Spits schreef: ↑28 apr 2021, 06:33
Om het niet te warrig maken, het volgende heb je nodig;
- comfortmodule die AB ondersteuning heeft.
- AB die met comfortmodule kan communiceren
Met deze onderdelen is het mogelijk AB op je A2 te hebben, ik stond erbij en ik keek ernaar!
Morris kan dit inbouwen en met elkaar laten samenwerken.
Zoals @Peter_Maathuis al vriendelijk opmerkte; een sleutelbaard laten maken voor klapsleutel (gewone sleutel heeft andere vorm voor bevestiging/vastmaken).
De chip overzetten uit je oude sleutel:
Screenshot_20210428_065542.jpg
Screenshot_20210428_065517.jpg
Antennelus/detectie sleutel contactslot heb je al.
Zet je contact maar aan, je ziet het sleutelsymbool aangaan op je dashboard; de auto herkent iets (sleutel/chip) en gaat nadenken of het een bekende is, lamp dashboard met sleutel symbool dooft als dat zo is.
Helder, dank!
Wat betreft de oude sleutelbaard:
Hier had ik al zo’n vermoeden van dat deze niet over te plaatsen zou zijn op een klapsleutel, inderdaad vanwege het model. Ik wilde het alleen even bevestigd krijgen, dus dank daarvoor.
Ik denk dat ik het een te groot risico vind om de oude transponder over te zetten op een nieuwe klapsleutel... En waarom een originele sleutel onklaar maken?
Ik snap wel dat dit zeker tot de opties behoort, hoor!
Fijn dat de antenne-lus al aanwezig is op het contactslot. Dat scheelt weer werk!
@Patrickbby
Dank voor de interessante info!
Peter_Maathuis schreef: ↑28 apr 2021, 09:42
Ik constateer nog steeds veel verwarring...
- elke A2 heeft startonderbreking dus elk A2-contactslot heeft de antenne (zwarte plastic ring om de bovenzijde van het contactslot met 2 polige aansluiting) waarmee het instrumentenpaneel gegevens uitwisselt met de ID48-chip; dit heeft NIETS te maken met cv of afstandsbediening
- elke A2 heeft cv, maar niet elke A2 is af fabriek voorzien radiografische afstandsbediening, dus die antenne (die aan de comfort module zit) moet achteraf geplaatst worden als je achteraf afstandsbediening inbouwt; dit heeft NIETS te maken met startonderbreking
- de afstandsbediening MOET dezelfde frequentie gebruiken als de comfort module, anders zien ze elkaar niet; er zijn verschillende frequenties mogelijk: 433,92 MHz en 315 MHz
- op de comfort module staat een code voor de cv: 5D0 = geen radiografische afstandsbediening, 5D1 = 433,92 MHz, 5D2 of hoger = 315 MHz
- op de afstandsbediening staat een onderdeelnummer 8Z0 837 231 al of niet gevolgd door D; die zijn niet uitwisselbaar
- courant in Europa is 5D1 / 433,92 MHz en afstandsbediening met D
Meer details over de comfort module:
https://wiki.a2-freun.de/wiki/index.php ... .C3.BCssel
Dank voor je reactie.
Het is mij grotendeels allemaal wel duidelijk.
Ik had mij gisteren op de Duitse Wiki pagina al ingelezen over allerlei soorten comfort modules, de codes die erbij horen, inderdaad ook de codes die aangeven of er wel of geen radiografische ondersteuning voor afstandsbediening op de module aanwezig is.
Ook kwamen de verschillende frequenties voorbij, waarbij voor mij al duidelijk was dat 433,92 MHz de meest gangbare is.
Ik ben aan het overwegen om deze comfort module voor de A2 van mijn ouders te bestellen:
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... /13629827/
Een AF en dat schijnt een van de betere te zijn en All-In-One, zoals ze op de Duitse wiki zeggen.
Het is mij alleen niet duidelijk of dit een PR- 5D1 is, maar gezien het een All-In-One is, zal dit denk ik toch wel het geval zijn.
Ik ga voordat ik iets ga bestellen sowieso eerst Morris nog even een bericht sturen en dan wacht ik dat eerst even af.
Tot slot twee vragen:
1. Hoe ziet zo’n antenne voor de comfort module eruit en hoort deze er standaard bij of is dit achteraf ook zelf te fabriceren?
2. Wanneer er een comfort module met AB is geïnstalleerd, knipperen de alarmlichten tijdens vergrendelen en ontgrendelen of is dit iets wat nog extra werk met zich meebrengt?