Color me BAD

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Dennis_11_11
Audi A2 clublid
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jan 2025, 12:08
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

23 jan 2025, 12:12 0 x

jaapje schreef:
21 jan 2025, 11:26
Over het geratel bij een koude start, alsof je een diesel hebt gekocht ,zou ik me maar geen zorgen maken. Dat is wel 1 van de kleinere problemen van de BAD.
Het wordt veroorzaakt door de nokkenas verstelling van de inlaat.
Die heeft oliedruk nodig om in de juiste positie te komen.
Als je de motor even stationair laat lopen (ongeveer 1 minuut) voor je hem uitzet kan het geratel soms wel een stuk minder worden de volgende dag.
Het futloos zijn of inhouden tussen 2 en 3 duizend toeren is een wat moeilijker op te sporen probleem. Dat kan aan meerdere dingen liggen maar vaak aan de bediening van de klepjes in het inlaat gedeelte.Daarvoor zou je wel naar Terpstra kunnen gaan. Als die er niet uitkomt maar gelijk door naar de A2 dokter in Waalwijk.
Succes!
Het lijkt inderdaad op een diesel tijdens het starten. Ik zal erop letten om de motor even stationair te laten draaien voordat ik deze uitzet. Auto staat nu bij de garage en heb het probleem genoemd van het inhouden. Ben benieuwd waar deze mee komt. Bedankt voor de tips !
Dennis_11_11
Audi A2 clublid
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jan 2025, 12:08
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

23 jan 2025, 12:14 0 x

Gowiie80 schreef:
21 jan 2025, 13:10
Welkom!

Leuk, nog een A2 in Fryslân 😄
Veel rijplezier en wie weet spotten wij elkaar weleens.
Dank je en wie weet ben wel voornamelijk in sudwest fryslan te vinden :D
Dennis_11_11
Audi A2 clublid
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jan 2025, 12:08
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

24 jan 2025, 23:04 0 x

Rein schreef:
21 jan 2025, 16:04
Welkom hier en congrats met de aankoop.

Het ‘turbo effect’ herken ik, er is een software update - Proboost - beschikbaar die er (bij mij) voor zorgt dat het vermogen eerder en geleidelijker los komt.
Het brandstofverbruik kan tegenvallen als je veel korte stukjes rijdt, op langere afstanden zou je easy 1:14 en beter moeten kunnen halen.
Wel altijd e5 brandstof tanken, bij voorkeur helemaal zonder ethanol want de FSI gaat niet goed op dat spul dus nooit e10 tanken.
Bedankt voor de tip. Hoe kom ik aan zo'n Proboost chip?
Ik rij voornamelijk snelwegkilometers dus dat zal mee moeten vallen. Ben gewend om e5 te tanken.
Gebruikersavatar
Airspeed
Berichten: 479
Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
Locatie: Veenendaal
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

27 jan 2025, 10:01 0 x

Dennis_11_11 schreef:
24 jan 2025, 23:04

Ik rij voornamelijk snelwegkilometers dus dat zal mee moeten vallen. Ben gewend om e5 te tanken.
Wellicht ten overvloedde, maar: niet gewoon 95 oktaan E5, maar 98 oktaan he? (die is altijd maximaal E5)
Toegegeven, er zijn niet veel stations die je de mogelijkheid geven om te kiezen in E5 of E10 bij 95 oktaan benzine (meer in Duitsland), maar voor alle duidelijkheid dan maar: geen 95 tanken (of niet zeuren over hoe de motor loopt of hoe onzuinig die is!) bij een FSI.
Dat de FSI op 98 loopt staat overigens ook 'gewoon' aan de binnenkant van je tankklepje ;)
Misano rode CS FSI, eind 2003, (dood) panoramadak, alu trekhaak, PDC, verw. rode stoelbekleding, 16" velgen, facelift serviceklep, Pro-Boost ecu upgrade
Blauwe CS FSI, 2005, pro-boost
Plaats reactie