Het lijkt inderdaad op een diesel tijdens het starten. Ik zal erop letten om de motor even stationair te laten draaien voordat ik deze uitzet. Auto staat nu bij de garage en heb het probleem genoemd van het inhouden. Ben benieuwd waar deze mee komt. Bedankt voor de tips !jaapje schreef: ↑21 jan 2025, 11:26Over het geratel bij een koude start, alsof je een diesel hebt gekocht ,zou ik me maar geen zorgen maken. Dat is wel 1 van de kleinere problemen van de BAD.
Het wordt veroorzaakt door de nokkenas verstelling van de inlaat.
Die heeft oliedruk nodig om in de juiste positie te komen.
Als je de motor even stationair laat lopen (ongeveer 1 minuut) voor je hem uitzet kan het geratel soms wel een stuk minder worden de volgende dag.
Het futloos zijn of inhouden tussen 2 en 3 duizend toeren is een wat moeilijker op te sporen probleem. Dat kan aan meerdere dingen liggen maar vaak aan de bediening van de klepjes in het inlaat gedeelte.Daarvoor zou je wel naar Terpstra kunnen gaan. Als die er niet uitkomt maar gelijk door naar de A2 dokter in Waalwijk.
Succes!
Color me BAD
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 20 jan 2025, 12:08
- Locatie: Sdwest-Frysln
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 20 jan 2025, 12:08
- Locatie: Sdwest-Frysln
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 20 jan 2025, 12:08
- Locatie: Sdwest-Frysln
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Bedankt voor de tip. Hoe kom ik aan zo'n Proboost chip?Rein schreef: ↑21 jan 2025, 16:04Welkom hier en congrats met de aankoop.
Het ‘turbo effect’ herken ik, er is een software update - Proboost - beschikbaar die er (bij mij) voor zorgt dat het vermogen eerder en geleidelijker los komt.
Het brandstofverbruik kan tegenvallen als je veel korte stukjes rijdt, op langere afstanden zou je easy 1:14 en beter moeten kunnen halen.
Wel altijd e5 brandstof tanken, bij voorkeur helemaal zonder ethanol want de FSI gaat niet goed op dat spul dus nooit e10 tanken.
Ik rij voornamelijk snelwegkilometers dus dat zal mee moeten vallen. Ben gewend om e5 te tanken.
- Airspeed
- Berichten: 479
- Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
- Locatie: Veenendaal
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Wellicht ten overvloedde, maar: niet gewoon 95 oktaan E5, maar 98 oktaan he? (die is altijd maximaal E5)Dennis_11_11 schreef: ↑24 jan 2025, 23:04
Ik rij voornamelijk snelwegkilometers dus dat zal mee moeten vallen. Ben gewend om e5 te tanken.
Toegegeven, er zijn niet veel stations die je de mogelijkheid geven om te kiezen in E5 of E10 bij 95 oktaan benzine (meer in Duitsland), maar voor alle duidelijkheid dan maar: geen 95 tanken (of niet zeuren over hoe de motor loopt of hoe onzuinig die is!) bij een FSI.
Dat de FSI op 98 loopt staat overigens ook 'gewoon' aan de binnenkant van je tankklepje

Misano rode CS FSI, eind 2003, (dood) panoramadak, alu trekhaak, PDC, verw. rode stoelbekleding, 16" velgen, facelift serviceklep, Pro-Boost ecu upgrade
Blauwe CS FSI, 2005, pro-boost
Blauwe CS FSI, 2005, pro-boost