Hallo,
Nadat ik afgelopen week de airco heb gezuiverd met een spuitbus is de stank als ik de wagen start en het verwarmingssysteem zich opstart nog niet weg! Er komt toch nog een vieze lucht binnen. Het gekke is dat ik ontdekt heb dat het niet de airco is maar het komt van de verwarming. Ik heb eens gekeken naar het koelvloeistofniveau en constateerde dat deze bijna op het minimum niveau staat. Als het verwarmingssysteem zich opgestart heeft is de stank ook na 1 minuut weg en heb je er onder het rijden geen last meer van. Ik weet niet of door de jaren heen het koelvloeistof niveau toch wat zakt want bij mijn weten is er nooit een druppel bijgevuld. En omdat het een gesloten systeem is denk ik dat er misschien toch ergens een lekje zit. Weet iemand hier iets van en kan men op een makkelijke manier zelf controleren of hij koelvloeistof verliest zonder de zaak af te persen want dan moet ik naar de garage en die hebben nog vakantie. Kan men op een makkelijke manier onder het dasbord komen om eens naar de kachel te kijken. Ik heb ook ff gekeken of de vloerbekleding daar ergens nat is maar dat is niet. Dus als er iemand raad weet hoor ik het graag.
Groet,
Sjors.
Stank in de auto!!
- Thck
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
- Locatie: Zevenaar
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Die stank komt bij veel auto's voor nadat de airco wordt uitgeschakeld en er dus wordt overgegaan op de "gewone" verwarming. Dit is meestal een paar minuten en verdwijnt dan langzaam.
Oorzaak is hier waarschijnlijk vochtige lucht met bacteriën die na enige minuten is gedroogd en dan geen stank meer af geeft.
Het behandelen met een airco reiniger spuitbusje wil wel helpen maar lost vaak het probleem niet helemaal op. Ook is de manier waarop je dit hebt gedaan van invloed, het kan rechtstreeks via je luchtinlaat voor je verwarming van onder de motorkapruimte maar het kan ook via het interieur (kachel op vol aanjager aan en de recyclingstand aan) dan het hele busje in de auto aan zetten en dit blaast zich vanzelf leeg.
Indien je dit hebt gedaan zou mogelijk een herhaling uitkomst bieden, maar het is vrij hardnekkig en dus moeilijk helemaal weg te krijgen. Mijn A4 doet dit ook en wat ik ook probeer ik krijg het niet helemaal weg dus zo'n klein parfumstuurtje gekocht en die draai ik dan maar even open als ik voor het eerst weer de verwarmig aanzet.
succes,
Theo
Oorzaak is hier waarschijnlijk vochtige lucht met bacteriën die na enige minuten is gedroogd en dan geen stank meer af geeft.
Het behandelen met een airco reiniger spuitbusje wil wel helpen maar lost vaak het probleem niet helemaal op. Ook is de manier waarop je dit hebt gedaan van invloed, het kan rechtstreeks via je luchtinlaat voor je verwarming van onder de motorkapruimte maar het kan ook via het interieur (kachel op vol aanjager aan en de recyclingstand aan) dan het hele busje in de auto aan zetten en dit blaast zich vanzelf leeg.
Indien je dit hebt gedaan zou mogelijk een herhaling uitkomst bieden, maar het is vrij hardnekkig en dus moeilijk helemaal weg te krijgen. Mijn A4 doet dit ook en wat ik ook probeer ik krijg het niet helemaal weg dus zo'n klein parfumstuurtje gekocht en die draai ik dan maar even open als ik voor het eerst weer de verwarmig aanzet.
succes,
Theo
- VerA2
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 10 sep 2010, 22:19
- Locatie: Gemert-Bakel
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="Thck"]Ook is de manier waarop je dit hebt gedaan van invloed, het kan rechtstreeks via je luchtinlaat voor je verwarming van onder de motorkapruimte maar het kan ook via het interieur (kachel op vol aanjager aan en de recyclingstand aan) dan het hele busje in de auto aan zetten en dit blaast zich vanzelf leeg.[/quote]
Ik denk dat als je het volgens de eerste methode doet dat de vloeistof alleen maar in het interieurfilter gaat zetten en dat lijkt me niet de bedoeling.
Wij hebben er nog geen last van en ik heb me dus nog niet zo in het lucht-systeem hoeven te verdiepen maar misschien is het wel beter om het interieurfilter eerst te verwijderen en de spuitbus in die ruimte leeg te spuiten. Het is maar een gedachte die zo bij me opkomt.
Ik denk dat als je het volgens de eerste methode doet dat de vloeistof alleen maar in het interieurfilter gaat zetten en dat lijkt me niet de bedoeling.
Wij hebben er nog geen last van en ik heb me dus nog niet zo in het lucht-systeem hoeven te verdiepen maar misschien is het wel beter om het interieurfilter eerst te verwijderen en de spuitbus in die ruimte leeg te spuiten. Het is maar een gedachte die zo bij me opkomt.
[quote="VerA2"]misschien is het wel beter om het interieurfilter eerst te verwijderen[/quote]
Dat is inderdaad het geval, kun je het gelijk controleren c.q. vervangen.
Langer dan een jaar moet je eigenlijk niet laten zitten.
Groeten, Gompie
Dat is inderdaad het geval, kun je het gelijk controleren c.q. vervangen.
Langer dan een jaar moet je eigenlijk niet laten zitten.
Groeten, Gompie
Er kunnen verschillende dingen spelen, die je volgens mij gemakkelijk van elkaar kunt onderscheiden.
De stank van bacteriegroei in de airco/verwarming ken je; een typische lucht die wat heeft van zweetsokken of vochtige kelder. Ik denk dat dit bij jou speelt; oplossen inderdaad zoals door Theo beschreven.
Wat ook kan is dat je een klein lek in het verwarmingscircuit van het koelsysteem hebt. Daardoor kan (de geur van) koelvloeistof in het interieur komen. Dit ruikt heel anders, zeg maar zoetig. Ik geloof niet dat dit bij jou aan de hand is. Dat het koelvloeistofniveau na zeven jaar wat is gezakt lijkt me geen reden voor ongerustheid. Als het onder minimum staat, kun je er wat G12 bij doen en verder in de gaten houden. Maar ik denk niet dat hier iets loos is.
De stank van bacteriegroei in de airco/verwarming ken je; een typische lucht die wat heeft van zweetsokken of vochtige kelder. Ik denk dat dit bij jou speelt; oplossen inderdaad zoals door Theo beschreven.
Wat ook kan is dat je een klein lek in het verwarmingscircuit van het koelsysteem hebt. Daardoor kan (de geur van) koelvloeistof in het interieur komen. Dit ruikt heel anders, zeg maar zoetig. Ik geloof niet dat dit bij jou aan de hand is. Dat het koelvloeistofniveau na zeven jaar wat is gezakt lijkt me geen reden voor ongerustheid. Als het onder minimum staat, kun je er wat G12 bij doen en verder in de gaten houden. Maar ik denk niet dat hier iets loos is.
[quote="Romulus"]Er kunnen verschillende dingen spelen, die je volgens mij gemakkelijk van elkaar kunt onderscheiden.
De stank van bacteriegroei in de airco/verwarming ken je; een typische lucht die wat heeft van zweetsokken of vochtige kelder. Ik denk dat dit bij jou speelt; oplossen inderdaad zoals door Theo beschreven.
Wat ook kan is dat je een klein lek in het verwarmingscircuit van het koelsysteem hebt. Daardoor kan (de geur van) koelvloeistof in het interieur komen. Dit ruikt heel anders, zeg maar zoetig. Ik geloof niet dat dit bij jou aan de hand is. Dat het koelvloeistofniveau na zeven jaar wat is gezakt lijkt me geen reden voor ongerustheid. Als het onder minimum staat, kun je er wat G12 bij doen en verder in de gaten houden. Maar ik denk niet dat hier iets loos is.[/quote]
Oké jongens,
Vanavond ga ik het allemaal nog eens bekijken want ik heb afgelopen week de airco gezuiverd met een spuitbus die je in de wagen zet. Volgens Theo is de werking wat minder maar mijn broer heeft er goede ervaringen mee maar heb nu toch het gevoel dat Theo gelijk heeft dat de werking wat minder is. Ik heb er wel de filter niet uitgehaald omdat daar in de beschrijving niets van stond. Achteraf lees ik dit nu op het forum en misschien moet ik de behandeling daarom nog een keer doen. Het gekke is dat die lucht er maar even is en het sterkste als de airco uit staat en de verwarming aan! Het is ook geen zoete lucht maar een muffe zoals Romulus beschrijft. Het kan misschien ook nog zijn dat de verwarming de laatste tijd niet heeft aangestaan en het weer toch wel vochtig is geweest! Ik zal het nog wat onderzoeken!
Groet,
Sjors
De stank van bacteriegroei in de airco/verwarming ken je; een typische lucht die wat heeft van zweetsokken of vochtige kelder. Ik denk dat dit bij jou speelt; oplossen inderdaad zoals door Theo beschreven.
Wat ook kan is dat je een klein lek in het verwarmingscircuit van het koelsysteem hebt. Daardoor kan (de geur van) koelvloeistof in het interieur komen. Dit ruikt heel anders, zeg maar zoetig. Ik geloof niet dat dit bij jou aan de hand is. Dat het koelvloeistofniveau na zeven jaar wat is gezakt lijkt me geen reden voor ongerustheid. Als het onder minimum staat, kun je er wat G12 bij doen en verder in de gaten houden. Maar ik denk niet dat hier iets loos is.[/quote]
Oké jongens,
Vanavond ga ik het allemaal nog eens bekijken want ik heb afgelopen week de airco gezuiverd met een spuitbus die je in de wagen zet. Volgens Theo is de werking wat minder maar mijn broer heeft er goede ervaringen mee maar heb nu toch het gevoel dat Theo gelijk heeft dat de werking wat minder is. Ik heb er wel de filter niet uitgehaald omdat daar in de beschrijving niets van stond. Achteraf lees ik dit nu op het forum en misschien moet ik de behandeling daarom nog een keer doen. Het gekke is dat die lucht er maar even is en het sterkste als de airco uit staat en de verwarming aan! Het is ook geen zoete lucht maar een muffe zoals Romulus beschrijft. Het kan misschien ook nog zijn dat de verwarming de laatste tijd niet heeft aangestaan en het weer toch wel vochtig is geweest! Ik zal het nog wat onderzoeken!
Groet,
Sjors
In het voorjaar had ik ook muffe lucht in de auto, spuitbus airco-reiniger
( Valeo € 15.-)gehaald.
Recirculatie aan, luchtfilter er uit, via slangetje in het luchtkanaal naar de verdamper de bus leeg gespoten.
Het hielp wel maar na enkele weken was de stank weer terug.
Begin juli, gelijktijdig met de APK, heb ik de airco bij de ATU laten reinigen voor
€20.-.
Hierbij wordt een verdampere met een een flacon vloeistof in de auto geplaatst.
De auto ruikt heerlijk schoon, volgens de monteur worden ook al je bekledings luchtjes geneutraliseerd.
( Valeo € 15.-)gehaald.
Recirculatie aan, luchtfilter er uit, via slangetje in het luchtkanaal naar de verdamper de bus leeg gespoten.
Het hielp wel maar na enkele weken was de stank weer terug.
Begin juli, gelijktijdig met de APK, heb ik de airco bij de ATU laten reinigen voor
€20.-.
Hierbij wordt een verdampere met een een flacon vloeistof in de auto geplaatst.
De auto ruikt heerlijk schoon, volgens de monteur worden ook al je bekledings luchtjes geneutraliseerd.