Bandenspanningsmeter

Projecten, modificaties en accessoires.
Vriendje
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

21 sep 2020, 19:25 0 x

4$$ schreef:
21 sep 2020, 17:17
Voor zover je over merken kan spreken op Ali Express. Ik zie er velen, verschillende modellen en de prijzen liggen om en nabij de €20.

Gewoon zoeken op TPMS of bandenspanningscontrolesysteem in Ali.

Voorbeeld: € 18,79 66%OFF | Originele Solar Tpms Auto Bandenspanning Alarm Monitor Systeem Display Intelligente Temperatuur Waarschuwing Brandstof Besparen Met 4 Sensoren Tpms
https://a.aliexpress.com/_BT0JKD
Nou ja, dat is juist precies wat ik wilde weten. Ik had die dingen van € 20 ook al gevonden, maar ik wist niet of dat betrouwbaar spul is. Blijkbaar wel dus! Bedankt.
Waarom moeten andere systemen overigens € 200 of meer kosten?
4$$
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 sep 2020, 19:51 0 x

Uuuhm ik heb hier nog geen ervaring mee dus kan niks zeggen over betrouwbaarheid en duurzaamheid.
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

21 sep 2020, 20:50 0 x

Peter_Maathuis schreef:
21 sep 2020, 15:40
De uitlees-unit gaat in een12V stopcontact - de mijne toont per band de bandenspanning en temperatuur. Hij heeft ook een USB-uitgang, handig voor telefoon of tomtom.
Sommige kunnen ook de boordspanning meten.
Nuttige gadget @Peter_Maathuis! Hoe wordt het signaal vanuit de sensoren opgewekt? En kan je ook een drempelwaarde instellen waardoor bijv. een signaal of indicatie wordt afgegeven? Integratie met een app op de telefoon zou wel heel mooi zijn, maar ben je overgeleverd aan een BT verbinding die je nou net weer nodig hebt voor de carkit. Een los display is dan wel de beste oplossing.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
4$$

21 sep 2020, 23:00 1 x

Hoe wordt het signaal vanuit de sensoren opgewekt?
Batterij in ventielsensor! Soort verbinding is me onbekend. Geen BT.

En kan je ook een drempelwaarde instellen waardoor bijv. een signaal of indicatie wordt afgegeven?
Ja dat kan. Zowel onder als bovenwaarde.

Filmpje als voorbeeld:
https://youtu.be/lQePi42DBTk
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
Peter_Maathuis
Moderator

22 sep 2020, 11:17 0 x

Even teruggezocht. Deze heb ik:
https://www.banggood.com/Tsumbay-Wirele ... eviewsWrap

Communicatie is via 433,92 MHz, zenden gebeurt niet continu maar eens per 2 seconden. Batterij (3V knoopcel) in sensor moet 2 jaar meegaan. Ik heb ze nu een jaartje op de auto en tot nu toe werkt het prima.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

22 sep 2020, 15:17 0 x

Peter_Maathuis schreef:
22 sep 2020, 11:17
Even teruggezocht. Deze heb ik:
https://www.banggood.com/Tsumbay-Wirele ... eviewsWrap

Communicatie is via 433,92 MHz, zenden gebeurt niet continu maar eens per 2 seconden. Batterij (3V knoopcel) in sensor moet 2 jaar meegaan. Ik heb ze nu een jaartje op de auto en tot nu toe werkt het prima.
Kloppen de waarden met een reguliere bandenspanningsmeter op het benzinestation?
Zie je na een lange(re) rit dat de druk in de banden is opgelopen?
Peter_Maathuis
Moderator

22 sep 2020, 16:08 2 x

Ik kom nooit in een tankstation, ik tank thuis (A2 e-tron) :mrgreen:

Banden op spanning houden doe ik met mijn (Michelin) voetpomp en de waarden die het TPMS weergeeft, komen daarmee aardig overeen. De nauwkeurigheid is overigens onbelangrijk: het gaat erom dat je wordt gewaarschuwd als een band leegloopt - vooral als dat langzaam gaat, heb je dat anders niet zo gauw in de gaten.

De getoonde waarden lopen uiteraard op na een eindje rijden en als de zon op de banden staat.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

22 sep 2020, 16:55 0 x

Peter_Maathuis schreef:
20 sep 2020, 16:57
Ik heb al enkele maanden een goedkoop TPMS uit China en dat werkt prima. Er zit een moertje bij, dat je op het ventiel tegen de "meetdop" vastdraait, dus voor diefstal of wegvliegen hoef je niet bang te zijn. De centripetale kracht laat spullen naar buiten, van het wiel af, vliegen en zo wordt de dop vaster op het ventiel gedrukt.

De bevestiging van een sensor op de velg binnen in de band wordt dus juist wel belast! Die wil naar buiten vliegen, van de velg af, tegen de binnenkant van het loopvlak...
Wanneer je het normale ventieldopje vervangt door een (zwaardere) TMPS, zal het rubber ventielomhulsel zwaarder worden belast door de middelpuntzoekende kracht.
Een en ander hangt ook af hoeveel ruimte het rubber ventiel heeft om richting het loopvlak te buigen voordat het tegen de velgrand aankomt.
Wel iets om rekening mee te houden, een scheur in het rubber ventiel op hoge snelheid is best link, ik spreek uit ervaring.

Niet met een TMPS ventiel , maar ruimt 25 jaar geleden met een verweerd rubber ventiel op het linkervoorwiel van mijn toenmalige auto,
die niet gelijk met de band was vervangen.
Het ventiel scheurde bij 120 km/h op de linkerrijstrook en ik kon ternauwernood de auto heelhuids naar de vluchtstrook krijgen.
Met dank aan de medeweggebruikers, die mij de ruimte gaven ... :thumbmin:
Plaats reactie