Johan 3L schreef: ↑05 dec 2020, 11:20
Je omschrijft het gevoel goed.
Het is inderdaad een "stijl van rijden", anders dan een normale automaat en handbak.
Echt vlot rijden is er niet bij.
Ik, persoonlijk, vind dat heerlijk rijden.
Eigenlijk jammer dat ze steeds meer uit het straatbeeld verdwijnen. Deze 3L uitvoeringen.
Kom nou toch, ga toch weg!
"Echt vlot rijden is er niet bij"??? Nou, ik wil wel eens een sprintje trekken met je!!!
De mijne is getuned en heeft 83 PK. Met zijn 830 kg gewicht is dat 10 kilo per PK.
Mijn vorige auto, een Lupo 3L, was niet getuned en dus 61 PK. Maar echt geen traag autootje hoor!
De Garrett turbo met dynamische geometrie komt bij 2000 toeren al in, dus trekken doet hij wel.
De bak schakelt niet echt snel (de A2 wel veel sneller dan de Lupo), dus dat levert wel enige vertraging op. Het is bepaald geen DSG!
Maar ik zou best wel eens een wedstrijdje willen houden...
En over "de stijl van rijden": je moet het schakelen aan de auto overlaten. Dus niet je gas even minderen als jij wilt dat hij gaat schakelen. Niet doen, gewoon je rechterpoot stilhouden, dan schakelt hij heel soepel. Bij een kickdown (volgas) schakelt hij inderdaad één of twee gangen terug. Hij schakelt direct van ECO-modus (45 PK) over naar Sport-modus (61 PK, de mijne 83 PK) en schakelt grootverbruikers zoals airco, elektrische verwarming, achterruitverwarming en stoelverwarming uit om alle energie aan snelheid te besteden. Als je plankgas blijft geven, dan gaat het goed. Je bent echter snel geneigd om het gaspedaal een klein beetje los te laten omdat het best wel hard gaat, maar dan is het gelijk einde-kickdown, dus in ene weer terug naar 45 PK en zo en dat verloopt soms wat houterig. Maar blijf je plankgas geven totdat er weer opgeschakeld is en de auto op snelheid is (want daarom gaf je toch plankgas), dan verloopt het allemaal heel soepel en voorspelbaar. Dus: vertrouw op de computer en piel niet te veel met het gaspedaal. Met de standen ECO-automaat, Sport-automaat en Sport-tiptronic is de bak een genot om mee te spelen. Mijn niet getunede Lupo 3L (Cw 0,29) had een top van 184 echte km/uur (196 op de teller). Hij was toen 18 jaar oud en de teller stond op 700.000. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat mijn getunede A2 haalt met zijn betere stroomlijn (Cw 0,252), 16 jaar oud en 300.000 op de teller. Overigens rijd je een 3L niet voor de snelheid, maar voor de zuinigheid; een andere tak van sport die minstens even leuk is!
Wie wil, mag tijdens de clubdagen wel eens een stukje met mijn auto rijden. Zo kunnen we auto's vergelijken.