brandstof verbruik a2

Algemene discussie over de A2
Peter

23 apr 2010, 13:17 0 x

Je kunt je verbruik prima bijhouden op spritmonitor.de. Er is ook een iphone app voor.
Romulus

23 apr 2010, 13:17 0 x

[quote="Thck"]Ik heb deze week noodgdwongen de tank helemaal leeg gereden (zat al reeds 32 km over het moment waarop het lampje ging branden!!! Zat in een file en kon er niet uit dus je begrijpt met dichtgeknepen billen!!
[/quote]
Theo, ik kan me je gevoel voorstellen - ik voel je in zo'n situatie ook niet op mijn gemak! Toch is het volgens mij zo dat als het lampje gaat branden, je nog zo'n 100 km zou moeten kunnen rijden? (bij de meeste auto's is de reserve 7-10 liter). En dat is best lang met samengeknepen billen 8-) Het lampje jaagt je dus eigenlijk meer stuipen aan dan nodig zou zijn...

Thijs
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

23 apr 2010, 21:53 0 x

Hallo,

Gezien de hoeveelheid brandstof die erin ging ( 30liter) en de tankinhoud van het type van 2001 (ook 30liter opgave) kan er echt ging 100 km meer gereden worden na het oplichten van het lampje, ik had ongeveer 30 tot 35 km daarna gereden.

Theo
Romulus

26 apr 2010, 12:37 0 x

[quote="Thck"]de tankinhoud van het type van 2001 (ook 30liter opgave) [/quote]
Ik dacht dat de tankinhoud van de eerdere bouwjaren 34 liter was. Dan zou het ca. 100 km geweest kunnen zijn. Waar stond de naald van de tankmeter toen je ging tanken?

Gisteren hebben we onze A2 ook bijna helemaal leeggereden op de snelweg. Bij dagteller 710 km ging de pieper. Uiteindelijk hebben we bij 768 km getankt en er ging 40,6 liter bij. Denkend dat er vanaf de pieper nog 100 km in zat, maakte ik me niet druk en ben doorgereden naar een tankstation vlakbij huis. De wijzer lag precies op het laatste rode streepje links toen ik het contact uitzette. Als de opgave van 42 liter klopt, zat er toen dus nog hooguit 1,5 liter in. Terugtellend zou het lichtje dus aangaan als er nog ca. 4,5 liter in zit. Dat zou 50-75 km betekenen.

Thijs
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

26 apr 2010, 14:08 0 x

Waar de wijzer stond weet ik zo niet meer, maar ik heb even gekeken op de "wagengegevensuitraai" (heb ik van mijn dealer gekregen is uitgedraaid a.h.v. het chassisnummer en daarop staan alle wageneigenschappen af fabriek op vermeld a.h.v. de dealercodes).
Op deze uitraai staat inderdaad 34 liter. Dat zou dan betekenen dat ik er nog 4 liter in had zitten en bij een verbruik van 1:15 zou dat nog 60 km zijn, daarbij die 30 geteld die ik reeds had gereden nadat het lampje was gaan branden kom ik ook op zo'n 90 tot 100 km reserve.

Theo
falcon

21 jun 2010, 14:48 0 x

Met onze 1.4TDI 75pk A2 gister nog zo'n 50 km door gereden nadat het "tank"lampje was gaan branden. Er stond 670 km op de teller toen ik uiteindelijk bij het tankstation was, maar de wijzer van de dieselmeter was echt links van 't linkerstreepje en kon niet verder. Ik had dus het vermoeden echt volledig leeg gereden te zijn. Ik heb een 34 liter tank, maar ik kreeg er met tanken echt niet meer dan 29 liter in. Dat zou betekenen dat ik nog zo'n 100 km verder had kunnen rijden. Ik ben vooral benieuwd wat het grootste aantal liters is dat mensen met een 34 liter tank hebben getankt. Kan natuurlijk ook zelf met een jerrycan diesel in de auto wachten tot de motor begint te stotteren om zodoende te weten hoe ver ik kan gaan :)
Romulus

21 jun 2010, 22:59 0 x

De tankinhoud schijnt nogal te variëren met als minimum de opgegeven waarde. Dan nog zou je verwachten dat je met dezelfde auto bij dezelfde stand van de tankmeter ongeveer evenveel kunt tanken. Dat hoeft niet zo te zijn, en dat ligt aan de interessante werking van de tankmeter. Zodra de pieper is gegaan, daalt de wijzer niet meer naar verbruik, maar naar afgelegde afstand.

Zo lang de wijzer bij het starten van de wagen nog beweegt, zit er nog wat in de tank.

Je vraag kan ik zelf niet beantwoorden omdat wij de 42 liter tank hebben (zie hierboven). Het is wel interessant om te zien hoeveel spreiding er in de gereden km tot 'leeg' kan zitten :s hock: en hoeveel km mensen uit een tank kunnen persen. Ik ben benieuwd naar de antwoorden!
Plaats reactie