teveel onderdruk in het inlaatspruitstuk ?
- werner
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 19 jun 2015, 11:50
- Locatie: Amsterdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Onze 1,4 benzine Audi A2 (bj2003) heeft nog al wat probleempjes de laatste tijd. Een week of 5 geleden begonnen na een bocht op de snelweg een set lampjes te branden incl rood uitroepteken. Omdat de distributie vervangen moest gaan worden maar niet verder gereden. Weggesleept door de ANWB die na uitlezen van de computer geen storingen konden vinden, Zonder problemen de reis vervolgd.
3 weken later lampen wederom aan en ook verlies aan vermogen. Gelukkig was de distributieriem toen al vervangen. De ANWB maakt de gasklep schoon en er kan verder gereden. Het motormanagementlampje blijft wel branden. Naar de Audi dealer dan maar die de computer uitlezen, nieuwe software voor de gasklep installeren en een fles reinigingsmiddel in de benzine gooien. Helaas, daarmee is het euvel niet verholpen. Vandaag terug naar die garage, die zojuist belden met een nieuwe diagnose. De lampen gaan aan door teveel onderdruk in het inlaatspruitstuk, waardoor verkeerd mengsel, waardoor foutmelding. Vervuilde kleppen zouden de oorzaak zijn en advies is om klepdeksel te demonteren, kleppen schoon te maken of vervangen, nieuwe koppakking etc. Minimaal 1000 euro.
Nu lees ik hier draadjes over schoonmaken met WD40, schoonmaakmiddel in de benzine, superbenzine ipv normaal etc. Weet iemand een alternatieve manier om van deze storing af te komen ?
3 weken later lampen wederom aan en ook verlies aan vermogen. Gelukkig was de distributieriem toen al vervangen. De ANWB maakt de gasklep schoon en er kan verder gereden. Het motormanagementlampje blijft wel branden. Naar de Audi dealer dan maar die de computer uitlezen, nieuwe software voor de gasklep installeren en een fles reinigingsmiddel in de benzine gooien. Helaas, daarmee is het euvel niet verholpen. Vandaag terug naar die garage, die zojuist belden met een nieuwe diagnose. De lampen gaan aan door teveel onderdruk in het inlaatspruitstuk, waardoor verkeerd mengsel, waardoor foutmelding. Vervuilde kleppen zouden de oorzaak zijn en advies is om klepdeksel te demonteren, kleppen schoon te maken of vervangen, nieuwe koppakking etc. Minimaal 1000 euro.
Nu lees ik hier draadjes over schoonmaken met WD40, schoonmaakmiddel in de benzine, superbenzine ipv normaal etc. Weet iemand een alternatieve manier om van deze storing af te komen ?
- Patrickbby
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
- Locatie: Purmerend
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Zonder specifieke foutcode is het erg lastig te bepalen wat er mis zou moeten zijn, maar meteen zo drastische worden om de hele kop eraf te trekken zonder het meten "compressietest/leakdown test" vind ik wel heel rigoureus.werner schreef: ↑14 sep 2020, 15:27Onze 1,4 benzine Audi A2 (bj2003) heeft nog al wat probleempjes de laatste tijd. Een week of 5 geleden begonnen na een bocht op de snelweg een set lampjes te branden incl rood uitroepteken. Omdat de distributie vervangen moest gaan worden maar niet verder gereden. Weggesleept door de ANWB die na uitlezen van de computer geen storingen konden vinden, Zonder problemen de reis vervolgd.
3 weken later lampen wederom aan en ook verlies aan vermogen. Gelukkig was de distributieriem toen al vervangen. De ANWB maakt de gasklep schoon en er kan verder gereden. Het motormanagementlampje blijft wel branden. Naar de Audi dealer dan maar die de computer uitlezen, nieuwe software voor de gasklep installeren en een fles reinigingsmiddel in de benzine gooien. Helaas, daarmee is het euvel niet verholpen. Vandaag terug naar die garage, die zojuist belden met een nieuwe diagnose. De lampen gaan aan door teveel onderdruk in het inlaatspruitstuk, waardoor verkeerd mengsel, waardoor foutmelding. Vervuilde kleppen zouden de oorzaak zijn en advies is om klepdeksel te demonteren, kleppen schoon te maken of vervangen, nieuwe koppakking etc. Minimaal 1000 euro.
Nu lees ik hier draadjes over schoonmaken met WD40, schoonmaakmiddel in de benzine, superbenzine ipv normaal etc. Weet iemand een alternatieve manier om van deze storing af te komen ?
Hebben ze te weinig werk dat ze dat graag willen doen.
Zou even de foutcodes uitlezen en deze hier posten en beginnen met eventueel een sensortje hier of daar te vervangen eventueel en uiteraard eerst te testen.
Maar als het het ene moment geen vermogen heeft en het andere moment wel lijkt het me praktisch onmogelijk een mechanische probleem te zijn, zou dan eerder zoeken naar een vacuümlek of een egr klep etc.
- DED@2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
- Locatie: Zoetermeer
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Misschien ook wel van belang voor de meedenkers onder ons om wat meer over de auto te weten.
Hoeveel kms op de teller? Staat van onderhoud? Om maar wat te noemen. Zoals hierboven wordt voorgesteld, wat heeft de garage al gedaan hetgeen tot deze conclusie is gekomen? Dit soort symptomen kunnen meerdere oorzaken hebben. De foutcode(s) uitlezen is altijd de beste start.
Houdt ons op de hoogte
Hoeveel kms op de teller? Staat van onderhoud? Om maar wat te noemen. Zoals hierboven wordt voorgesteld, wat heeft de garage al gedaan hetgeen tot deze conclusie is gekomen? Dit soort symptomen kunnen meerdere oorzaken hebben. De foutcode(s) uitlezen is altijd de beste start.
Houdt ons op de hoogte

- werner
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 19 jun 2015, 11:50
- Locatie: Amsterdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Deze benzine-audi A2 heeft bijna 240.000 kilometer gedraaid. Al het onderhoud wordt volgens het schema van Audi uitgevoerd, zij het niet door een Audi dealer. Zo zijn dus ook recent distributie-riem, spanners en waterpomp vervangen. De auto wordt voornamelijk gebruikt door mijn vrouw en 2 kinderen, dus wel verschillende bestuurders (en rijstijlen denk ik).
- eekhoorntje
- Berichten: 3344
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Belgie
- Motortype: A2 met motorombouw
Welke garage?
De A2 Dokter eens bellen in Waalwijk want die weet WD 40 methode en gaat niet zomaar kop eraf en alle kleppen reinigen maar gaat eerst compressie meten of kijken met camera via inlaat kanaal of zo...
Ook is EGR schoonmaken leuk, maar is kleine kanaal ook gereinigd, sommige halen er een boortje door om alle vuil er uit te halen.... werkte prima bij mijn... niet.s vervangen en de BBY had ook dergelijke problemen ruim 3 jaren terug, was vervuiling wegens korte ritjes.
De A2 Dokter eens bellen in Waalwijk want die weet WD 40 methode en gaat niet zomaar kop eraf en alle kleppen reinigen maar gaat eerst compressie meten of kijken met camera via inlaat kanaal of zo...
Ook is EGR schoonmaken leuk, maar is kleine kanaal ook gereinigd, sommige halen er een boortje door om alle vuil er uit te halen.... werkte prima bij mijn... niet.s vervangen en de BBY had ook dergelijke problemen ruim 3 jaren terug, was vervuiling wegens korte ritjes.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- rolf
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
- Locatie: Noorwegen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Vervuilde kleppen komen eigenlijk alleen voor bij de 1.6 FSI, zelden bij de 1.4.
Bij de FSI wordt de benzine direct de cilinder in gespoten buiten de inlaatkleppen om, bij de 1,4 niet.
Daardoor vervuilen de (inlaat) kleppen door de teruggevoerde uitlaatgassen en de carterventilatie die neerslaan op de klep.
Bij de 1,4 gaan het benzine mengsel langs de klep de cilinder in en wordt daarmee gelijk schoon "gespoeld"
De FSI ontbeert dat met vervuiling tot gevolg.
Bij de FSI wordt de benzine direct de cilinder in gespoten buiten de inlaatkleppen om, bij de 1,4 niet.
Daardoor vervuilen de (inlaat) kleppen door de teruggevoerde uitlaatgassen en de carterventilatie die neerslaan op de klep.
Bij de 1,4 gaan het benzine mengsel langs de klep de cilinder in en wordt daarmee gelijk schoon "gespoeld"
De FSI ontbeert dat met vervuiling tot gevolg.
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6369
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Eerste vraag: is je profiel nog wel correct? Die vermeldt namelijk een 1.2 TDI.
De WD40 spoeling is bedoeld om de vastzittende olieschraapveren los te weken met als doel het olieverbruik te reduceren (en dat werkt!).
Wij tanken enkel Shell V-Power of BP Ultimate, goed voor de reiniging van de motor. Maar het zal je probleem nu niet oplossen.
Tip: mochten lampjes in de toekomst branden, maak er dan even een foto van. Altijd zinvol ter mogelijke verklaring van de storing.
@rolf ik ben de eerste stelling niet helemaal met je eens. Ik heb recent met @Ron47 een inwendige blik op de kleppen geworpen en dat was een fraai maanlandschap. Dat ga ik binnenkort te lijf.
Tenslotte: je zit dicht in de buurt van Haarlem waar ons forumlid en A2 specialist @koop9 woonachtig is. Neem eens met hem contact op, dan krijg je een vermoedelijk meer zuivere analyse. Ik stuur je zijn gegevens per PB.
De WD40 spoeling is bedoeld om de vastzittende olieschraapveren los te weken met als doel het olieverbruik te reduceren (en dat werkt!).
Wij tanken enkel Shell V-Power of BP Ultimate, goed voor de reiniging van de motor. Maar het zal je probleem nu niet oplossen.
Tip: mochten lampjes in de toekomst branden, maak er dan even een foto van. Altijd zinvol ter mogelijke verklaring van de storing.
@rolf ik ben de eerste stelling niet helemaal met je eens. Ik heb recent met @Ron47 een inwendige blik op de kleppen geworpen en dat was een fraai maanlandschap. Dat ga ik binnenkort te lijf.
Tenslotte: je zit dicht in de buurt van Haarlem waar ons forumlid en A2 specialist @koop9 woonachtig is. Neem eens met hem contact op, dan krijg je een vermoedelijk meer zuivere analyse. Ik stuur je zijn gegevens per PB.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6369
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Nee, niet de klepstoters, maar aanslag op de klep in de kop. Alhoewel de stoters zelf ook verkoold kunnen zijn.
Helder. De vraag is enkel om verwarring uit te sluiten.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16