Stadslicht blijft branden

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
DED@2
Audi A2 clublid
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

27 okt 2020, 17:32 0 x

4$$ schreef:
27 okt 2020, 15:03
DED@2 schreef:
27 okt 2020, 12:14
Ik heb dat ook. Maar volgens mij geheel normaal. Als je zonlicht en voert en de sleutel verwijderd blijven de stadlichten branden. Als je vervolgens de deur open doet moet wel de zoemer "licht vergeten" aangaan. Als dat niet zo is dan is dat niet goed natuurlijk. Volgens mij dus niet afwijkend. Onze beide a2 hebben dat.
Precies dit..... Ik zou ook graag hebben dat verlichtingsschakelaar op "aan" kon blijven staan en dat verlichting automatisch aan en uit gaan bij contact maken.

Helaas werkt de A2 met een zoemer die je eraan herinnerd dat je verlichting(welke stadslicht wordt zonder contact) nog aanstaat ipv automatisch aan/uit. Hierdoor wordt je gedwongen om hem steeds handmatig aan te zetten terwijl ik altijd met de verlichting aan rijd.
Nou als je achterop de stekker van de lichtschakelaar pin 3 (TFL) met pin 7 verbindt dan reageren de dimlichten op contact. Zie ook

https://wiki.a2-freun.de/wiki/index.php/Tagfahrlicht

Mvg
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

27 okt 2020, 20:51 1 x

En als je mistlampen (voor) hebt, verbind je pin 3 met pin 8 en zit de dagrijverlichting op je mistlampen - in beide gevallen gebruik je de lichtschakelaar alleen als het donker is.

En inderdaad, bij Duitse auto's is het al 50 jaar normaal dat je dim/grootlicht terugvalt op stadslicht als je de sleutel verwijdert (en tegenwoordig heb je dan een zoemertje om je erop te wijzen dat niet alle licht uit is).
Ticcie
Audi A2 clublid

28 okt 2020, 12:11 0 x

Peter_Maathuis schreef:
27 okt 2020, 20:51
En inderdaad, bij Duitse auto's is het al 50 jaar normaal dat je dim/grootlicht terugvalt op stadslicht als je de sleutel verwijdert (en tegenwoordig heb je dan een zoemertje om je erop te wijzen dat niet alle licht uit is).
Nou heb ik de afgelopen 15 jaar zeker 12 duitse lease auto's gehad vanuit t VW concern en daar kon ik juist altijd het dimlicht aan laten staan zonder dat het stadslicht bleef branden als je de sleutel eruit haalde..

Ik ga me toch nog eens verdiepen wat t nou standaard hoort te zijn. En het blijft heel raar dat t bij mijn A2 zomaar is veranderd...
Peter_Maathuis
Moderator

28 okt 2020, 13:29 0 x

Dat het op een tamelijk willekeurig moment verandert, is vooral nogal bizar. Je had dus een fout en die heeft zichzelf hersteld. Om jaloers op te worden :mrgreen:

In de lichtschakelaar worden dimlicht (pin 7) en stadslicht(+achterlicht) R (pin 14) en stadslicht(+achterlicht) L (pin 13) afzonderlijk bediend. Misschien heeft een vorige eigenaar in de lichtschakelaar een wijziging aangebracht? Contacten uit elkaar gebogen die na verloop van tijd spontaan teruggebogen zijn door het geheugeneffect dat metalen hebben?
Ticcie
Audi A2 clublid

28 okt 2020, 16:19 0 x

Ja precies, aan dat laatste zat ik ook al even te denken. En als dat niet het geval is kan ik in ieder geval de tip opvolgen om pin 3 en 7 door te verbinden, dan is het alsnog geregeld. Dan is t raadsel niet opgelost, maar de ergernis wel :D

Ik laat t nog even weten...
Peter_Maathuis
Moderator

28 okt 2020, 17:34 1 x

Realiseer je wel dat bij de schakeling als dagrijverlichting alleen je dimlicht aangaat. Dus geen stadslicht, achterlichten of kentekenverlichting tenzij je de draaiknop bedient...
Ticcie
Audi A2 clublid

18 jul 2021, 00:26 2 x

Ik heb de lichtschakelaar eruit gehaald en er was niet aan geprutst.. snap nog steeds niet of mijn dimlicht uitging bij contact uit, of dat ik m standaard meteen uitdeed oid.

Anyway, ik heb een setje mistlampen met kapjes gescoord, kabelboompje erbij en een setje h7 led-lampen gekocht met iets van 600 lumen (normaal minimaal het driedubbele). Kabeltje aangesloten op pin 3 en heb nu heuse dagrijverlichting 👍 en de mistlampen doen het goed qua looks,.
Plaats reactie