Nieuwe velgen gekocht, nu nog banden...

Discussie over banden en velgen
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

06 mar 2010, 17:41 0 x

Ik was al even bang dat ik de enige A2 rijder zou zijn die zijn gezonde verstand volgt i.p.v. zijn emotie!

Bedankt

Theo
Romulus

06 mar 2010, 21:39 0 x

Nou, in de weinige km's die wij tot nu toe in onze 'nieuwe' A2 gereden hebben, hebben we ook al wel gemerkt dat-ie zeker niet minder stug is dan de Golf die we hadden (beide 15" velgen). De Golf was verlaagd toen we hem kochten, maar dat hebben we er onderuit gehaald toen de voorveren rot waren, en gewone veerpoten teruggezet. Nooit spijt van gehad qua rijden - ook al zag het er wat meer als een 'Golf Country' uit. :mrgreen:

Op de A2 laat ik dus ook mooi de 15" zesarm velgen zitten, alle (algemene) schoonheidsidealen ten spijt. Zeker de kleine oneffenheden neemt zo'n hoge wang (60-serie) goed weg. Als ik over een kwartje rijd, hoef ik niet te voelen of het een juliaantje of een willemientje is... :lol:
Ik meende zelfs het verschil te voelen tussen de 195/50R15 zomerbanden en 195/60R14 winterbanden bij de Golf.
Maar ik mag ook graag zien wat voor mooie velgen anderen onder hun auto's schroeven, in die zin: doe zeker voort! Ik ben benieuwd naar het resultaat! Iedere liefhebber maakt zo zijn auto individueel 'af' en het is mooi om dat te zien.

Op drempels doet trouwens (sorry voor het vloeken) de Citroën Berlingo/Peugeot Partner het een stuk beter. Waar met de Golf/A2 zo'n 30 km/h al max is, kan de Berlingo met bijna 50 nog overheen zonder voor aan de grond te gaan. Niet dat dat mijn rijstijl is (integendeel) maar je ziet wel eens wat over het hoofd...
Johan

06 mar 2010, 22:00 0 x

Sorry, maar hier moet ik toch even op reageren.

Allereerst is het rijden met laagprofielbanden een kwestie van smaak en voorkeur van onderstel van de auto. De A2 is nu eenmaal een auto die een heel ander publiek trekt dan een Golf. Dit bedoel ik niet negatief maar het zijn nu eenmaal mensen die voor het comfort en zuinigheid van de auto gaan.
Dit comfort vind ik persoonlijk bij geen enkel VAG product opwegen tegen het waardeloze gedrag bij een verkeersdrempel en hard remmen. De auto "duikt" gewoon te veel waardoor vaak de bodem wordt geraakt en bij hard remmen de auto achter instabiel wordt. Daar komt ook bij dat de voorveren nou niet echt geweldig blijken te zijn wat de levensduur betreft (zie andere reacties in andere topics).
Dan het persoonlijke. Ik vind de A2 een zeilboot en word er nog net niet wagenziek in. Het is niet mijn dagelijkse auto maar mijn vrouw deelt deze mening. Beide wagens die we hebben zijn diesels dus er wordt ruim voldoende mee gereden. Mijn A4 staat op koni FSD dempers die in alle omstandigheden een goede combinatie geven van comfort, sportief en een goede wegligging. Vooral dit laatste is voor mij belangrijk. Door deze FSD dempers voel ik bijna geen verschil tussen de 16" winterbanden en de 18" zomerbanden. Het verschil dat je voelt is niet de lage wang, maar het toegenomen gewicht van de velg. Het is absoluut geen stuiterbak geworden.
Het verschil in waterafvoer is onzin. De groeven in een brede band zijn veel groter dus de waterafvoer is minimaal gelijk. Als je een band met een V-profiel neemt is dit helemaal teniet gedaan. Je kan dan zelfs door een diepe plas rijden, zonder dat het aan je stuur trekt.

Begrijp me niet verkeerd. Ik respecteer een ieders mening en keuze.

Die van mij wordt 17' in combinatie met Koni FSD en H&R veren.
lemoi

06 mar 2010, 23:30 0 x

ik rij zomer 175/60/r15 en winter 195/50/r15, de wegligging in bochten is met de 195 zeker beter en het komfort is bijna gelijk, zeer weinig verschil (voor degene die dit wil weten)
Romulus

07 mar 2010, 10:09 0 x

[quote="Johan"]De A2 is nu eenmaal een auto die een heel ander publiek trekt dan een Golf. [/quote]
In die zin ben ik blij dat we het Golf-tijdperk voorbij zijn! :lol:

[quote="Johan"]Die van mij wordt 17' in combinatie met Koni FSD en H&R veren.[/quote]
Zoals velen ben ik benieuwd naar de plaatjes! En misschien moet ik t.z.t. eens een rondje met een verlaagde 17" A2 rijden om het verschil te voelen. Eerst maar eens lekker in onze 'nieuwe' rijden... het is sowieso veel meer auto dan een '95 Golf III met bijna 2,5 ton ervaring...
Johan

07 mar 2010, 11:38 0 x

[quote="Romulus"]
......Zoals velen ben ik benieuwd naar de plaatjes! .....

[/quote]

Velgen gaan binnenkort gestraald worden om vervolgens te worden voorzien van een 2 laags poedercoating. Ik zal hier een topic voor aanmaken met foto's (voor, na, banden en onder de auto). De velg is al te zien in mijn voorstel topic.
http://www.audi-a2.nl/alvast-even-voors ... l?start=10
boumy

07 mar 2010, 12:31 0 x

Mooie set TT velgen heb je op de kop getikt. Dacht deze er alleen was in 16"variant, maar dus ook in 17".
Heb je al een idee welke banden je erop gaat zetten, ik bedoel niet het merk maar meer welke type? Ik ben zelf nog aan het worstelen in gedachte of het de 205/40 of 215/40 zal worden. 215 heeft als voordeel dat ie qua hoogte iets meer heeft dan de 205, iets meer comfort wellicht.
Optisch staat hij ook iets mooier in de wielkast, maar ik begrijp dat je ook de vering wilt gaan aanpassen dus dan is dit wellicht geen argument.
Succes ook met de Style velgen die je gaat opknappen!
Johan

08 mar 2010, 00:43 0 x

205/40.

Ten eerste in verband met de rolomtrek en ten tweede vind ik het breed genoeg op ca 1000 kg. Als laatste argument, de spaken lopen naar buiten zodat ook 215 niet helpt bij een hoge stoeprand.

Ik vraag me af of 215 wel past zonder problemen? Ik heb er nog niemand over gehoord.
Romulus

08 mar 2010, 20:04 0 x

[quote="Johan"]Ik vraag me af of 215 wel past zonder problemen? Ik heb er nog niemand over gehoord.[/quote]

Kijk eens in het voorsteltopic van Garrett. Het is al even geleden, maar hij heeft 215/40/17 banden van Hercules, zegt-ie.
boumy

08 mar 2010, 22:52 0 x

Als ik alle verhalen van het duitse forum samenvat is het wel mogelijk om 215/40 zonder verbreding te monteren maar vol beladen kom je daar niet mee weg. Dus als ik besluit 215 te nemen zal ik ook een spoorverbreding plaatsen voor 5 mm (evt iets meer) en achter 10 mm zou voldoende moeten zijn.
Had ik nog niet gezien dat Garret eigenlijk de zelfde breedte velg heeft (7,5J) met een 215 band, ga eens kijken of ie een fotoalbum heeft....
205 is idd de verstandige keuze, ben niet het type om te expirimenteren dus het zou ook goed kunnen dat het deze band uiteindelijk wordt. Deze week de bandenhandel nog eens langs.
Plaats reactie