Storing met BBY [OPGELOST: motor vervangen]

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Paulus
Audi A2 clublid
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

23 mar 2022, 23:33 4 x

Het inwendig onderzoek viel tegen, het bleek een digitaal cameratje te zijn die niet bestuurbaar was en niet een helder beeld bleek te geven. Wel leek de cilinderwand gegroefd.
Dit deed mij besluiten om een nieuwe compressietest te doen, ditmaal met een ander soort meter.
Cilinder 4 bleek te weinig compressie te hebben.
Om vast te stellen wat de oorzaak is, heb ik wat olie op de zuiger gespoten. De olie zorgt tijdelijk voor meer afdichting tussen zuiger en cilinder.
De compressiemeter gaf nu een veel hogere compressie aan. Dit betekent dat de oorzaak gezocht moet worden in de cilinder en zuiger.
En dit deed mij besluiten op zoek te gaan naar een ander motorblok.
De A2 dokter gaat de motorwissel t.z.t. uitvoeren.
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 mar 2022, 07:47 0 x

Paulus schreef:
23 mar 2022, 22:28
Interessant @kobus1978. Ik ga hem berichten, maar ik denk dat de complete auto aangeboden wordt.
Misschien willen ze de motor los leveren.
Dat is zo, maar dan heb je wel een A2 bby en de rest in onderdelen verkopen.
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 mar 2022, 07:53 0 x

@Paulus , Duidelijk, bedankt voor de terugkoppeling. Succes met de zoektocht naar een bruikbaar blok.

De bijdrage van @Spits lijkt me zeer bruikbaar voor het vinden van een geschikte donor. :thumbmin:
Paulus
Audi A2 clublid
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

24 mar 2022, 08:35 0 x

De bijdrage van @Spits is zeer waardevolle informatie voor het forum. Met deze kennis kun je veel breder zoeken naar een geschikte motor. Als je al een A2 motor vindt, heeft zo'n blok meestal veel kilometers gemaakt.

De informatie moeten we nog wel even 'veilig stellen' zodat we niet afhankelijk blijven van een link naar een ander forum.

De donorauto bij Düsseldorf is waarschijnlijk al verkocht. Een donorauto zou ik een leuk project vinden, maar het is enorm veel werk om alles netjes te demonteren en te verkopen. Daar komt bij; een deel van de onderdelen is gewild, met heel veel andere delen blijf je zitten.
Peter_Maathuis
Moderator

24 mar 2022, 08:44 1 x

Ik heb een auto geheel gesloopt en in delen verkocht - dat levert ca € 2.000 op maar kost wel 2 jaar. Uiteraard kun je na het verkopen van de meest populaire onderdelen stoppen en de rest naar de oud metalen handelaar resp. gemeentewerf afvoeren.
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

24 mar 2022, 09:01 0 x

De groeven in Cilinderwand te zien..... ik weet dat scherpstellen soms lastig is en regelbare lichtjes moet je even mee zoeken.

maar groeven in cilinder, uit honen en overmaat zuigers en veren is dure klus en meer als alleen kop!

Nu weet je dat er meer is dan kleppen verhaal, en die zekerheid voorkomt nu overbodig en duur werk en teleurstelling!

Maar voor een 2000 versie van AUA zag ik zowel startmotor voor als achterkant blok langs komen, weet niet of deze motor uit de Polo erin hoorde maar paste gewoon wel.

Alleen kabel naar de startmotor stukje loshalen en omleggen.
Maar of het kan, Koop9 heeft meer ervaring in wat wel en niet gaat passen.

De AUA met Polo blok en dubbele pijl stok erin is nu verkocht en kan niet meer even kijken.
Daar was startmotor achterop en prima bereikbaar, maar na zoveel jaren terug weet ik niet meer hoe die ombouw was.
Dat was gebroken tandriempje....
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie

24 mar 2022, 18:55 0 x

Misschien is deze advertentie interessant @Paulus.
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
HansJan
Moderator

24 mar 2022, 19:31 1 x

Het is door eekhoorn al genoemd, maar is het echt zo kostbaar om de cilinders op te honen en overmaat zuigers te monteren? Een ander blok brengt immers ook nieuwe onbekende factoren met zich mee.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

24 mar 2022, 20:37 0 x

Moet ik nu om de foto gaan vragen van die groeven?

Diepe is oude ijzer lichte krassen is te doen....

Het aantal doet er weinig toe, diepste kras is bepalende en zowel cilinders als kleppen zijn met goed afgestelde Camera te zien en kabel stetoscoop rond te draaien leuke film van te maken.

Eerst bouwen en verhuizen want in Camperauto is niet echt ruim...

Ook de link hierboven, met garantie maar welke gek gaat in Bougie gaten gluren voor montage of hij geen kat in de zak kocht?

Hierbij een kat zonder zak dan maar! :mrgreen:
Bijlagen
IMG-20220324-WA0000.jpg
IMG-20220324-WA0000.jpg (202.25 KiB) 984 keer bekeken
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
TJT

24 mar 2022, 21:00 2 x

Voor wat het waard is hierbij mijn mening:
Ik zou het originele blok behouden en deze (laten) reviseren waar nodig, dus als ophonen van de cilinders en nieuwe zuigers nodig zijn, dan moet dat maar. Dat is natuurlijk makkelijk gezegd en ik kan mij voorstellen dat het er maar net van afhangt hoe je erin staat en wat de situatie is, maar ik ben toch wel voornemens een aantal jaar met mijn CS door te blijven rijden en houd alles het liefst zo origineel mogelijk. Daarnaast, zoals al eerder vermeld, weet je nu wat je hebt en wat eraan moet gebeuren om het te verbeteren en is een ander gebruikt blok toch altijd weer spannend.

Doe ermee wat je wil, ik wilde alleen even laten weten hoe ik het zou doen. :)

(Ik hoor mijn bankrekening al huilen...)
Plaats reactie