Nieuwe velgen gekocht, nu nog banden...

Discussie over banden en velgen
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

09 mar 2010, 20:42 0 x

[quote="boumy"]Als ik alle verhalen van het duitse forum samenvat is het wel mogelijk om 215/40 zonder verbreding te monteren maar vol beladen kom je daar niet mee weg. Dus als ik besluit 215 te nemen zal ik ook een spoorverbreding plaatsen voor 5 mm (evt iets meer) en achter 10 mm zou voldoende moeten zijn.
Had ik nog niet gezien dat Garret eigenlijk de zelfde breedte velg heeft (7,5J) met een 215 band, ga eens kijken of ie een fotoalbum heeft....
205 is idd de verstandige keuze, ben niet het type om te expirimenteren dus het zou ook goed kunnen dat het deze band uiteindelijk wordt. Deze week de bandenhandel nog eens langs.[/quote]

Let op!!!! Met het plaatsen van spoorverbreeders wijzig je onherroepelijk je door de fabriek berekende en ingestelde stuurgeometrie met o.a. als mogelijk gevolg een extra zware belasting van je wiellagers!(overmatige slijtage). Tevens zal je schuurstraal veranderen waardoor de wagen mogelijk zoekneigingen gaat vertonen en trillingen in het stuurwiel kunnen het gevolg zijn!

Theo
boumy

09 mar 2010, 21:29 0 x

Dank je Theo voor de technische uitleg. Wil alles gewoon goed onderzocht hebben, en daarmee zijn jullie tips van de afgelopen tijd waardevol!
groet, Patrick
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

10 mar 2010, 20:16 0 x

[quote="boumy"]Dank je Theo voor de technische uitleg. Wil alles gewoon goed onderzocht hebben, en daarmee zijn jullie tips van de afgelopen tijd waardevol!
groet, Patrick[/quote]

Ik heb nog wel even een technische aanvulling.
Om te zorgen dat het verdraaien van de wielen(van links naar rechts en visa versa) op een juiste wijze geschiedt is er een z.g. "schuurstraal" gecreëerd. (het gaat tever om hier aan te geven waardoor en hoe, wil ik wel doen indien je geïnteresserd bent).
Door het plaatsen van spoorverbreders wijzigt de schuurstraal (kan qua grote c.q. qua plaats wijzigen, of beide). Het gevolg hiervan kan zijn dat tijdens het remmen de wielen gaan "zwabberen" en er dus hevig trillende effecten in het stuur waarneembaar zijn (hetzelfde effect dat men voelt indien er een slingering in de remschijf aanwezig is).

Ik ben dit soort klachten veel tegengekomen in mijn autechnische carriëre, m.n. in de 70 tiger jaren toen het plaatsen van spoorverbreders heel populair was!

Theo
boumy

10 mar 2010, 20:38 0 x

Weer wat geleerd, leuk zo'n forum waar je van allerlei dingen opsteekt. Ik had nog gedacht, och een paar verbereders erop en klaar is kees. Als ik dit weer lees dan krabbel ik weer eens achter mn oren en weet ik niet of ik er wel allemaal aan begin.... Dan toch maar gewoon de 205 banden monteren... de (nabije)toekomst zal het leren.
boumy

19 mar 2010, 19:11 0 x

Ze liggen eronder, de R36 velgen. Heb uiteindelijk gekozen voor de 205/40 band.
En inderdaad was het zo dat bij gehele uitslag van het voorwiel de leiding waar ook de sensor van ABS doorheen gaat aangetikt werd, met een tyrapje was dit verholpen.
Ik ben er helemaal happy mee! :D
Romulus

20 mar 2010, 00:42 0 x

De zomer kan beginnen! :lol:
Veel stuurplezier!
Johan

22 mar 2010, 09:03 0 x

Ziet er heel mooi uit! Beetje RS-4 stijl. Heb je ook een foto langs de zijkant van de auto? Wat voor banden zijn het geworden (merk en type)? Het vaak ontstane gapende gat in de wielkasten (optisch) vind ik ook wel meevallen.
boumy

23 mar 2010, 22:57 0 x

Zal nog wel een foto maken langs de banden, staan al wat foto's bij de afbeeldingen. Na wat zoekwerk is het een Falkenband ZE912 http://www.falken.nl/veiligzuinigstil.html geworden. De band zelf heeft een velgbeschermingsrandje die net over de rand van de velg valt.

Iemand tips voor de spanning die zo'n 17"moet hebben? Ik heb ze nu op staan op 2.3 bar.
j.hoeben1

24 mar 2010, 06:58 0 x

[quote="boumy"]Zal nog wel een foto maken langs de banden, staan al wat foto's bij de afbeeldingen. Na wat zoekwerk is het een Falkenband ZE912 http://www.falken.nl/veiligzuinigstil.html geworden. De band zelf heeft een velgbeschermingsrandje die net over de rand van de velg valt.

Iemand tips voor de spanning die zo'n 17"moet hebben? Ik heb ze nu op staan op 2.3 bar.[/quote]

Sjiek bandje,
Maar de 175/60/15 die er standaard op de A2 liggen zijn bij dat merk niet te krijgen. Ik denk ook dat dit in de toekomst wel eens een probleem gaat worden, die banden maat. Snap ook niet waarom Audi destijds met zo'n afwijkende maat is gekomen.

Sjors
Marc
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 mar 2010, 22:31 0 x

Mooie velgen!

Bandenspanning voor mijn standaard 205/40 17" banden is vóór 2,2 en achter 2,1 uitgaande van een normaal beladen auto (2 personen en bagage of kind). Vol beladen verandert dit naar 2,4 zowel voor als achter.

Succes!
A2 Kristallblau; 1.4 benzine; 16" Style velgen; Open Sky System (werkt!); Concert 2 Radio/CD...
Plaats reactie