Vooraf: ik heb geen monteursachtergrond en heb dit nooit echt eerder gedaan. Natuurlijk kan ik wel een oliewissel doen.
Maar... wie helpt mij op weg met wat ik allemaal nodig heb qua filters en olie om een beurtje te geven?
Graag met een linkje erbij?
Of beter nog? Wellicht heeft er zelfs iemand wat op overschot?
Goed, en nu waag ik mij aan het volgende....Kleine/grote beurt?
- Luc & Chris
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Bij toeval bij een Audi A2 uit 2002 terecht gekomen....
ICD drager sinds 20 juni 2016.

- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
Ik zoek eerst Dop 30 voor Olie filter want zonder dit 6 kant is rotfilters, wil ik niet en neem er een met terugloop beveiliging zodat je na koude start geen Tractor geluiden + slijtage kreeg maar sneller een stille motor... maar 60 cent duurder als zonder bij een beetje zoeken...
Dus met 6 kant & terugloop klepje erin voor Filter...
Koop echte olie want hoewel de Action erg voordelig is, ik noem dat Kringloop olie die gereinigd is met een beetje toevoegingen om de norm te halen als het erin ging...
Heb liever een olie die 1 jaartje en 48.000 km nog aan de eisen voldoet.
Koperen ringetje aftapplug of nieuwe bout kopen voor €1,47 want als die lekte is dat APK afkeur puntje en veel vervuiling op motor beschermplaat en tering klus voor schoonmaken!
Dus met 6 kant & terugloop klepje erin voor Filter...
Koop echte olie want hoewel de Action erg voordelig is, ik noem dat Kringloop olie die gereinigd is met een beetje toevoegingen om de norm te halen als het erin ging...
Heb liever een olie die 1 jaartje en 48.000 km nog aan de eisen voldoet.
Koperen ringetje aftapplug of nieuwe bout kopen voor €1,47 want als die lekte is dat APK afkeur puntje en veel vervuiling op motor beschermplaat en tering klus voor schoonmaken!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
-
- Audi A2 clublid
Bij bijv. Winparts kun je voordelig onderdelen kopen. Als je daar je kenteken ingeeft, dan kun je daar de juiste onderdelen selecteren.
Wat je nodig hebt iig:
Oliefilter, bijv. MANN
Luchtfilter, bijv MANN
Interieurluchtfilter, bijv Febi carbon filter
5 liter olie 5w40 of evt 10w40 van bijv castrol
Evt 4 bougies, bijv NGK
Evt brandstoffilter, bijv. MANN of purflux
1 koperen ring m12 (denk ik, weet ik niet zeker) voor de aftapplug
Qua speciaal gereedschap valt t allemaal wel mee. Iig maakt dop 30 voor het losdraaien van je oliefilter t leven een stuk makkelijker.
Wat je nodig hebt iig:
Oliefilter, bijv. MANN
Luchtfilter, bijv MANN
Interieurluchtfilter, bijv Febi carbon filter
5 liter olie 5w40 of evt 10w40 van bijv castrol
Evt 4 bougies, bijv NGK
Evt brandstoffilter, bijv. MANN of purflux
1 koperen ring m12 (denk ik, weet ik niet zeker) voor de aftapplug
Qua speciaal gereedschap valt t allemaal wel mee. Iig maakt dop 30 voor het losdraaien van je oliefilter t leven een stuk makkelijker.
- Blauwbaard
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Voor de BBY heb je een tooltje nodig om de bobine's te verwijderen als je de bougies wilt verwisselen.
https://nl.aliexpress.com/i/32856680775.html
Moderator edit: plaatje toegevoegd
https://nl.aliexpress.com/i/32856680775.html
Moderator edit: plaatje toegevoegd
- eekhoorntje
@ Ticcie,
Van vele merken zijn er Olie filters met en zonder 6 kant 30 mm en die zonder zijn ramp!
Ook hebben ze vaak met en zonder klepje.....
Zowel Bosch als Mann hebben meerdere filters in de aanbieding.
De 40W5 olie is prima voor een oudere gebruiker die wel een litertje tussendoor wilde maar een goede niets of nhil gebruikende B(@)BY zet ik liever op 30W5 dieet.
En de NGK bougie?
Naast NGK hebben andere ook Long Life bougie's die niet 1 jaartje maar 60.000 tot 120.000 km mee kunnen! 1x dure aankoop maar dan mag je die komende jaren gewoon overslaan!
En zowel de jou Bougie kabels als de Bobine trekkende B(@)BY is laten zitten beter voor de levensduur dan jaarlijkst eruit trekken.
Ik denk dat als we adviseren van Hulst naar Hilversum te komen voor een grote beurt en andere kunnen inspringen en/of helpen als fout ging betere advies zou zijn.
Kennis maken en ervaring op doen!
Van vele merken zijn er Olie filters met en zonder 6 kant 30 mm en die zonder zijn ramp!
De 40W5 olie is prima voor een oudere gebruiker die wel een litertje tussendoor wilde maar een goede niets of nhil gebruikende B(@)BY zet ik liever op 30W5 dieet.
En de NGK bougie?
Naast NGK hebben andere ook Long Life bougie's die niet 1 jaartje maar 60.000 tot 120.000 km mee kunnen! 1x dure aankoop maar dan mag je die komende jaren gewoon overslaan!
En zowel de jou Bougie kabels als de Bobine trekkende B(@)BY is laten zitten beter voor de levensduur dan jaarlijkst eruit trekken.
Ik denk dat als we adviseren van Hulst naar Hilversum te komen voor een grote beurt en andere kunnen inspringen en/of helpen als fout ging betere advies zou zijn.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
- Luc & Chris
Daaraan zat ik inderdaad ook aan te denken, maar dan moet ik wellicht ook eerst alle spullen in huis hebben denk ik zo?eekhoorntje schreef: ↑31 jan 2022, 13:57Ik denk dat als we adviseren van Hulst naar Hilversum te komen voor een grote beurt en andere kunnen inspringen en/of helpen als fout ging betere advies zou zijn.
Bij toeval bij een Audi A2 uit 2002 terecht gekomen....

-
- Audi A2 clublid
Voor filters zou ik sowieso geen Bosch nemen: Bosch is top als het gaat om elektronica, maar filters, remdelen zijn ze vlgs mij pas vrij recent gestart en niet perse heel goed (ook niet perse slecht, maar er zijn bewezen goede merken voor hetzelfde geld).eekhoorntje schreef: ↑31 jan 2022, 13:57@ Ticcie,
Veel beter is om bij filters te kiezen voor bewezen merken als MANN, Knecht of Purflux. Dan weet je ook zeker dat er een klep inzit als dat zo hoort. En bij Winparts krijg je ook maar 1 variant te zien per filter merk (althans bij mijn AUA). Voor het interieurluchtfilter zou ik dan zelf weer wel durven kiezen voor bijv Febi (aftermarket, redelijk ok qua kwaliteit).
Vwb de olie:
daar zijn voldoende topics over vol geschreven met de meningen van een ieder. Volgens mij is het in principe zo:
Longlife = 5w30 (beurt iedere 30dkm/2jr)
jaarbeurt = 5w40 (beurt iedere 15dkm/1jr)
Ik ga er eigenlijk van uit dat iedereen bij een oude auto ieder jaar de auto ververst. Dat is iig een goed idee. En als ie weinig verbruikt, dan zou ik er zelf 5w40 ingooien en dan idd geen 10w40.
Vwb bougies/brandstoffilter:
daar schreef ik eventueel bij, idem voor het brandstoffilter: als je ergens in de onderhoudspapieren kunt zien wanneer de bougies en brandstoffilter zijn vervangen, dan kun je zelf checken of vervanging nu nodig is. Als het nergens terug te vinden is, dan zou ik ze nu vervangen. Op dit forum zijn al meerdere mensen tegengekomen dat er nog het originele brandstoffilter uit 2002 in zat :-) Waarschijnlijk omdat er fabriek geen vervangingstermijn is voorgeschreven. Goed om te checken dus.
- eekhoorntje
Zelf bestel ik vaak bij Autodoc en daar is vaak iets niet leverbaar zoals vorige keer.
Als ik een Knecht of Mann filter adviseer met nummers?
Ik lees daar op laptop welke met en zonder keerklep geleverd worden en bij de Bosch, met of zonder die moer erop, zonder is ramp met normale filtertang, want plaatwerk uitlaat zit ervoor!
Zelfde met Bougies en zo....
en als ik lijst klaar heb even alles in de App op Mobiel overnemen als ze hogere korting voor Telefoons dan Laptops weer bieden, en dan doosje van ruim €400,- binnen kreeg....
Ja, geen porto boven bepaald bedrag en voor jou met maar 1x A2 is samen inkopen wel zo voordelig, maar ik kom niet in Hilversum, eigen smeerkuil in garage!
Hier een lijst plaatsen wat je wilde en dan zie ik wel of je bepaalde beter kunt wisselen....
Ooit Bosch bougie's gehad met ringetjes die los gingen en dan maar hengelen in dat diepe gat!
Paar jaren later Champion Bougies gekocht en ringen zaten erg los, gelijk retour gestuurd die zooi....
Vooral merkloze bougies is vaak geklooi van losse ringen in diepe gaten!
Dus plaats voor je ging bestellen een lijstje en waar je deze wilde halen.....
Dan voorkom je een miskoop.
Als ik een Knecht of Mann filter adviseer met nummers?
Ik lees daar op laptop welke met en zonder keerklep geleverd worden en bij de Bosch, met of zonder die moer erop, zonder is ramp met normale filtertang, want plaatwerk uitlaat zit ervoor!
Zelfde met Bougies en zo....
en als ik lijst klaar heb even alles in de App op Mobiel overnemen als ze hogere korting voor Telefoons dan Laptops weer bieden, en dan doosje van ruim €400,- binnen kreeg....
Ja, geen porto boven bepaald bedrag en voor jou met maar 1x A2 is samen inkopen wel zo voordelig, maar ik kom niet in Hilversum, eigen smeerkuil in garage!
Hier een lijst plaatsen wat je wilde en dan zie ik wel of je bepaalde beter kunt wisselen....
Ooit Bosch bougie's gehad met ringetjes die los gingen en dan maar hengelen in dat diepe gat!
Paar jaren later Champion Bougies gekocht en ringen zaten erg los, gelijk retour gestuurd die zooi....
Vooral merkloze bougies is vaak geklooi van losse ringen in diepe gaten!
Dus plaats voor je ging bestellen een lijstje en waar je deze wilde halen.....
Dan voorkom je een miskoop.