplaatst, en vast is vast.

Succes ermee !

zelf_olie_wisselen.jpg
zelf_olie_wisselen.jpg (181.84 KiB) 3379 keer bekeken
hitteschildjes_vastzetten.jpg
hitteschildjes_vastzetten.jpg (126.84 KiB) 3379 keer bekeken
goedkope_longlife_III.jpg
goedkope_longlife_III.jpg (124.93 KiB) 3379 keer bekeken
bjmeengs
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

16 mei 2020, 14:53 1 x

Ik heb het olie probleem ook gehad. Ben toen 5w40 gaan gebruiken. Zat op 0,5 liter per half jaar. Ongeveer 4000 km. Woon-werkverkeer van 20km heen en s’avonds 20 km terug. Relatief korte afstand. Heb met 5W40 nu 7000 km gereden zonder bijvullen.
4$$

16 mei 2020, 16:01 1 x

Dus olie verversen(met name aflaten) kan ook als de auto schuin op een bok staat. Komt er dan toch alle olie uit? In dat geval moet ik die dus ook echt gaan kopen. Ik wil namelijk olie, oliefilter, luchtfilter, interieurfilter en bougies zelf doen. Moet voor de olie, oliefilter en luchtfilter de bodemplaat eerst verwijderd worden?

Edit: zijn assteunen niet breder inzetbaar indien je aan wielen/remmen/ophanging ofzo wij werken. Tevens zijn deze goedkoper. Nadeel is dat het je iets meer werk kost om de auto er op te krijgen.
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
rolf

16 mei 2020, 16:41 0 x

Tap de olie nooit af met de carter plug, gebruik altijd een olieopzuig pomp van Pela en zuig het op via de peilstok.
Heb de eerste keer alsnog de olie aftap plug los gehaald.......I've got to know :mrgreen: ....kwam niets uit, dus hij gaat echt leeg.
Doe het wel met warme olie, stroomt het wat makkelijker.
stefan74

16 mei 2020, 20:17 2 x

4$$ schreef:
16 mei 2020, 16:01
Dus olie verversen(met name aflaten) kan ook als de auto schuin op een bok staat. Komt er dan toch alle olie uit? In dat geval moet ik die dus ook echt gaan kopen. Ik wil namelijk olie, oliefilter, luchtfilter, interieurfilter en bougies zelf doen. Moet voor de olie, oliefilter en luchtfilter de bodemplaat eerst verwijderd worden?
De opening van de carter zit aan de achterkant van het blok , dus als hij op de bokken staat zou hij zelfs nog iets beter leeg lopen dan dat de wagen horizontaal staat.
Er zit een inkeping in de bodemplaat ter hoogte van de carterplug. de plaat moet er wel onderuit als je de filters wilt vervangen (mij lukt het niet om het oliefilter via de bovenkant te vervangen)
Wat Rolf hier boven verteld, het afzuigen van de olie zijn de meningen over verdeeld, het is wel de makkelijkste manier, maar je hebt kans dat er bezinksel/ rotzooi achterblijft.

De bodemplaat loshalen als de wagen op de bokken staat is geen probleem, echter weer terugplaatsen lukt mij niet zonder externe hulp en dan is het nog een lastig klusje.
Peter_Maathuis
Moderator

16 mei 2020, 20:33 2 x

Voor olie aftappen hoeft de bodemplaat er niet onderuit en voor het wisselen van het luchtfilter kun je vaak volstaan met alleen de hoek rechtsvoor los te maken.
rolf

16 mei 2020, 21:03 1 x

stefan74 schreef:
16 mei 2020, 20:17

Wat Rolf hier boven verteld, het afzuigen van de olie zijn de meningen over verdeeld, het is wel de makkelijkste manier, maar je hebt kans dat er bezinksel/ rotzooi achterblijft.
bezinksel en rotzooi?
Daar zit een oliefilter voor gemonteerd.......
audiJan

16 mei 2020, 23:20 1 x

ik zou eens zeggen sleutel eens een paar carters onder een auto vandaan.

En vind eens de hoeveelheid troep die er inzit.
Plaats reactie