Storing met BBY [OPGELOST: motor vervangen]

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Paulus
Audi A2 clublid
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

14 mar 2022, 20:11 1 x

luukske schreef:
08 mar 2022, 00:48
Compressie al gemeten intussen :innocent: ?
Op de een of andere manier schakelt misfire detectie uit wanneer je de egr klep loskoppelt.
Wel handig als je nog van vakantie terug wil rijden maar niet de uiteindelijke oplossing .
Het klopt precies @luukske . Met losgekoppelde egr komt er geen misfire detectie. En kun je prima blijven rijden zonder haperingen. Alleen wel met een brandend lampje.
Maar erg handig om te weten voor als je ver weg bent en je hebt deze storing.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

15 mar 2022, 20:33 0 x

Andere forummer met koprevisie van de A2 bby: viewtopic.php?p=58504#p58504
TJT

16 mar 2022, 12:00 0 x

Paulus schreef:
14 mar 2022, 20:01
Vandaag heb ik een compressietest gedaan:
IMG_20220314_184141__01.jpg
De onderste lijn is van cilinder 4. De cilinder van de misfires.
Dit lijkt behoorlijk op de ervaring van @TJT .

Het gaat een wat grotere klus worden ben ik bang😂

Overigens is het kaartje voor een diesel compressie test. De kaartjes voor benzine waren op. Maar het gaat uiteindelijk om de compressie verschillen.
Wow, dat is nogal een verschilletje!
Bij mij is het verschil een stuk kleiner en zoals eerder gezegd een grensgeval en dat is dan ook te merken in de praktijk, omdat het meestal gewoon goed gaat.
Toevallig gisteren weer een misfire gehad nadat het weer een tijdje goed was gegaan. Het viel mij al wel op dat de motor zeer zuinig liep. Heb tot nu toe 2x meegemaakt dat wanneer het blok opvallend zuinig loopt er dus blijkbaar op een gegeven moment een misfire volgt. Maar na contact uit en opnieuw starten is het wel weg. Lampje blijft nog wel even branden.
Misschien dan toch een lambdasonde die niet meer helemaal oké is?
Hoe dan ook, ik denk dat we toch wel kunnen stellen dat onze BBY’s te kampen hebben met hetzelfde probleem.
Ik ben benieuwd hoe je het verder gaat aanpakken, Paulus.
Paulus
Audi A2 clublid

16 mar 2022, 20:13 2 x

Hallo Tristan,
Wanneer er een compressieverschil is, wordt dit waarschijnlijk door lekke kleppen veroorzaakt. En de kleppen gaan lekken door speling op de klepgeleiders. Ik heb contact gehad met een bedrijf die cilinderkoprevisies doen. Zij hebben de ervaring dat dit vaker gebeurt bij BBY en AUA motoren. Ditzelfde blijkt ook uit het verhaal van @rolf . Bij hem zijn alle klepgeleiders van de uitlaatkleppen vervangen. Zie de viewtopic wat @Peter_Audi_A2 gisteren in dit topic had geplaatst. Interessant verhaal!
Je moet er rekening mee houden dat als je eenmaal een compressieverschil hebt, dit alleen maar erger wordt. Lekkende uitlaatkleppen worden (nog) heter dan normaal en zullen steeds sneller achteruit gaan.

Ik ben nog met mezelf in beraad hoe ik dit ga aanpakken:

Optie 1: laten doen en de minstens 1600 euro voor lief nemen. Is wel het makkelijkst, maar de auto is van mijn zoon en hij studeert nog. Dan is 1600 euro erg veel poen.

Optie 2: Ik ga zelf de kop demonteren en zelf de kleppen vervangen. Ik laat de klepgeleiders vervangen (indien nodig) aangezien ik zelf geen pers heb. Het inschuren van kleppen beheers ik. Dit zal de voordeligste optie zijn.

Optie 3: Ik ga de kop zelf demonteren en breng de kop weg naar mijn adres voor koprevisie. Daarna de kop zelf weer monteren, uiteraard met nieuwe kopbouten en een nieuwe distributieriem.

Ik twijfel nog om het zelf te doen. Ik heb dit soort werk voor het laatst in 2005 gedaan. Weliswaar altijd motorfietsen, maar ik deed wel complete revisies. Ik ben dagelijkse sleutelervaring kwijt, maar ik denk dat ik genoeg weet om dit bij een auto te kunnen. Alleen....ik vind sleutelen aan auto's minder leuk dan aan motorfietsen. Maar ik hou wel van een uitdaging. Hoe leuk zou het zijn als het allemaal gelukt is en de storing opgelost.
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

17 mar 2022, 08:58 0 x

Als je zonder bougie de motor door te duwen in versnelling rond draaide zie je bij geopende kleppen met Stetoscoop met haakse spiegeltje erop hoe de in & uitlaat klep randen zijn via Bougie gat.
Is er 1 klep weg gebrand of alleen vervuiling?

Klep geleiders zie je pas na demonteren kleppen met klepveertang dus eerst kijken, dan onderdelen bestellen die vervangen moeten worden en wachten op eventuele levertijden!

Kijk daarom eerst of ze op voorraad zijn, zowel de kleppen als geleiders, want lang wachten met open blok vink ik niet echt leuk.

Wegens vele werk heb ik nu 1x een BBY kop gedaan.
kocht alle 16 kleppen en geleiders en dan alleen zittingen inslijpen.
Ik had 3 uitlaat kleppen met veel schade, maar ook de 8 nog goed uitziende inlaat gedaan want ik was 2 weken bezig en wil er langer mee doen.

En €1600,- factuur?
Een goede vinden voor die prijs is zeer moeilijk,
en vaak koop je dan ellende van een andere persoon die er daarom vanaf wilde!

Zelf demonteren en kijken wat nodig is of als je de prijs onderdelen weet,
ik kocht gelijk alles maar.... want dankzij stetoscoop wist van 3 zwaar ingebrande uitlaat kleppen.

Dat draadje met Cam op mobiel kun je alle kanten op draaien en mooi via bougie gat kijken, naast de kleppen ook de cilinderwanden te zien, en als diepe krassen, de oude ijzerbak helaas wat ik ook 1x tegen kwam...
Die kwam dus niet verder dan 4x bougie eruit draaien en kijken!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
TJT

17 mar 2022, 10:55 1 x

Interessant verhaal, @Paulus.
Ik heb onlangs dat topic van Rolf al gelezen. Inderdaad zeer interessant en ook herkenbaar.
Tja, dan vrees ik dat ik hier toch niet onderuit ga komen...
Feit is dat het technisch ook gewoon goed moet zijn allemaal, maar leuk is anders en ook al ben ik geen student, is het voor mij ook een smak geld kan ik je vertellen...
Maar goed, wat moet dat moet.
Ik ga er in ieder geval niet zelf aan knoeien, want sleutelen aan motoren is absoluut niet mijn expertise.
Mocht jij er wel zelf aan beginnen dan in ieder geval succes en ik ben benieuwd wat jij uiteindelijk tegenkomt.
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

17 mar 2022, 19:54 1 x

Ik schrik ook van € 1.600 voor alleen koptevisie. Een compleet BBY blok koop je vanaf € 200 (onderdelenlijn). Zou de kop van een ruilmotor overzetten niet een interessante optie zijn (veel goedkoper in elk geval)?
Paulus
Audi A2 clublid

17 mar 2022, 21:54 2 x

Peter_Maathuis schreef:
17 mar 2022, 19:54
Ik schrik ook van € 1.600 voor alleen koptevisie. Een compleet BBY blok koop je vanaf € 200 (onderdelenlijn). Zou de kop van een ruilmotor overzetten niet een interessante optie zijn (veel goedkoper in elk geval)?
Die 1600 euro heb ik van @TJT , hij had deze prijsindicatie van de A2 dokter. Ik denk dat dit een prijs is voor het vernieuwen van alle (uitlaat) kleppen. Het zal aardig in deze buurt komen. Alleen een pakkingset komt al op ruim 100 euro.

Een BBY blok van de sloop is ook een optie, maar ik vind het een groot nadeel dat je niet weet wat je gaat monteren. Zo'n blok kan er makkelijk twee ton op hebben en dan kun je dezelfde pech hebben met kleppen.
Wanneer de kop gereviseerd is, weet je wat je hebt en kun je in principe twee ton vooruit.

Heeft iemand toevallig een BBY blok liggen, defect geen bezwaar. Gewoon om mee te oefenen.
Paulus
Audi A2 clublid

17 mar 2022, 21:59 3 x

@eekhoorntje , zaterdag komt een kennis langs met een apparaat om in de cilinder te kijken. Ik wil de cilinderwand zien om uit te sluiten dat het compressieverlies door de zuiger / cilinder veroorzaakt wordt. Mocht dat het geval zijn, dan wordt het een heel ander verhaal.

En inderdaad de kleppen in geopende toestand bekijken.
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

18 mar 2022, 07:47 0 x

Een Stetoscoop koop je voor £8,99 bij Bol.com.....
Met de 2 meters kabel die maar 179 cm lang was kan die op een USB/OTG geschikte telefoon die de Camera + lampje kan voeden, een matige foto of film maakte deze oude lage resolutie webcam met snoertje......

De haakse spiegel zet ik met plakbandje vast want als die eraf viel, vooral met uithalen kan die blijven haken...

Kost geen drol en je hebt veel lol!
Ook voor de ketting botsing even kappen van mistlampen verwijderd om te kijken of de bumperbalk wel of niet geknikt was.....
Schade bedrijf riep eerst duur demonteren... maar ik keek binnen 1 minuut, en slappe snoer even met ijzerdraad erom verstevigd en Bingo... hogere schade taxatie.

Maar zonder bougie's dus alle 4 eruit kun je een A2 makkelijker in 1e versnelling duwen zodat de motor verdraaide...
Een kleuren filmpje hier plaatsen van gluur eens in de gaten van je BaBY!

Net een Ford TranSHIT gekocht met gelijkwaardig probleem, bleek na demontage van Gloeibougies gewoon gat in zuiger te zijn, rest was goed!
Deze was 28.000 km terug gereviseerd door duur bedrijf!
Deze koste nu vrijwel KG ijzer prijs... en na 4 nieuwe zuigers, 1 kreeg je gewichts verschil + nieuwe veren erbij... perfecte Transit....

Kijk vandaag op Bol.com en zoek op $tetoscoop...
En op elke meeting is bougie sleutel pakken en binnenkant laten zien mogelijk mits je goede telefoon hebt met USB OTG.

Een Budget Lidl van €59,- werkte en de dure Samsung niet!

Ik denk aan verbrande of aangekoekte uitlaat kleppen maar verbrande is nieuwe, aangekoekte is reinigen met WD 40 voldoende en hoe de klepstelen zijn?
Als geen speling is ringetjes voldoende...

Maar als onze A2 Huisarts €100 roept voor set en €1600 totaal zou ik niet gaan bezuinigen!
Wel vraag ik me af hoe compleet die set is, of heb ik bij te dure firma gekocht?
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie