Het stekkertje lostrekken is niet de definitieve oplossing, het verwarmingspijpje zorgt er voor dat de carterontluchting ook bij vorst niet bevriest.
Vertaalde quote uit het Duitse topic:
Bij de oude Polo 6N bevroor de modder vaak in de carterventilatie en bij het starten van de motor ontstond er een mooie "oliebron" die uit de peilstok schoot en gelijkmatig over de parkeerplaats werd verdeeld.
Dus ik verwijder voor de winter altijd de olieafscheider en de ventilatieslang naar de cilinderkop op een 6N en spoel het geheel door met remmenreiniger."
Kort na de introductie van de 1.4 16V in de Golf en Polo zijn in een paar koude winters verschillende motoren kapotgedraaid door dit euvel.
Het kwam vooral voor bij auto's die veel korte ritjes maakten, waarbij de carterontluchting verstopt raakt door een olie/condensvochtmengsel
en bij vorst bevroor.
Als oplossing is toen een verwarmingselement in de carterontluchting toegepast.
Voor zover ik weet zit deze er bij de A2 al standaard in bij de BBY, bij de AUA weet ik het niet zeker. (Edit blijkbaar wel, omdat de A2 van TS er ook een heeft).
Zie ook dit topic op problemcar:
https://problemcar.nl/topic/volkswagen/ ... omp-208174
Wel handig om te weten: als zekering 31 stuk gaat in combinatie met foutmelding is de verwarmde carterontluchting de eerste verdachte ...