Remtrommels en -schoenen vervangen op een 1.2 TDI
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
- Locatie: Bussum
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ik zie nog niet helemaal t probleem om m even te laten maken bij en lokale garage of onderdelengrossier. Als ik kijk naar de link van Spinazie hierboven, dan lijkt t toch een normaal stukje remleiding met 2 nippels??
Neem de oude leiding mee en ze maken zo een nieuwe leiding, mochten het speciale nippels zijn, dan kunnen ze die evt herbruiken. Maar dat is normaal gesproken niet nodig. Kost je max iets van 20 euro schat ik in. En laat je meteen de andere kant ook doen ;-)
En nu meteen de andere zijde vd remleiding in de kruipolie zetten, zodat je m daar wel los krijgt zonder al te veel gezeur. Een goede remnippel sleutel is hiervoor wel noodzakelijk.
Neem de oude leiding mee en ze maken zo een nieuwe leiding, mochten het speciale nippels zijn, dan kunnen ze die evt herbruiken. Maar dat is normaal gesproken niet nodig. Kost je max iets van 20 euro schat ik in. En laat je meteen de andere kant ook doen ;-)
En nu meteen de andere zijde vd remleiding in de kruipolie zetten, zodat je m daar wel los krijgt zonder al te veel gezeur. Een goede remnippel sleutel is hiervoor wel noodzakelijk.
- Meepo
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 24 jun 2021, 14:24
- Locatie: Utrecht
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Ticcie, je had gelijk. Thanks! Een garage in de buurt kan het segment van de remleiding voor 3 á 4 tientjes namaken. De rechter kant raak ik nog even niet aan, tenzij het echt een no go is om de remcilinder niet te vervangen als je de schoenen en trommel doet.
1.2 TDI | Utrecht
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
- Locatie: Bussum
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Top! Als al t schroefdraad goed schoon is en je draait ze voldoende aan, dan zou t prima moeten gaan. Erna alles even goed droogmaken en flink op je pedaal douwen: als t dan nog droog is, dan is t goed 

- toutdroit
- Audi A2 clublid
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
- Locatie: Utrecht
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
+ het rempedaal moet ook 'hard' zijn als er flink op het pedaal wordt gedrukt, hard = niet sponzig.
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005
- eekhoorntje
- Berichten: 3344
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Belgie
- Motortype: A2 met motorombouw
Ik zie mooie Zwarte en blacke koper!
Zelf denk ik aan Tectyl maar verfje en de leiding gaat langer mee en zal niet weg rotten!
Of is er ooit teveel verf op de nippel gesmeerd waardoor deze niet los ging?
Zelf denk ik aan Tectyl maar verfje en de leiding gaat langer mee en zal niet weg rotten!
Of is er ooit teveel verf op de nippel gesmeerd waardoor deze niet los ging?
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- Meepo
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 24 jun 2021, 14:24
- Locatie: Utrecht
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Nou, de remschoenen en trommel zitten. Samen met een nieuwe remcilinder en achterste remleiding. Gaat natuurlijk net wat minder makkelijk zonder de wielnaaf er af te halen..
Ik heb door het ontluchtingsnippel iets van 150ml remvloeistof laten stromen door iemand op de rem te laten trappen. Eerst kwam er alleen lucht uit, daarna wat vloeistof met bellen, en daarna enkel vloeistof. Volgens plan dus.
Echter, het rempedaal heeft nu geen enkele druk. Met wat pompen ontstaat er wel kort wat druk, maar ik ben dus nog niet klaar met de reparatie. Op internet lees ik verschillende dingen. Bijvoorbeeld: eerst pompen, dan rempedaal ingedrukt houden, dan ontluchtingsnippel openen en sluiten. Maar elders ook dat er eerst via VCDS groep 03 basisinstellingen voor de abs doorlopen moeten worden. Of moet ik alle vier de remleidingen onluchten omdat het systeem een tijdje 'open' is geweest? Rechtsachter heb ik ook een beetje door laten lopen, daar kwam geen lucht uit. Zou de lucht nog verder in het systeem zitten en moet hij nog een stuk langer doorlopen?
Iemand een goed idee waar mee nu te beginnen?

Echter, het rempedaal heeft nu geen enkele druk. Met wat pompen ontstaat er wel kort wat druk, maar ik ben dus nog niet klaar met de reparatie. Op internet lees ik verschillende dingen. Bijvoorbeeld: eerst pompen, dan rempedaal ingedrukt houden, dan ontluchtingsnippel openen en sluiten. Maar elders ook dat er eerst via VCDS groep 03 basisinstellingen voor de abs doorlopen moeten worden. Of moet ik alle vier de remleidingen onluchten omdat het systeem een tijdje 'open' is geweest? Rechtsachter heb ik ook een beetje door laten lopen, daar kwam geen lucht uit. Zou de lucht nog verder in het systeem zitten en moet hij nog een stuk langer doorlopen?
Iemand een goed idee waar mee nu te beginnen?
1.2 TDI | Utrecht
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
- Locatie: Bussum
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Hoe heb je nu ontlucht dan? Het principe is zoals je hierboven uitlegt, dus je trapt op het pedaal, houdt m vast - dan ontluchtingsnippel open, zodat er remvloeistof en lucht ontsnapt.
Dan weer dichtdraaien en dan pas je pedaal weer loslaten! Als je het pedaal eerder loslaat, dan zuig je lucht je systeem in….
Vcds hoef je hier in principe niet voor te gebruiken, dat is om je abs pomp ook te ontluchten.
Dan weer dichtdraaien en dan pas je pedaal weer loslaten! Als je het pedaal eerder loslaat, dan zuig je lucht je systeem in….
Vcds hoef je hier in principe niet voor te gebruiken, dat is om je abs pomp ook te ontluchten.