WALNUT BLASTIN

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
audiJan
Berichten: 463
Lid geworden op: 24 jan 2013, 21:39

14 jun 2021, 07:17 1 x

Patrickbby schreef:
14 jun 2021, 00:59
jaapje schreef:
13 jun 2021, 13:54
Halve waarheden🐿
Verdiep je eens in het Walnut- Blasting, er staat genoeg op you-tube.
Ja er staat inderdaad een hoop op YouTube, ook de grootste onzin.

Walnut blasting heeft in bepaalde motoren zeker functie daar de inlaat vervuild raakt door olie en koolafzetting maar wil je dit echt voorkomen kan je beter alle milieu rotzooi eruit slopen en een catchcan gebruiken.

Normaal gesproken met de juiste olie en rijstijl zou vervuiling geen issue moeten zijn.

Mijn ervaring is dat het vaak opgefokte turbo motoren zijn welke teveel olie verdampen met als gevolg volgebaggerde inlaat.
Mijn 20vt met 260pk stond ook flink te dampen na een sportief stukje rijden.

Bij gewone injectie motoren is mijn advies bij elke lange rit even een stukje flink gassen ~5000 rpm als de motor op temperatuur is en daarna minimaal 5 minuten rustig uitrijden.
Die milieu rotzooi hoor je eigenlijk gewoon er netjes op te laten zitten.

Door de directe injectie krijg je vervuiling er is geen zogenaamde spoelfunctie meer.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3344
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Belgie
Motortype: A2 met motorombouw

14 jun 2021, 08:30 0 x

Bij de AUA & BBY is de injectie voor de klep en de benzine kan nog iets schoon spoelen in theorie.

De BAD motoren hebben net als diesels in de cilinder gespoten en dan is er geen enkele reiniging van inlaat kanaal & kleppen.

Een Map sensor reinigen?
Op eigen risico, een sensor is niet gemaakt voor agressieve reinigers die voor remmen bedoeld is.

En verwacht van mijn advies niet direct een wonder!
Ik schreef ook;
Ga 6 keer klein pufje inspuiten in inlaat zonder luchtfilter, na LMM meter want anders plofte de boel!
LMM uitzetten kan natuurlijk ook.

En dat 5x herhalen dus totaal 30x spuiten!
Dat 5x dus 5 weken of de maar 5000 km of minder rijders 5 maanden bezig...

De WALNUT films gezien, net als koplamp poetsen en weet hoe vaak dat fout ging.
Jou Troep Films?

Velgen?
Verse vervuiling als gore velgen sproei je alle vuil met gewone zeep sopje er ook af....
Maar na lange winter en vele km en half jaar niet poetsen is meer nodig....
Mijn velgen voor worden altijd Eekhoorn Bruin na roest poetsen met de remblokken!
En om op het blok zelf terug te komen...
Dat vuil is vaak tussen de 15~21 jaren oude roetaanslag en kei hard gebakken afgelopen jaren!
Als je bij stilstaande motor spuit komt het niet ver genoeg of erg veel loshalen!
Maar bij draaiende motor?

De Action USB OTG Camera op geschikte betere Smartphone, dan zie je of iets verdween en of ze schoner is geworden!
Zowel voor als 5x er na een filmpje plaatsen?
Mijn geheugen kaart zat overvol dus weg die troep!

De reden dat geen enkele garage mijn methode wilde:
De klant 5x laten terug komen en hoge uurloon van €50,- en dat bleek dan Ex BTW te zijn... :mrgreen:

En lees nu ook eens het WD40 verhaal van @Hans Jan nog eens door!
Werkte ook op deze manier, niet snel maar rustig weken!
Die vastgebakken zuigerveren losweken en de rest is dan niet meegenomen.
Mijn manier zal plakkende zuigerveren niet pakken helaas!
Je A2 zonder Bougies en motor ronddraaien door te duwen in 3e versnelling tot de zuigers alle 4 op zelfde hoogte staan... voelen met schroevendraaier!
Een oude AUA met 380.000km en olie misbruik van 1:600 km naar 1:7000 km gekregen!
Kan dat Trabant logo er ook weer vanaf!

Voor die zuigerveer behandeling na afloop wel Olie wisselen...
Was zwarte bagger en erg dun geworden door gelekte WD40....
Deze Paarde middeltjes Hengst ik er graag in!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Patrickbby
Berichten: 208
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
Locatie: Purmerend
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 jun 2021, 09:21 1 x

audiJan schreef:
14 jun 2021, 07:17
Patrickbby schreef:
14 jun 2021, 00:59
jaapje schreef:
13 jun 2021, 13:54
Halve waarheden🐿
Verdiep je eens in het Walnut- Blasting, er staat genoeg op you-tube.
Ja er staat inderdaad een hoop op YouTube, ook de grootste onzin.

Walnut blasting heeft in bepaalde motoren zeker functie daar de inlaat vervuild raakt door olie en koolafzetting maar wil je dit echt voorkomen kan je beter alle milieu rotzooi eruit slopen en een catchcan gebruiken.

Normaal gesproken met de juiste olie en rijstijl zou vervuiling geen issue moeten zijn.

Mijn ervaring is dat het vaak opgefokte turbo motoren zijn welke teveel olie verdampen met als gevolg volgebaggerde inlaat.
Mijn 20vt met 260pk stond ook flink te dampen na een sportief stukje rijden.

Bij gewone injectie motoren is mijn advies bij elke lange rit even een stukje flink gassen ~5000 rpm als de motor op temperatuur is en daarna minimaal 5 minuten rustig uitrijden.
Die milieu rotzooi hoor je eigenlijk gewoon er netjes op te laten zitten.

Door de directe injectie krijg je vervuiling er is geen zogenaamde spoelfunctie meer.
Een catchcan is vele malen beter voor het milieu daar de olie dampen en verontreiniging opgevangen wordt ipv verbranden en door de uitlaat naar buiten.

Nadeel is dat je geregeld de catchcan moet legen omdat hier ook vocht in komt welke uit de olie verdampt door condensatie in de winter.

Vroeger werd het Carter gewoon de open lucht in geventileerd daarom zijn er pvc systemen op moderne motoren ontworpen maar dit werkt niet goed samen met moderne ingespoten motoren.
Plaats reactie