Hallo allen,
De recent aangekochte 1.6 FSI heeft een start 'probleem'.
Sleutel en reservesleutel functioneren beiden goed (portieren open/dicht, ramen open/dicht, achterklep ontgrendelen).
Sleutel lijkt normaal contact te maken.
Het doordraaien van de sleutel in contact tot harde eindpunt zorgt er vervolgens niet voor dat de motor start.
Ik hoor de bekende klikjes van de portieren, maar geen enkel geluid onder de motorkap. Ik dacht in eerste instantie aan een startmotor/elektronica/accu probleem.
Eigenlijk is alles wel uitgesloten door de ANWB-held zojuist. Alle lampen (int en ext), radio, climatronic functioneren normaal bij maken van contact. De accu is een jaar oud en is volledig normaal geladen.
Het probleem zit in het contactslot zelf. Ik moet de sleutel echt met behoorlijke weerstand doordraaien, en dan start de motor probleemloos.
Enig idee waar ik een (nieuw) contactslot kan krijgen en is dat dan mogelijk zonder chip/sleutel-wissel?
Contactslot vervangen
- eekhoorntje
- Berichten: 3344
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Belgie
- Motortype: A2 met motorombouw
Vervuiling?
Heb er ook al 3 schoon geblazen.
Een nieuwe met de Sensor voor startonderbreker programmeren is veel werk en bepaald niet gratis.
Heb er ook al 3 schoon geblazen.
Een nieuwe met de Sensor voor startonderbreker programmeren is veel werk en bepaald niet gratis.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2710
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Bij een ander contactslot heb je geen probleem met de startonderbreker: er zit een spoeltje om het contactslot (vooraan) en daarmee praat het instrumentenpaneel met de transponder en daar verandert niets aan.
Je kunt een ander contactslot passend (laten) maken zodat je sleutel (mechanisch) past.
De eerste vraag is of je probleem zit in het elektrische deel van het contactslot (de sleutel komt in de juiste stand maar de schakelaar werkt niet goed) of in het mechanisch gedeelte (je krijgt de sleutel niet ver genoeg gedraaid en dan werkt de schakelaar uiteraard niet).
Beide gevallen kun je provisorisch oplossen met een start-knop waarmee je de startmotor aanstuurt (zet +12 Volt op draad 50 naar het startrelais)
Je kunt een ander contactslot passend (laten) maken zodat je sleutel (mechanisch) past.
De eerste vraag is of je probleem zit in het elektrische deel van het contactslot (de sleutel komt in de juiste stand maar de schakelaar werkt niet goed) of in het mechanisch gedeelte (je krijgt de sleutel niet ver genoeg gedraaid en dan werkt de schakelaar uiteraard niet).
Beide gevallen kun je provisorisch oplossen met een start-knop waarmee je de startmotor aanstuurt (zet +12 Volt op draad 50 naar het startrelais)
- toutdroit
- Audi A2 clublid
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
- Locatie: Utrecht
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Misschien erg goed om dat via een zekering (inline?) te doen.Peter_Maathuis schreef: ↑18 nov 2021, 23:23De eerste vraag is of je probleem zit in het elektrische deel van het contactslot (de sleutel komt in de juiste stand maar de schakelaar werkt niet goed) of in het mechanisch gedeelte (je krijgt de sleutel niet ver genoeg gedraaid en dan werkt de schakelaar uiteraard niet).
Beide gevallen kun je provisorisch oplossen met een start-knop waarmee je de startmotor aanstuurt (zet +12 Volt op draad 50 naar het startrelais)
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005
- Lucske
- Audi A2 clublid
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 02 nov 2021, 10:59
- Locatie: Weesp
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Mechanisch werkt het slot normaal.
Schoonblazen of sprayen heeft geen effect.
Hoe kouder het buiten is, des te slechter werkt het contactslot. Meest waarschijnlijk is het een elektrisch probleem, en dan specifiek in het ontstekingsdeel daar waar de tip van de sleutel in moet vallen. Wellicht heeft mijn voorganger een zware sleutelbos aan de sleutel gehad oid.
Intussen contact gezocht met de A2 dokter en een nieuwe ontstekings startschakelaar besteld via de Duitse onderdelen website ahw-shop.de. Kennelijk wordt dit probleem nog wel meer gemeld bij de Duitse collegae.
We gaan het zien, hopelijk maandag stuur eraf en wisselen ontstekingsmechanisme.
Schoonblazen of sprayen heeft geen effect.
Hoe kouder het buiten is, des te slechter werkt het contactslot. Meest waarschijnlijk is het een elektrisch probleem, en dan specifiek in het ontstekingsdeel daar waar de tip van de sleutel in moet vallen. Wellicht heeft mijn voorganger een zware sleutelbos aan de sleutel gehad oid.
Intussen contact gezocht met de A2 dokter en een nieuwe ontstekings startschakelaar besteld via de Duitse onderdelen website ahw-shop.de. Kennelijk wordt dit probleem nog wel meer gemeld bij de Duitse collegae.
We gaan het zien, hopelijk maandag stuur eraf en wisselen ontstekingsmechanisme.
1.6 BAD | kastellrot
- Lucske
- Audi A2 clublid
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 02 nov 2021, 10:59
- Locatie: Weesp
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Update
Probleem is verholpen!
Ik heb een nieuwe startschakelaar besteld en samen met monteur vervangen. A2 dokter had dus goed inzicht, en ook de monteur (oud VAG-dealer monteur) heeft dit probleem wel eens vaker gezien tgv veroudering.
Auto start nu weer als een zonnetje, contact ‘pakt’ ook veel sneller dan voorheen.
Hier mag een slotje op
Probleem is verholpen!
Ik heb een nieuwe startschakelaar besteld en samen met monteur vervangen. A2 dokter had dus goed inzicht, en ook de monteur (oud VAG-dealer monteur) heeft dit probleem wel eens vaker gezien tgv veroudering.
Auto start nu weer als een zonnetje, contact ‘pakt’ ook veel sneller dan voorheen.
Hier mag een slotje op

1.6 BAD | kastellrot