Airco probleempje
-
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ha heren,
Mn A2 had geen werkende airco, dus ik heb een poging gedaan om m te (laten) fixen. Met nu een gedeeltelijk werkende airco als voorlopig resultaat.
Ik heb m eerst laten vacumeren en afvullen. Toen bleek ie het toch nog niet te doen.... uitgelezen: druksensor defect. Die heb ik vandaag vervangen en nu doet ie het! Helaas alleen niet helemaal naar tevredenheid....
Wat ik aan temperaturen meet:
Buiten 24
Onder bestuurder: 11 - 55 (bij temp op low cq Hi)
Links best: 12 - 53
Midden best: 13 - 58
Midden pass: 18 - 57
Rechts pass: 24 - 58
Onder pass: 24 - 66
Hoe rechter hoe slechter dus....
Ik hoor bij onder / midden / boven inschakelen vd blowers alles functioneren zoals t zou horen.
Ik las eea op dit en t Duitse forum en ik denk dat ik m opnieuw moet laten afstellen naar de basisafstelling? Hebben jullie andere suggesties?
Mn A2 had geen werkende airco, dus ik heb een poging gedaan om m te (laten) fixen. Met nu een gedeeltelijk werkende airco als voorlopig resultaat.
Ik heb m eerst laten vacumeren en afvullen. Toen bleek ie het toch nog niet te doen.... uitgelezen: druksensor defect. Die heb ik vandaag vervangen en nu doet ie het! Helaas alleen niet helemaal naar tevredenheid....
Wat ik aan temperaturen meet:
Buiten 24
Onder bestuurder: 11 - 55 (bij temp op low cq Hi)
Links best: 12 - 53
Midden best: 13 - 58
Midden pass: 18 - 57
Rechts pass: 24 - 58
Onder pass: 24 - 66
Hoe rechter hoe slechter dus....
Ik hoor bij onder / midden / boven inschakelen vd blowers alles functioneren zoals t zou horen.
Ik las eea op dit en t Duitse forum en ik denk dat ik m opnieuw moet laten afstellen naar de basisafstelling? Hebben jullie andere suggesties?
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
Na enkele jaren niets gebruiken kan alles vast zitten door vuil.
Probeer eerst eens vol blazende alle knoppen onder en boven en uitblaas even afdekken en dan blaast de andere kant dubbel... en dan weer andersom....
soms is deze manier van heel veel regelen een manier om alles weer los te krijgen.
Met filter schoon lijkt het goed, maar is deze bij wisselen filter ook van binnenuit doorgeblazen met luchtspuit? Ik kreeg een compleet bos eruit na aankoop van mijn Eekhoorn....
En bij Automaat stand en dan temperatuur op Low kijken of je de 4 graden kunt halen in midden, buitenste heeft te lange slangen en met deze hitte van komende week lukt dat niet.
Probeer eerst eens vol blazende alle knoppen onder en boven en uitblaas even afdekken en dan blaast de andere kant dubbel... en dan weer andersom....
soms is deze manier van heel veel regelen een manier om alles weer los te krijgen.
Met filter schoon lijkt het goed, maar is deze bij wisselen filter ook van binnenuit doorgeblazen met luchtspuit? Ik kreeg een compleet bos eruit na aankoop van mijn Eekhoorn....
En bij Automaat stand en dan temperatuur op Low kijken of je de 4 graden kunt halen in midden, buitenste heeft te lange slangen en met deze hitte van komende week lukt dat niet.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
-
- Audi A2 clublid
De ventilatie en kleppen ed zijn vlgs mij gewoon gebruikt, alleen blies er geen ijskoude airco lucht doorheen. Maar ik heb net wel alles meerdere keren van hoge naar lage temp veranderd en dat lijkt allemaal te werken.
Alleen 4 gr haal ik dus niet. Zoals je in mijn post kunt lezen, haal ik 11 graden links op Lo, de rest van de openingen is alleen maar warmer.
Interieurluchtfilter ie nieuw (ik mis alleen wel de plastic rand waar je t filter in hoort te plaatsen, maar dat lijkt me niet iets wat hiermee te maken heeft).
Doorblazen zou ik kunnen doen, maar denk niet dat dat t probleem is.
Alleen 4 gr haal ik dus niet. Zoals je in mijn post kunt lezen, haal ik 11 graden links op Lo, de rest van de openingen is alleen maar warmer.
Interieurluchtfilter ie nieuw (ik mis alleen wel de plastic rand waar je t filter in hoort te plaatsen, maar dat lijkt me niet iets wat hiermee te maken heeft).
Doorblazen zou ik kunnen doen, maar denk niet dat dat t probleem is.
- Peter_Maathuis
- Moderator
Bij een groot verschil links-rechts en aannemend dat de luchtkanalen allemaal open zijn (blaast rechts net zo hard als links als je de temperatuur op 24 hebt staan?) kan ik alleen verzinnen dat je verdamper (evaporator), die in de kachelunit zit, halfzijdig verstopt is.
Ik meen te weten dat de aansluitingen op de verdamper aan de linkerkant (bestuurderszijde) zitten.
Ik meen te weten dat de aansluitingen op de verdamper aan de linkerkant (bestuurderszijde) zitten.
-
- Audi A2 clublid
Ja alle openingen blazen even hard. Het enige wat ik nog niet had vermeld is dat ik de regelkleppen aan paar keer tegen t einde hoor tikken, dus ik hoop dat dit met de basisinstelling is op te heffen cq dat ie dan overal koude licht blaast.
Ik hoop niet dat de verdamper verstopt zit.... enige wat ik dan nog hoop is dat ie langzaam weer ontstopt....
Ik hoop niet dat de verdamper verstopt zit.... enige wat ik dan nog hoop is dat ie langzaam weer ontstopt....
Als jij de motor stationair laat lopen en de ventilator vol aan zet zal deze nooit op 4 graden uit komen.
De pomp werking is domweg te klein bij dit toerental.
Even voor de goede orde word de airco nu aan een kant wel of niet koud.
Wat wel eens voor komt en dat kun je uitlezen is de tempsensor boven in de dashbord dat is die met de lange pin / stift
De weerstand van mij sensor gaf een verkeerde waarde waardoor de airco soms wel wat soms denk je doet niks.
kost euro hooguit en is toch vrij simpel te vervangen
De pomp werking is domweg te klein bij dit toerental.
Even voor de goede orde word de airco nu aan een kant wel of niet koud.
Wat wel eens voor komt en dat kun je uitlezen is de tempsensor boven in de dashbord dat is die met de lange pin / stift
De weerstand van mij sensor gaf een verkeerde waarde waardoor de airco soms wel wat soms denk je doet niks.
kost euro hooguit en is toch vrij simpel te vervangen
-
- Audi A2 clublid
Het rijtje met temperaturen wat ik in m’n eerste post opgaf was bij plm 1200 toeren. Links wordt 11 graden terwijl het buiten 24gr was, dus hij doet het wel. Maar hoe verder naar rechts hoe warmer de lucht wordt bij de uitstroomopeningen. Dus dat zou minder duiden op de sensor die jij aangeeft lijkt me. Dan heb je meer aan of uit van de hele airco.
Maar goed, ik heb nog niet echt een rit gemaakt met de airco op meer toeren, dus dat is mss nog een goede. En ga m laten uitlezen en basisinstelling laten inleren.
Laat het weten als ik dat heb laten doen. Zelf vcds hebben zou toch best handig zijn, maar goed
Maar goed, ik heb nog niet echt een rit gemaakt met de airco op meer toeren, dus dat is mss nog een goede. En ga m laten uitlezen en basisinstelling laten inleren.
Laat het weten als ik dat heb laten doen. Zelf vcds hebben zou toch best handig zijn, maar goed

- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
Van 24 naar 11 graden is al hele klus.....
en rijdende is er meer toeren en vooral als je 50 km in 2e ging rijden pompte de Airco ook harder, in midden meten, de zijkanten hebben opwarming door langere slangen, en normaal meet je bij 15~19 graden buiten als je Airco vulde... of ga in koele avond nogmaals meten, 24 of meer is overuren en je moet eerst de A2 zelf koelen voor er echt koude lucht uit kan.
en rijdende is er meer toeren en vooral als je 50 km in 2e ging rijden pompte de Airco ook harder, in midden meten, de zijkanten hebben opwarming door langere slangen, en normaal meet je bij 15~19 graden buiten als je Airco vulde... of ga in koele avond nogmaals meten, 24 of meer is overuren en je moet eerst de A2 zelf koelen voor er echt koude lucht uit kan.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
-
- Audi A2 clublid
En weer een stapje verder: van een zeer behulpzame medeforummer heb ik een kabel met vcds over kunnen nemen en daarmee vandaag de airco uitgelezen: de druksensor en de binnentemperatuur sensor kaduuk. Die eerste had ik net vervangen en kwam na het wissen vd storingen ook niet meer terug. De binnentemp sensor bleef storing geven, dus die heb ik net besteld en komt hopelijk morgen binnen. Dan hoop ik ook op meer koude lucht! Wordt vervolgd...