Het serviceluik van onze grijze A2 (AUA 2001), opent niet meer. Lijkt erop dat het kabeltje niet strak genoeg staat afgesteld.
Is er een truc om hem van buitenaf te openen?
Help, serviceluik opent niet
- bertduursma
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
Probeer eens terwijl 1 persoon die aan de handel trekt de 2e persoon aan front dicht drukt en dan naar buiten trekt .
Soms wil dat helpen
Eventueel met behulp kunststof haakje of schroevendraaier.
Het volgende is mij onderstaande eens gelukt..bij mij die vergrendelingook bleek te strak afgesteld stond.
probeer de serviceklep voorzichtig aan 1 kant zo ver mogelijk schuin open te trekken met kunststof of stukje hout .
Als goed is het voldoende open trekt kunt u die grijze draaiknop zien waarmee u die kap vergrendeld..
Probeer dan met platte stuk hout of dunne schroevendraaier met vlakke punt die draai grijze knop in te veren en druk voorzichtig te duwen richting open te draaien door naar die kant de knop al drukkend te bewegen.
Maar probeer ook schroef van die haak wat losser zodat hij kunststof frontklep meer open trekt. .of probeer die los te krijgen .
Zo ook de adere kant die grijze knop verdraaien en dan is de klep te demonteren.
En stel de kunststof klephaak met een dikke schroef los wat minder kort,dus 1/2 cm langer...of zo
Succes
Soms wil dat helpen
Eventueel met behulp kunststof haakje of schroevendraaier.
Het volgende is mij onderstaande eens gelukt..bij mij die vergrendelingook bleek te strak afgesteld stond.
probeer de serviceklep voorzichtig aan 1 kant zo ver mogelijk schuin open te trekken met kunststof of stukje hout .
Als goed is het voldoende open trekt kunt u die grijze draaiknop zien waarmee u die kap vergrendeld..
Probeer dan met platte stuk hout of dunne schroevendraaier met vlakke punt die draai grijze knop in te veren en druk voorzichtig te duwen richting open te draaien door naar die kant de knop al drukkend te bewegen.
Maar probeer ook schroef van die haak wat losser zodat hij kunststof frontklep meer open trekt. .of probeer die los te krijgen .
Zo ook de adere kant die grijze knop verdraaien en dan is de klep te demonteren.
En stel de kunststof klephaak met een dikke schroef los wat minder kort,dus 1/2 cm langer...of zo
Succes
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
522.300.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
De Oplossing;
Kijk bij een nog werkende A2 waar deze precies zit, en kijk hoe je die met haakje kunt open vissen!
Dan op zelfde plek waar deze te strak gemonteerde haak zit nogmaals proberen.
Je weet nu met liniaal en waar deze haak zit zonder iets te zien.
Wel 3 mm losser zetten, en dan kijken of deze dicht genoeg ging....
Meestal brievenbus en dan 1 mm naar binnen drukken en nogmaals afstellen.
Ik heb liever een flinke kier dan dit geklier... een strakke klep is mooier maar ik was ook uurtje aan het hengelen met kromme dunne schroevendraaier die ik hiervoor verbogen had.
Kijk bij een nog werkende A2 waar deze precies zit, en kijk hoe je die met haakje kunt open vissen!
Dan op zelfde plek waar deze te strak gemonteerde haak zit nogmaals proberen.
Je weet nu met liniaal en waar deze haak zit zonder iets te zien.
Wel 3 mm losser zetten, en dan kijken of deze dicht genoeg ging....
Meestal brievenbus en dan 1 mm naar binnen drukken en nogmaals afstellen.
Ik heb liever een flinke kier dan dit geklier... een strakke klep is mooier maar ik was ook uurtje aan het hengelen met kromme dunne schroevendraaier die ik hiervoor verbogen had.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
- karolography
- Audi A2 clublid
Soms helpt het als iemand aan de hendel (in de auto) trekt en iemand anders de grill (het zwarte deel van de serviceklep) wat naar links duwt en tegelijk naar voren trekt. Je kan bij het Audi logo wat grip krijgen of rechts van de klep en ‘m wat naar links duwen.
Soms helpt het ook om een paar keer achter elkaar aan de hendel in de auto te trekken. Maar let op: niet te hard trekken!
Soms helpt het ook om een paar keer achter elkaar aan de hendel in de auto te trekken. Maar let op: niet te hard trekken!

- bertduursma
- Audi A2 clublid
Dank voor alle reacties. De tip om te duwen tegen het luik terwijl iemand anders aan de hendel trekt bleek te werken.
Haakje wat losser afgesteld en nu ok!
Bij de blauwe A2 ook meteen maar even gedaan.
Haakje wat losser afgesteld en nu ok!
Bij de blauwe A2 ook meteen maar even gedaan.
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Heeft iemand dit probleem al eens proberen op te lossen door de kabel waaraan je trekt los te koppelen van de treklus onder het dashboard? Dan kun je een slappe, uitgerekte kabel toch eenvoudig verder trekken of zie ik iets over het hoofd?
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
Als ik klep te strak zet heb je 2 mogelijkheden;
1 Hij klikte nooit meer dicht.
2 Net aan wel dicht maar zo strak dat je deze vrijwel niet meer los kreeg!
Vooral Rib Grill monteurs die zomaar wat aan klooien lopen hier tegenaan.
Van alle niet te openen is 90% een Rib grill zelf vervangen of door vorige eigenaar.
1 Hij klikte nooit meer dicht.
2 Net aan wel dicht maar zo strak dat je deze vrijwel niet meer los kreeg!
Vooral Rib Grill monteurs die zomaar wat aan klooien lopen hier tegenaan.
Van alle niet te openen is 90% een Rib grill zelf vervangen of door vorige eigenaar.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?