Tips voor mistlichten inbouwen
- kobus1978
- Audi A2 cluborganisatie
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
- kobus1978
- Audi A2 cluborganisatie
Ze zijn al weer weg maar niet voor €130 hoor, setje koste maar €17.
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
- Peter_Maathuis
- Moderator
N.B. Als je de mistlampen als DRL wilt schakelen (ik heb dat gedaan) dan wil je wellicht LEDs monteren ipv de halogeenlampjes. Die geven veel betere zichtbaarheid, worden niet zo warm en gaan langer mee. Dan zijn je "mistlampen" dus niet meer als zodanig geschikt. Mijns inziens geeft dat niet, want de toegevoegde waarde van mistlampen bij mist is minimaal. Dan krijg je bij de APK geheid de opmerking (lees: afkeurpunt) dat het lichtbeeld van de mistlampen niet klopt.
Ik heb steeds de keurmeester kunnen uitleggen dat het geen mistlampen zijn maar DRL. Dat overtuigen gaat beter als je een schakelaar zonder stand voor mistlampen (voor) hebt.
En overigens is de bedrading heel simpel: verbind de mistlampen met elkaar met een zwarte en rode draad. Voer de zwarte draad in de motorruimte naar een boutje dat goed aardcontact maakt. Voer de rode draad door de motorruimte naar de dikke kabelboom die het interieur in gaat (bij de ruitenwissermotor), prik daar met een niet al te scherpe pen een gaatje in waardoor je de rode draad in het interieur kunt brengen. Maak de doorvoer van de rode draad waterdicht met lijm of kit.
Verwijder de bekledingsplaat links onder het dashboard en verwijder de lichtschakelaar. Verbind de rode draad met pinnen 3 en 8 (NSW en TFL) van de connector die achterop de lichtschakelaar gaat (maak de doorverbinding achterop de connector). De TFL (TagFahrLicht) pin geeft +12V wanneer DRL aan moet zijn, dus bij contact aan en koplampen uit.
Ik heb steeds de keurmeester kunnen uitleggen dat het geen mistlampen zijn maar DRL. Dat overtuigen gaat beter als je een schakelaar zonder stand voor mistlampen (voor) hebt.
En overigens is de bedrading heel simpel: verbind de mistlampen met elkaar met een zwarte en rode draad. Voer de zwarte draad in de motorruimte naar een boutje dat goed aardcontact maakt. Voer de rode draad door de motorruimte naar de dikke kabelboom die het interieur in gaat (bij de ruitenwissermotor), prik daar met een niet al te scherpe pen een gaatje in waardoor je de rode draad in het interieur kunt brengen. Maak de doorvoer van de rode draad waterdicht met lijm of kit.
Verwijder de bekledingsplaat links onder het dashboard en verwijder de lichtschakelaar. Verbind de rode draad met pinnen 3 en 8 (NSW en TFL) van de connector die achterop de lichtschakelaar gaat (maak de doorverbinding achterop de connector). De TFL (TagFahrLicht) pin geeft +12V wanneer DRL aan moet zijn, dus bij contact aan en koplampen uit.
-
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Dankje voor uitgebreide reactie! Ja ik doe het vooral voor het uiterlijk dat ik de mistlampen mooi vind staan, maar ik ben niet heel technisch, de draden met elkaar verbinden vd lampen dmv kroonsteentjes? Maar zal niet waterdicht zijn dan ... en bij de lichtschakelaar moet je dan van de rode draad weer 2 rode draadjes maken en die in de connector steken? Stukje strippen en dan steek je ze er zo in?
Groetjes Richard
Groetjes Richard
- toutdroit
- Audi A2 clublid
vos10 schreef: ↑07 jun 2022, 16:56Dankje voor uitgebreide reactie! Ja ik doe het vooral voor het uiterlijk dat ik de mistlampen mooi vind staan, maar ik ben niet heel technisch, de draden met elkaar verbinden vd lampen dmv kroonsteentjes? Maar zal niet waterdicht zijn dan ... en bij de lichtschakelaar moet je dan van de rode draad weer 2 rode draadjes maken en die in de connector steken? Stukje strippen en dan steek je ze er zo in?
Groetjes Richard

op Aliexpress:
10/30/50Pcs Krimpkous Wire Connectoren Sst Waterdichte Mouw AWG26-10 Butt Elektrische Splice Vertind Solder Seal terminal
4.9
747 Recensies
1458 bestellingen
Shop nu en bespaar meer!
€ 2,26€ 4,05 -44%
Die dingen zijn echt 'klerehandig': geeft een gesoldeerde waterdichte verbinding.
vast ook ergens bij "bol.com" of zo te vinden.

In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005
- toutdroit
- Audi A2 clublid
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw