Foutcode 01314, Help
Goedenavond,
Sinds korte tijd heeft mijn Audi A2, 1.4 benzine uit 2002 problemen.
De auto start normaal, maar soms bij het rijden begint de auto te stotteren. Vaak beginnen er lampjes te branden wanneer er moet worden geschakeld of er langzamer gereden wordt. Bij het starten van de auto zit de toerenteller boven het eerste streepje van de 1000 toeren en is die stabiel. Wanneer ik hierna bij een stoplicht sta komt die onder de 1000 toeren en zakt die heel langzaam naar beneden (tot net onder het eerste streepje van de 1000 toeren) en is die niet meer stabiel. De lampjes die branden zijn de ABS, ESP en het uitroepteken. Hierna kan er soms nog een aantal meter gereden worden (om naar een plek te rijden waar de auto kan staan) en andere keren stottert die zo hard, de toeren gaan omhoog en kom ik niet meer vooruit.
Ook gaat de auto de ene keer gelijk weer aan en andere keren heeft die er echt moeite mee.
Met dit probleem bij de garage geweest en daar heeft die de foutcode uitgelezen, 01314. Hij heeft hierna een gasklep vervangen en de foutcode verwijderd. Nadat dit was gebeurd heeft hij de auto meegenomen en sowieso voor minimaal 15km gereden zonder problemen. De volgende dag heeft zijn zoon de auto geprobeerd en gebeurde het weer. Hij heeft hierna allemaal testjes gedaan (geen duidelijkheid met wat voor testen) maar kon helaas niet vertellen waar dit precies aan zou kunnen liggen.
Heeft er iemand een idee waar ik zou kunnen zoeken?
Alvast bedankt,
Met vriendelijke groet,
Andrea
Sinds korte tijd heeft mijn Audi A2, 1.4 benzine uit 2002 problemen.
De auto start normaal, maar soms bij het rijden begint de auto te stotteren. Vaak beginnen er lampjes te branden wanneer er moet worden geschakeld of er langzamer gereden wordt. Bij het starten van de auto zit de toerenteller boven het eerste streepje van de 1000 toeren en is die stabiel. Wanneer ik hierna bij een stoplicht sta komt die onder de 1000 toeren en zakt die heel langzaam naar beneden (tot net onder het eerste streepje van de 1000 toeren) en is die niet meer stabiel. De lampjes die branden zijn de ABS, ESP en het uitroepteken. Hierna kan er soms nog een aantal meter gereden worden (om naar een plek te rijden waar de auto kan staan) en andere keren stottert die zo hard, de toeren gaan omhoog en kom ik niet meer vooruit.
Ook gaat de auto de ene keer gelijk weer aan en andere keren heeft die er echt moeite mee.
Met dit probleem bij de garage geweest en daar heeft die de foutcode uitgelezen, 01314. Hij heeft hierna een gasklep vervangen en de foutcode verwijderd. Nadat dit was gebeurd heeft hij de auto meegenomen en sowieso voor minimaal 15km gereden zonder problemen. De volgende dag heeft zijn zoon de auto geprobeerd en gebeurde het weer. Hij heeft hierna allemaal testjes gedaan (geen duidelijkheid met wat voor testen) maar kon helaas niet vertellen waar dit precies aan zou kunnen liggen.
Heeft er iemand een idee waar ik zou kunnen zoeken?
Alvast bedankt,
Met vriendelijke groet,
Andrea
- Paulus
- Audi A2 clublid
- Berichten: 856
- Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
- Locatie: Hillegom
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Hallo Andrea,
Als je auto uit 2002 is, heb je waarschijnlijk een AUA motor. Met het bobineblok aan de zijkant van de motor. Ik heb twee keer een slechte bobine gehad met de problemen tot gevolg zoals jij ze omschrijft. Een slechte bobine kan vreemde effecten veroorzaken door hoge spanningen die op plaatsen komen waar ze niet horen.
Als je auto uit 2002 is, heb je waarschijnlijk een AUA motor. Met het bobineblok aan de zijkant van de motor. Ik heb twee keer een slechte bobine gehad met de problemen tot gevolg zoals jij ze omschrijft. Een slechte bobine kan vreemde effecten veroorzaken door hoge spanningen die op plaatsen komen waar ze niet horen.
- Patrickbby
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
- Locatie: Purmerend
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Moderator edit: svp niet het hele (lange) bericht waarop je reageert quoten
Code wijst op een te lage spanning, even meten met een multimeter.
Kan simpelweg een slechte accu wezen, maar ook de dynamo die op raakt of een massa probleem.
Die lampje etc zijn typisch bij een te lage spanning.
https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-01314.html
Code wijst op een te lage spanning, even meten met een multimeter.
Kan simpelweg een slechte accu wezen, maar ook de dynamo die op raakt of een massa probleem.
Die lampje etc zijn typisch bij een te lage spanning.
https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-01314.html
- toutdroit
- Audi A2 clublid
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
- Locatie: Utrecht
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Het lijkt een beetje op de 'ziekenhuis opname logica'

In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005
- toutdroit
- Audi A2 clublid
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
- Locatie: Utrecht
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Hier = Gabon
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005
- eekhoorntje
- Berichten: 3344
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Belgie
- Motortype: A2 met motorombouw
Welkom Andrea....
Jammer dat je jezelf zo moet voorstellen hier.
Ik denk ook aan oude accu, of vervuilde polen na vastzetten, de accu achterin is vele meters kabel en als onder de 12.4 volt komt krijg je vele storingen.
Uitzetten en herstart meestal voldoende.
En Gasklephuis vervangen? Is deze ook aan de computer gezet voor in te leren?
http://www.jbautoservice.nl/ is redelijk in jou buurt en weet meer van de afwijkende dingen van de A2.
Jos is hier ook actief en is de EGR ook gedaan, incl doorprikken vervuilde gaatje?
Een VAG specialist denkt altijd alles te weten, maar we hebben ervaring in de afwijkende dingen
die de A2 nu eenmaal heeft. Naast Jos van JB Autoservice en Koop9 & A2 Dokter en nog in Heerhugowaard een zitten...
Bij uitlezen foutcode gaat vrijwel elke garage gelijk bestellen en vervangen wat de computer aangeeft.
Maar een oude accu, en vooral met lichten aan gereden krijg je soms een hele lijst die veel geld kost.
In werkelijkheid zit er vaak een 20 jaren oude Varta Accu achterin en die heeft van de 80 Ah er nog maar 40 of minder over!
De vaak Universele garage die alle merken doen, de A2 met Aluminium en geen staal heeft Massa punten, een kabel die kan oxideren en ook kan storen... met de A8 en de A2 is daar vrijwel bij niemand ervaring in, maar geeft vaak dure storingen die er eigenlijk niet zijn.
Daarom mijn link naar echte A2 specialist... en doe Jos de groeten van alle forum leden!
Jammer dat je jezelf zo moet voorstellen hier.
Ik denk ook aan oude accu, of vervuilde polen na vastzetten, de accu achterin is vele meters kabel en als onder de 12.4 volt komt krijg je vele storingen.
Uitzetten en herstart meestal voldoende.
En Gasklephuis vervangen? Is deze ook aan de computer gezet voor in te leren?
http://www.jbautoservice.nl/ is redelijk in jou buurt en weet meer van de afwijkende dingen van de A2.
Jos is hier ook actief en is de EGR ook gedaan, incl doorprikken vervuilde gaatje?
Een VAG specialist denkt altijd alles te weten, maar we hebben ervaring in de afwijkende dingen
die de A2 nu eenmaal heeft. Naast Jos van JB Autoservice en Koop9 & A2 Dokter en nog in Heerhugowaard een zitten...
Bij uitlezen foutcode gaat vrijwel elke garage gelijk bestellen en vervangen wat de computer aangeeft.
Maar een oude accu, en vooral met lichten aan gereden krijg je soms een hele lijst die veel geld kost.
In werkelijkheid zit er vaak een 20 jaren oude Varta Accu achterin en die heeft van de 80 Ah er nog maar 40 of minder over!
De vaak Universele garage die alle merken doen, de A2 met Aluminium en geen staal heeft Massa punten, een kabel die kan oxideren en ook kan storen... met de A8 en de A2 is daar vrijwel bij niemand ervaring in, maar geeft vaak dure storingen die er eigenlijk niet zijn.
Daarom mijn link naar echte A2 specialist... en doe Jos de groeten van alle forum leden!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2710
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Je klachten kunnen goed komen door een lage boordspanning, maar tijdens het rijden speelt de accu eigenlijk geen rol en dan duidt het meer op een zwakke dynamo.
Een universeelmetertje of aanstekerplug met voltmeter stelt je in staat zelf de boordspanning te meten, voor het starten, tijdens het starten en na het starten. Dan weten we al veel meer over de conditie van accu en dynamo.
Je kunt sowieso eens even op de min-pool van de accu kijken of je nog de originele accu hebt: daar staat iets van 25 02 (weeknr en jaar) als je nog de eerste Varta erin hebt zitten. Een accu die het rond de 20 jaar heeft volgehouden, heeft het prima gedaan en mag een opvolger krijgen.
Ik zou teruggaan naar de garage die (waarschijnlijk ten onrechte) je gasklephuis heeft vervangen en hen de boordspanning laten meten. Heb je het oude gasklephuis van de garage meegekregen? Ik zou het opvragen en hier te koop aanbieden - dat beperkt je schade enigszins...
Een universeelmetertje of aanstekerplug met voltmeter stelt je in staat zelf de boordspanning te meten, voor het starten, tijdens het starten en na het starten. Dan weten we al veel meer over de conditie van accu en dynamo.
Je kunt sowieso eens even op de min-pool van de accu kijken of je nog de originele accu hebt: daar staat iets van 25 02 (weeknr en jaar) als je nog de eerste Varta erin hebt zitten. Een accu die het rond de 20 jaar heeft volgehouden, heeft het prima gedaan en mag een opvolger krijgen.
Ik zou teruggaan naar de garage die (waarschijnlijk ten onrechte) je gasklephuis heeft vervangen en hen de boordspanning laten meten. Heb je het oude gasklephuis van de garage meegekregen? Ik zou het opvragen en hier te koop aanbieden - dat beperkt je schade enigszins...
Hallo allemaal,
Allereerst heel erg bedankt voor de vele en help volle reacties.
De accu is een half jaar geleden vervangen, dit was ik vergeten te melden, excuses.
Maandag zal ik even contact opnemen met jb Autoservice (bedankt voor de tip eekhoorntje) en kijken wat de mogelijkheden zijn.
Ik ben totaal vergeten om de oude gasklep mee te vragen voor eventuele verkoop, dit is dus een lesje voor de volgende keer
Ook bedankt voor deze tip Peter_Maathuis!
Allereerst heel erg bedankt voor de vele en help volle reacties.
De accu is een half jaar geleden vervangen, dit was ik vergeten te melden, excuses.
Maandag zal ik even contact opnemen met jb Autoservice (bedankt voor de tip eekhoorntje) en kijken wat de mogelijkheden zijn.
Ik ben totaal vergeten om de oude gasklep mee te vragen voor eventuele verkoop, dit is dus een lesje voor de volgende keer

- eekhoorntje
- Berichten: 3344
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Belgie
- Motortype: A2 met motorombouw
Welk merk accu en hoeveel Ah staat erop?
Kwam ooit een Halfords 54 Ah tegen en was verbaast dat ik pas na 3 jaren problemen kreeg.
De meeste willen Varta, en voor montage even zowel de Polen van accu als de klemmen even met borstel schoon poetsen.
Zelf net een Varta E11 gekocht met 74 Ah, de 80 vind ik vrij veel, en was veel duurdere....
Ik betaalde €74,50 incl verzenden... wel zelf plaatsen.
Kwam ooit een Halfords 54 Ah tegen en was verbaast dat ik pas na 3 jaren problemen kreeg.
De meeste willen Varta, en voor montage even zowel de Polen van accu als de klemmen even met borstel schoon poetsen.
Zelf net een Varta E11 gekocht met 74 Ah, de 80 vind ik vrij veel, en was veel duurdere....
Ik betaalde €74,50 incl verzenden... wel zelf plaatsen.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...