Weinig vermogen

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Fuzzy
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 jun 2020, 17:02 0 x

Beste mede A2 Leden.
Ik heb vraagtekens bij de huidige prestaties van mijn A2
Het valt mij op dat als ik bijvoorbeeld wil invoegen op de snelweg dat de auto best wel moeite heeft met snelheid opbouwen. Ik heb van mijzelf best wel een zware rechtervoet dus gas geven doe ik wel. Nu heb ik meerdere 0-100KM/h sprintjes gedaan en kwam gemiddeld uit tussen de 19-21seconden uit snelste was 18 seconden. Overschakelen op hogere toeren pakt ie hem ook nooit lekker over Vanaf fabrieksopgave zeggen ze dat de A2 het in 12.5 seconden moet kunnen doen. Nu snap ik ook wel dat die niet meer als nieuw en het ook geen RS2 is :joy: maar vind dit toch wel erg langzaam. Tevens houd het op bij 145kmh :joy:
Wat is er al gedaan? Gasklep huis schoongemaakt, nieuwe EGR klep ,uitgelezen met VCDS geen fouten.
Betreft een A2 1.4 bby benzine ik tank altijd E5 (Vpower) ..
ik vergelijk het stiekem ook een beetje met mijn vorige auto Citroën saxo 1.4 75 pk woog ongeveer even zwaar als de A2 en de saxo ging echt als een raket
Caspeer
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

04 jun 2020, 17:52 0 x

Beste Fuzzy,

Wat leuk dat je sinds twee maanden je A2 hebt, zeker een upgrade tov een Saxo. Aan de andere kant jammer dat je er niet meteen mee kunt scheuren zoals je had gehoopt, maar dat mag de pret niet drukken.
Ik heb geen ervaring met de 1.4 benzine, maar 20 seconden sprint lijkt mij echt niet conform verwachtingen. Je hebt al de basics uitgevoerd, maar ik mis er nog een tussen die ik zelf uit zou voeren.
Bij (constant) missend vermogen zou ik een compressietest op alle cylinders doen. Bij "fouten" zonder foutcode is het een kwestie van uitsluiten.
Mocht je zelf niet beschikken over gereedschap om dit te meten, dan mag je dat ook wel eens bij mij komen doen of je kunt natuurlijk naar een bevriende garage gaan.
Just my 2 cents, ik houd dit draadje even in de gaten.

-Peer
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

04 jun 2020, 18:42 1 x

Caspeer schreef:
04 jun 2020, 17:52
Beste Fuzzy,

Wat leuk dat je sinds twee maanden je A2 hebt, zeker een upgrade tov een Saxo. Aan de andere kant jammer dat je er niet meteen mee kunt scheuren zoals je had gehoopt, maar dat mag de pret niet drukken.
Ik heb geen ervaring met de 1.4 benzine, maar 20 seconden sprint lijkt mij echt niet conform verwachtingen. Je hebt al de basics uitgevoerd, maar ik mis er nog een tussen die ik zelf uit zou voeren.
Bij (constant) missend vermogen zou ik een compressietest op alle cylinders doen. Bij "fouten" zonder foutcode is het een kwestie van uitsluiten.
Mocht je zelf niet beschikken over gereedschap om dit te meten, dan mag je dat ook wel eens bij mij komen doen of je kunt natuurlijk naar een bevriende garage gaan.
Just my 2 cents, ik houd dit draadje even in de gaten.

-Peer
Daar sluit ik me bij aan. Mijn kop gaat voor revisie omdat bleek na compressie test dat het daar niet goed zat.

Zie dit topic.
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Fuzzy

04 jun 2020, 19:31 0 x

Beste bedankt voor de reactie ik heb een compressie test uitgevoerd en die was goed.. en dat vergeten te vermelden
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

04 jun 2020, 19:40 0 x

Ik lees in het voorsteltopic dat je de auto nog maar pas hebt.

Weet je de voorgeschiedenis (onderhoud e.d.) van de auto? En hoe is de auto gebruikt? Hoeveel km heeft de auto gelopen?

Kan best zijn dat de auto aan een beurtje toe is en/of dat de vorige eigenaar er korte stukjes mee reed, waarbij de motor nauwelijks
boven de 3000 toeren uitkwam ...

Kwestie van het onderhoud op orde brengen, en de motor voorzichtig laten wennen aan de nieuwe baas ...

Waar ik zelf aan moest wennen is om flink snelheid te maken je toeren moet maken (lees flink doorhalen in de versnellingen).
De motor heeft onderin het toerenbereik niet zoveel trekkracht.
Fuzzy

04 jun 2020, 19:56 0 x

Peter_Audi_A2 schreef:
04 jun 2020, 19:40
Ik lees in het voorsteltopic dat je de auto nog maar pas hebt.

Weet je de voorgeschiedenis (onderhoud e.d.) van de auto? En hoe is de auto gebruikt? Hoeveel km heeft de auto gelopen?

Kan best zijn dat de auto aan een beurtje toe is en/of dat de vorige eigenaar er korte stukjes mee reed, waarbij de motor nauwelijks
boven de 3000 toeren uitkwam ...

Kwestie van het onderhoud op orde brengen, en de motor voorzichtig laten wennen aan de nieuwe baas ...

Waar ik zelf aan moest wennen is om flink snelheid te maken je toeren moet maken (lees flink doorhalen in de versnellingen).
De motor heeft onderin het toerenbereik niet zoveel trekkracht.
Onderhouds boekje was ingevuld tot 2012 daarna onbekend gekocht bij een autobedrijf.km stand 255.xxx Ik ben zelf vrij technisch en doe alles zelf of met me buurman en een mede-lid van dit forum ik ben in mijn bericht vergeten tot te voegen dat ik ook een compressie test heb uitgevoerd en die was prima ik heb in de eerste week van aankoop de boegies vervangen samen met de luchtfilter brandstof filter en de distributie ik wil dit aan passen in mijn bericht alleen snap niet hoe excuus
audiJan

04 jun 2020, 20:27 2 x

Terug naar de basis.

Is jou riem afstelling zoal het hoort ik lees nog l eens dat dit wel eens verkeerd gebeurd.
mocht deze een tand verkeerd staan kan je lang zoeken.
Het kleine tand afvlaking onder bij de krukas

Gaat de gasklep ook helemaal open als je het gaspedaal helemaal in drukt.
Is de lucht aanvoer helemaal open, ,haal de aanzuig buis even los en ga er dan mee rijden.

De Saxo motor is een stuk beter dan de a2 en rijd soepeler ondanks zijn 8 klepper is dit een hele goede motor. maar dat terzijde
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

04 jun 2020, 20:32 0 x

Fuzzy schreef:
04 jun 2020, 19:56
Onderhouds boekje was ingevuld tot 2012 daarna onbekend gekocht bij een autobedrijf.km stand 255.xxx Ik ben zelf vrij technisch en doe alles zelf of met me buurman en een mede-lid van dit forum ik ben in mijn bericht vergeten tot te voegen dat ik ook een compressie test heb uitgevoerd en die was prima ik heb in de eerste week van aankoop de boegies vervangen samen met de luchtfilter brandstof filter en de distributie ik wil dit aan passen in mijn bericht alleen snap niet hoe excuus
Na het posten is er maximaal een half uur tijd om deze nog aan te passen, ligt dus niet aan jou.

Misschien een vreemde vraag, maar hoe reed de auto voor het gedane onderhoud?
Heb je de auto voor en na het onderhoud nog uitgelezen? (lees evt. fouten uitgelezen/gewist/gecheckt of ze niet terugkomen)?
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

04 jun 2020, 21:34 0 x

Een 8 klepper heeft vaak meer trekkracht bij lage toeren.
De Audi met 16 kleppen bij hoge toeren en dan gaat deze wel snel....

Ik wilde een 8 kleps blok monteren , maar dat paste niet.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
HansJan
Moderator

04 jun 2020, 22:51 1 x

Interessante probleemstelling.

Zelfde motor maar niet zo extreem als jij het beschrijft. Maar wel altijd het idee gehad dat ik met de handrem aangetrokken rondrijd. Uit zich al bij optrekken, motor flink op toeren houden om niet dood te vallen. Overschakelen naar twee gaat het ook moeizaam, daarna beter.

Heb even geleden met een andere BBY gereden, als de spreekwoordelijke mes door boter. Wat een verschil! Voordat iemand over te zware velgen begint; ook deze had 17 inch velgen. Probleem is er ook met 16 inch Style velgen.

Compressie is bij de in 2018 door A2 dokter uitgevoerde WD40 spoeling tav hoog olieverbruik (is verminderd) gemeten; dik in orde. Riem, rollen en waterpomp zijn na aankoop in 2013 vervangen. Inmiddels ook alweer bijna 7 jaar geleden.

Er is een gemiddeld verbruik van 1:12-13 (kort en lange stukken), voor mij een bevestiging van een beperkende factor in de motor die het hogere verbruik veroorzaakt. Tot op heden is er nog geen oorzaak gevonden en hebben we ons bij gedrag en gevolg neergelegd.

Aangehaalde punten van @audiJan vind ik interessant. Zet ik op de actielijst. Wat kan de TS vertellen over zijn brandstofverbruik, is dat net zo extreem? Of is dat het gevolg van de te zware voet?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Plaats reactie