12 sep 2020, 15:13
1 x
Ik moet toch even kwijt dat ik ook iets heb gehad wat hier op leek, ik heb enige tijd geleden mijn gasklephuis gereinigd en meteen een nieuwe EGR klep geplaatst, die ik al een jaar of 2 had liggen.
Oude, originele EGR klep was eigenlijk nog goed, maar één brok roest.
Toen ik de nieuwe EGR klep wilde inleren lukte dit niet, VCDS gaf een te lage voltage aan ; de merkloze EGR klep (open doos - warehouse deal / klantretour artikel van Amazon, was maar 12 euro) bleek defect; waarschijnlijk daarom ook ooit teruggestuurd door de eerste koper, alhoewel het ding er splinternieuw uitzag en de pakkingen ongebruikt waren.
Toen had ik ongeveer hetzelfde fenomeen, zeer slechte gasresponse, ruig stationair/afslaan, en de motor stond te schudden alsof ie op 3 cilinders liep.
Dus de oude EGR klep intern gereinigd, alhoewel hij redelijk schoon was, buitenkant opgeschuurt -puur voor het zicht- en weer teruggeplaatst, met de pakkingen van de nieuwe.
Hierna EGR en Gasklep opnieuw ingeleerd en hij loopt sindsdien als een zonnetje; ook stationair geen schommelingen meer in toerental bij warme motor.
Daarom denk ik dat je het hier ergens moet zoeken, je gaf al aan dat het gasklephuis vervangen is ; zijn de pakkingen ook meegenomen? is het gaatje en pijpje goed gereinigd naar de EGR ? Wellicht toch ergens valse lucht?