Tikkende tweeter met hoge pieptoon

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
DED@2
Audi A2 clublid
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

26 jul 2020, 18:38 0 x

De lichthoogte verstelling motoren zijn apart gezekerd op zekering 23&24. Vreemd dat dat reageert op de luidspreker(s). Ik ga met HJ mee dat dit een massa probleem is in de signaalweg van de audio installatie. Als je achter luidsprekers hebt dan is er rechts onder het geheimvak de versterker ingebouwd. Een kleintje bij Non-bose of een grotere zwarte bij Bose installatie. In beide gevallen komt het signaal van de radio (die overigens ook apart gezekerd is) afgeschermd naar de versterker. Elke inbreuk op de afscherm leidt tot de klachten zoals de TS beschrijft, is mijn ervaring. Ik zou hier beginnen nadat ik de hoge tonen luidspreker heb uitgesloten .

Ik zeg hiermee niet dat de anderen geen gelijk hebben, maar in mijn beleving wel ver gezocht.

Afscherming controleren of kabelboom opnieuw aanleggen und gibt ruhe 😉👍
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 jul 2020, 20:11 0 x

ja massa heb ik ook genoemd.

Maar het klinkt gek ook in mijn geval het opgelost is ..

Maar waarom verschillende wagens,waaraan o.a. de onze niets aan originele bedrading aan gewerkt is ,dus af fabriek met 4 speakers niet bose.

Bij defecte stelmotor in 2013/ 2014 hoogte verstelling koplamp ,alleen linksachter op de speaker stoorde ?

Kan zijn dat de radio of de versterker audio in of out linksachter van radio gevoeliger is voor storingen op audio signaal bedrading af fabriek een massa draad niee juist contact maakt ...

Waarom zou ik dan na advies koop9 , en dus nadat ik stelmotor van mijn rechter koplamp na verving geen storing te bespeuren is,nog verder zoeken ?
Ik geniet nog steeds van het storingsvrije geluid .. :blush:
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 522.300.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

27 jul 2020, 08:44 0 x

Vele Elektrische motortjes zijn ontstoord met Condensator of iets gelijkwaardig.

Dan is de kans dat die niet 100% goed is en stoor geluiden in de kabelboom laat vloeien.
Als je de koplamp hoogte motortjes los haalde en kijk of het over is?

Dan weet je of en welke de oorzaak is.
Verder 2 zekeringen? Dat kan maar je hebt 1 schakelaar dus hoe word dat verder dan aangestuurd?

Zo had ik ooit een Airbag storing. De voor en stoel waren nog goed maar de Gordijn Airbags aan zijkant stoorde, en daar zat niets! Bleek een groen geoxideerde stekker te zijn en die gaf lekstroom.

Maar stap voor stap dingen los halen, en een niet werkende koplamp versteller, hoe kan die storen?
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Teunquattro
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

27 jul 2020, 21:17 1 x

eekhoorntje schreef:
27 jul 2020, 08:44

Dan is de kans dat die niet 100% goed is en stoor geluiden in de kabelboom laat vloeien.
Als je de koplamp hoogte motortjes los haalde en kijk of het over is?

Die zit al los. Ivm dat mijn stelmotor blijft stellen.
eekhoorntje

27 jul 2020, 22:07 0 x

Als die verstel knop raar doet, haal die eens los... alleen kabeltje?
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Teunquattro

27 jul 2020, 23:55 0 x

eekhoorntje schreef:
27 jul 2020, 22:07
Als die verstel knop raar doet, haal die eens los... alleen kabeltje?
Heb alleen de stekker van de stelmotor af. Radio uit blijft die ook tikken en pieptoon houden
DED@2
Audi A2 clublid

28 jul 2020, 02:19 0 x

Is een massa probleem, groundloop wordt het ook wel eens genoemd.
Teunquattro

28 jul 2020, 10:21 0 x

DED@2 schreef:
28 jul 2020, 02:19
Is een massa probleem, groundloop wordt het ook wel eens genoemd.
Extra massa leggen dan? En waar bij de motor of accu
DED@2
Audi A2 clublid

28 jul 2020, 10:45 2 x

Ik zeg aardlus/ groundloop, omdat er wordt aangegeven dat de klacht aanwezig is bij lopende motor en radio uit. De koplamp stelmotoren waren al losgekoppeld dus die kunnen in principe geen invloed hebben.

Een aardlus ontstaat/ hoor je als er een potentiaalverschil verschil is onderlegde keten. In dit geval de audio keten. Ik zou het volgende doen:
1. Wissel de hoge tonen luidspreker met een andere (goeie). Bijv de rechter hoge tonenluidspreker. Is piep weg dan is de luidspreker defect. waarschijnlijk de condensator die de lage frequenties eruit filtert. Piep nog steeds aanwezig?
2. Dan kan er sprake zijn van een kabelbreuk. Mn de deurkabelboom bij scharnier is een kanshebber. Of de mantel is ergens beschadigd. Kortom controleren/ doormeten. Geen defect gevonden?
3. Naar aansluiting/ stekker van de kleine versterker in de rechter geheimvak. Controleer massa. Die zit aan de rechtsonder bij A-stijl . Is die goed?
4. Controleer en/of meer door de kabelboom naar de autoradio. Als alles origineel is dan gaat het om een afgeschermde kabel met hele fijne signaaldraden op de 20-polige stekker achter op de radio.
5. Het onderlinge potentiaal verschil van de radio en versterker kunnen dit soort symptomen veroorzaken. Provisorisch zou je de massa van de radio en de versterker op één massapunt kunnen aansluiten en kijken of de piep dan weg is. Zo ja dan heb je het probleem gevonden.

Mijn ervaring is gebaseerd op een ombouw van 4-luidspreker configuratie naar bose-systeem. Hierbij had ik aanvankelijk de signaaldraden, zonder afscherming, van de voor luidsprekers parallel aan de oude kabelboom naar de versterker geleid. Dit gaf toen gelijke klachten maar dan linksvoor. Bleek toen opgelost door alle signaaldraden af te schermen en de radio en versterker een gezamenlijke massa te geven.

Ik hoop dat dit helpt.
Succes DED@2
eekhoorntje

28 jul 2020, 11:16 0 x

Probeer eens stekker los van radio... die heeft voor elke Speaker =&- draadje...

Inductie van defecte apparaten kan...
daarom zou ik de verstel knop even de stekker los halen voor de zekerheid.
Plaats reactie