distributieriem AMF zelf vervangen

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
falcon
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 mei 2010, 13:04

26 mar 2012, 12:28 0 x

Afgelopen weekend poging 2 om de distributieriem te vervangen van mijn 1.4tdi 75pk AMF motor. Ik was de 180.000 net gepasseerd en dan is het een prettig idee om de zaak te vervangen. De hele set had ik in Duitsland via internet besteld, wel even goed op chassisnummer letten omdat er meerdere versies zijn:
Afbeelding
Ik had problemen om de bouten van de trillingsdemper los te krijgen, maar uiteindelijk is dat gelukt (zie hier). Daarna de hele zwik uitbouwen om ruimte te maken. Als de motorsteun eenmaal verwijderd is kun je er prima bij. Ik had het blokkeergereedschap (pen voor in de nokkenas, stop voor op de krukas en plaatje om het spanelement te vergrendelen) al eens via ebay besteld.
De krukas-stop gaat beneden op het krukastandwiel, waarbij de pijl op de stop overeenkomt met de gemarkeerde tand op de krukas (op ca 11 uur zichtbaar):
Afbeelding
Bovenin wordt de nokkenas geblokkeerd met een boortje van 6mm of in mijn geval met de blokkeerpen. Op ca 7 uur zie je aan de achterzijde van de nokkenas mbv een spiegeltje dat de dubbele nokjes bij de 3Z markering staan:
Afbeelding
Door het spanelement te vergrendelen kun je de nieuwe riem er eenvoudig opleggen (vergrendelingsplaatje (zilver) haakt in roze palletje dat normaal hard omhoog drukt):
Afbeelding
Ik heb ook meteen de waterpomp vervangen. Van tevoren zoveel mogelijk koelvloeistof af proberen te tappen (onderkant radiateur en beide slangen bij de oliekoeler, dat is pas een gepruts en onmogelijk om niet te knoeien) waarna er toch altijd nog een scheutje G12 uit komt zodra de waterpomp los geschroefd wordt. Nw versus oud:
Afbeelding
Dan de nieuwe omlooprol en spanrol monteren en de nieuwe riem kan erop (op onderstaande foto is het tandwiel van de nokkenas tijdelijk verwijderd):
Afbeelding
Als de spanrol op juiste spanning gebracht is kan het blokkeergereedschap verwijderd worden. Ik heb de riem handmatig 1 nokkenas-omwenteling doorgedraaid (ringsleutel op krukas) om de timing te controleren. In mijn geval heb ik deze nog iets aangepast zodat de blokkeerpen in de nokkenas precies paste zodra de krukas-stop geplaatst werd:
Afbeelding
Daarna de motorsteun weer inbouwen (enkele bouten dienen vervangen te worden dus dat heb ik maar gedaan alhoewel de oude er ook als nieuw uitzien). Niet vergeten koelvloeistof terug te gieten. Dat is goed te ontluchten mbv de schroef op de leiding aan de bovenkant van de radiateur.
En dan de proof of the pudding. De sleutel omdraaien en kijken of er reactie is. Ook al heb je alles 10 keer gecheckt en weet je dat 't niet verkeerd kan zijn, blijft toch spannend. Gelukkig was 't eerste tikje van de startmotor genoeg om de 3 cilinders te laten ontbranden. Liep weer als vanouds...
Ik heb meteen de thermostaat vervangen, als de koelvloeistof toch afgetapt is wel zo makkelijk. Ook heb ik de multiriem vervangen.

De oude distributieriem zag er nog volledig onaagetast uit, net als de spanrol en omlooprol. Die hadden 't dus nog wel een poosje vol gehouden. De oude multiriem had wel een en al barsten in de ribbels.

Alles is goed te doen, maar zorg wel dat je geen haast hebt. Het grootste probleem dat ik had was dat de bouten van de trillingsdemper niet los wilden. Ook kreeg ik de blokkeerpen van de nokkenas er niet meer uit. Ik heb toen de riem er weer af gehaald en met een hoop hangen en wurgen ben ik er toch in geslaagd de pen eruit te trekken. Daarna heb ik een boortje van 'n halve millimeter dunner gebruikt voor 't zelfde klusje. Mijn tip is om de blokkeerpen er niet tot het eind in te proppen want zodra de riem op spanning komt kan je 't wel schudden om de pen nog te bewegen (wellicht vuil in het gat waar de pen invalt, maar ook na inspuiten met wd40 bleef 't erg stroef gaan). Ook niet door de krukas heen en weer te bewegen. Enfin, ik hoop de komende 90000 km weer zorgeloos te kunnen tuffen want dit klusje hoef ik niet ieder weekend te doen :)
Gebruikersavatar
YellowFellow
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 mar 2012, 17:48

26 mar 2012, 12:51 0 x

Bedankt voor de mooie uiteenzetting! Scheelt een boel centjes als je het zelf doet.

Aan de foto's te zien heb je dit gewoon op straat gedaan? Is alles bereikbaar op die manier, of moet de auto opgekrikt worden om de vergrendelingen te plaatsen?
Gebruikersavatar
falcon
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 mei 2010, 13:04

26 mar 2012, 12:59 0 x

[quote="YellowFellow"]Aan de foto's te zien heb je dit gewoon op straat gedaan? Is alles bereikbaar op die manier, of moet de auto opgekrikt worden om de vergrendelingen te plaatsen?[/quote]Ik heb 't op de oprit gedaan, dan is er geen haast. Ik heb de voorkant omhoog gekrikt en 2 as-steunen gebruikt zodat het geheel iets omhoog komt. Je moet namelijk ook regelmatig onder de auto en omdat de A2 zo laag ligt gaat dat je anders niet lukken. Daarnaast heb ik het binnenspatbord aan passagierszijde verwijderd zodat het geheel veel overzichtelijk en toegankelijker wordt. De werkplaatshandleiding (elsawin) had ik er ook bij en zou ik zeker aanraden.
Gebruikersavatar
Thck
Berichten: 1171
Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
Locatie: Zevenaar
Motortype: (nog) geen Audi A2

26 mar 2012, 13:03 0 x

Nu nog even aangeven hoe je uiteindelijk die inbusboutjes toch hebt losgekregen?

Kan interessant zijn voor andere doe het zelfers

Theo
Gebruikersavatar
falcon
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 mei 2010, 13:04

26 mar 2012, 13:05 0 x

[quote="Thck"]Nu nog even aangeven hoe je uiteindelijk die inbusboutjes toch hebt losgekregen?
Kan interessant zijn voor andere doe het zelfers Theo[/quote]Beter lezen Theo :) Staat linkje naar dat topic in m'n verhaal.
Gebruikersavatar
YellowFellow
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 mar 2012, 17:48

26 mar 2012, 13:40 0 x

Het nokkenas tandwiel lijkt ovale gaten te hebben waar de bouten doorheen gaan. Ik neem aan dat je die gemarkeerd had met een lakstiftje oid? Ik ken de 3-cylinder nog niet in detail, maar het lijkt me dat dat het enige punt is waarop de inspuit-timing kan worden afgesteld, en die is zeer kritisch (mm-werk) kan ik me nog herrinneren van de ALH motoren. Al hadden die een vast nokkenas tandwiel en een losse brandstofpomp, waarmee je met de kanteling van de pomp het inspuit-tijdstip bepaalt. Heb je de timing naderhand nog gecontroleerd met VAGCOM?
Gebruikersavatar
falcon
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 mei 2010, 13:04

26 mar 2012, 13:54 0 x

[quote="YellowFellow"]Het nokkenas tandwiel lijkt ovale gaten te hebben waar de bouten doorheen gaan. Ik neem aan dat je die gemarkeerd had met een lakstiftje oid? Ik ken de 3-cylinder nog niet in detail, maar het lijkt me dat dat het enige punt is waarop de inspuit-timing kan worden afgesteld, en die is zeer kritisch (mm-werk) kan ik me nog herrinneren van de ALH motoren. Al hadden die een vast nokkenas tandwiel en een losse brandstofpomp, waarmee je met de kanteling van de pomp het inspuit-tijdstip bepaalt. Heb je de timing naderhand nog gecontroleerd met VAGCOM?[/quote]Nee, dat is heel mooi bedacht bij de VAG-groep. Het nokkenastandwiel kan schuiven via de langsgaten (zo heten die ovale gaten) over de nokkenaspoulie. Je blokkeert de poulie met de blokkeerpen, die kan dan echt geen mm meer veranderen en kan ook maar op 1 manier. Als daarnaast de krukas beneden goed geblokkeerd is zijn de langsgaten bedoeld om het tandwiel over de poulie te laten schuiven (terwijl de poulie muurvast geblokkeerd zit) om zo de spanning van de riem naar zowel de linker als rechterzijde te verdelen. Als de spanning goed verdeeld is draai je pas de 3 bouten in de nokkenas weer vast.
Timing nog niet gecontroleerd met vag-com, maar dat is inderdaad wel verstandig. Weet jij zo in welke groep dat af te lezen is?
Gebruikersavatar
YellowFellow
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 mar 2012, 17:48

26 mar 2012, 14:04 0 x

hier staat een mooie uitleg hoe je de pomptiming met VAGCOM kan checken bij een VP-motor. Jij hebt een pompverstuiver, dus ik vraag me af of dat meetblok dan wel bestaat. De site zegt trouwens dat een pompverstuiver automatisch 'op tijd' staat, maar dat lijkt me erg sterk. Het zal eerder zo zijn dat de inspuiting versus in/uitlaat timing automatisch goed staat. Hetgeen logisch is, omdat heel de cylinder kop intern gesynchroniseerd is. Maar daarmee staat de inspuiting nog niet automatisch 'op tijd' tov het TDP.
Gebruikersavatar
Thck
Berichten: 1171
Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
Locatie: Zevenaar
Motortype: (nog) geen Audi A2

26 mar 2012, 17:56 0 x

Met de stelling "automatisch op tijd"wordt bedoeld dat deze handmatig niet op tijd afstelbaar zijn.
De pompverstuiver is eigenlijk niets meer dan een "normale" verstuiver die echter in afwijking op die normale verstuiver zelf zijn hoge druk opbouwt (dus per verstuiver).

V.w.b. het inspuitmoment dat wordt gewoon a.h.v. diverse parameters d.m.v. sensoren uiteindelijk door de ECU bepaald. De pompverstuiver zelf is dus v.w.b. inspuitmoment niet afstelbaar.

Theo
Gebruikersavatar
j.hoeben1
Berichten: 722
Lid geworden op: 04 jun 2009, 17:04

26 mar 2012, 19:13 0 x

Ik zie al, kind doet de was. De volgende keer doe ik het dan ook maar eens zelf :o of toch maar niet :!: 8-) :lol:


gr. Sjors
Plaats reactie