teveel onderdruk in het inlaatspruitstuk ?
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6369
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Je hebt gelijk, ik bedoelde ook in- of uitlaatkleppen.

Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- werner
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 19 jun 2015, 11:50
- Locatie: Amsterdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Jullie hebben nog een 'ontknoping' van dit probleem van mij te goed. Ik heb nog een week of 2 rondgereden met van tijd tot tijd een waarschuwing van de computer, en een onregelmatig lopende motor, en vervolgens een afspraak gemaakt met koop9. Die heeft, behalve het installeren van een nieuwe condensor voor de airco gekeken naar het probleem van de onderdruk in het inlaatspruitstuk. Hij heeft de gasklep en omgeving verder schoongemaakt maar, veel belangrijker, geconstateerd dat bij het vervangen van de distributie-riemen de timing van de uitlaatkleppen een tand is verschoven. De uitlaatkleppen gingen te laat dicht, en dat wil best te veel onderdruk in het inlaatspruitstuk opleveren. Na de ingreep van koop9 (goed schoonmaken van de gasklep) kon er gereden worden zonder lampjes of waarschuwingen, maar met een slecht lopende motor. Sinds vandaag de distributie weer op tijd staat loop de motor weer als een zonnetje. Wel jammer dat een officiele Audi garage te veel onderdruk in het inlaatspruitstuk als melding van de computer krijgt en adviseert om alle kleppen te vernieuwen zonder er achter te komen dat de uitlaatkleppen niet goed staan. Ik ben in ieder geval blij dat ik weer storingsvrij rondrijd.
- eekhoorntje
- Berichten: 3344
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Belgie
- Motortype: A2 met motorombouw
Volgende keer een goede garage die de beide nokkenassen met hulpstuk vast zet en dan wel op tijd bleef? Ik doe het ook zonder en heb dit ook al eens gehad, maar dan andere kant op....
na proefdraaien zonder klepdeksel en ja hoor, komt vaker voor maar een goede monteur maakt
dit zelden mee.... daarom nu voortaan met hulpstuk voor de zekerheid.
Koop 9 heeft wel heel erg veel ervaring maar dat is onbetaalbaar....
Na uitlezen eerst goed kijken en denken of de Computer wel het goede aangeeft.
Helemaal met hem eens...
na proefdraaien zonder klepdeksel en ja hoor, komt vaker voor maar een goede monteur maakt
dit zelden mee.... daarom nu voortaan met hulpstuk voor de zekerheid.
Koop 9 heeft wel heel erg veel ervaring maar dat is onbetaalbaar....
Na uitlezen eerst goed kijken en denken of de Computer wel het goede aangeeft.
Helemaal met hem eens...
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Waarom ben je na het constateren van het slechte lopen van de motor niet teruggegaan naar de garage die de distributie heeft vervangen?werner schreef: ↑14 sep 2020, 18:04Deze benzine-audi A2 heeft bijna 240.000 kilometer gedraaid. Al het onderhoud wordt volgens het schema van Audi uitgevoerd, zij het niet door een Audi dealer. Zo zijn dus ook recent distributie-riem, spanners en waterpomp vervangen. De auto wordt voornamelijk gebruikt door mijn vrouw en 2 kinderen, dus wel verschillende bestuurders (en rijstijlen denk ik).
- werner
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 19 jun 2015, 11:50
- Locatie: Amsterdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Omdat het probleem door ANWB en Audi garage aan de gasklep werd verweten, en de distributie is gedaan bij de garage van een schaatsmaatje van me, heb ik er niet aan gedacht dat die distributie het probleem zou kunnen zijn. Het opnieuw afstellen van de distributie is uiteraard niet aan mij berekend.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Het (verder) schoonmaken van de gasklep en verdere controle had toch ook door die garage gedaan kunnen worden?werner schreef: ↑20 okt 2020, 21:34Omdat het probleem door ANWB en Audi garage aan de gasklep werd verweten, en de distributie is gedaan bij de garage van een schaatsmaatje van me, heb ik er niet aan gedacht dat die distributie het probleem zou kunnen zijn. Het opnieuw afstellen van de distributie is uiteraard niet aan mij berekend.
Wat ik in de loop der jaren heb geleerd, is dat de grootste kans op een storing is na onderhoud en/of reparatie.
Het is dan het handigst om naar de zelfde garage/monteur weer terug te gaan, die weet wat er is gedaan.
Een andere garage moet of er vanuit gaan dat de werkzaamheden goed zijn uitgevoerd (in dit geval de Audi-garage) met het risico op een verkeerde diagnose.
of alle gedane werkzaamheden controleren (in dit geval @koop9).
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2710
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Dit voorval toont in mijn ogen wel aan, dat het afwijken van de voorgeschreven procedure voor een reparatie niet zonder risico is.
Ik vind het niet slim om zonder de nokkenassen in de juiste positie vast te zetten (met een tooltje dat wel helemaal een tientje kost), te rommelen met de distributieriem(en). Maar het is nog minder slim om, zeker als je meent wel zonder het tooltje te kunnen, na de montage van de riem(en) niet zorgvuldig te checken dat alle timing markeringen (beide nokkenassen en krukas) netjes overeenstemmen.
@werner heeft geluk gehad dat de nokkenas maar één tandje verkeerd stond - als de synchronisatie van nokkenas(sen) en krukas niet klopt, kan het nog veel slechter aflopen met de motor.
Ik vind het niet slim om zonder de nokkenassen in de juiste positie vast te zetten (met een tooltje dat wel helemaal een tientje kost), te rommelen met de distributieriem(en). Maar het is nog minder slim om, zeker als je meent wel zonder het tooltje te kunnen, na de montage van de riem(en) niet zorgvuldig te checken dat alle timing markeringen (beide nokkenassen en krukas) netjes overeenstemmen.
@werner heeft geluk gehad dat de nokkenas maar één tandje verkeerd stond - als de synchronisatie van nokkenas(sen) en krukas niet klopt, kan het nog veel slechter aflopen met de motor.
-
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
- Locatie: s-Gravenhage
- Motortype: (nog) geen Audi A2
vind het inderdaad wel een duidelijk teken van prutswerk.
of je nou speciaal gereedschap heb of niet, je moet na montage natuurlijk altijd de krukas twee keer ronddraaien en dan nogmaals de markeringen checken
dat weet ik zelfs
of je nou speciaal gereedschap heb of niet, je moet na montage natuurlijk altijd de krukas twee keer ronddraaien en dan nogmaals de markeringen checken

dat weet ik zelfs