vermogen verlies

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
pionok

01 jul 2012, 01:12 0 x

Hallo allemaal,
ik heb zo even meegelezen op verschillende topics en idd de problemen gelezen over de fsi motoren. Toch vind ik het wat kort door de bocht om dan maar te zeggen dat het niet verstandig is om een 1.6FSI te kopen.
Wat mij betreft zijn dit topic en dat van @lf (plus de nodige berichten op A2-Freun.de) wel absolute aanbevelingen om geen A2 FSI te kopen als je er geen goede garage bij hebt of zelf handig bent (hetzelfde wat m.i. voor de 3L geldt).
Ik ben zelf nu 2 jaar in het bezit van een 1.6FSI en ik heb een probleem gehad met de binnenste homokineet (welke ontstaan is door een gebroken veer) maar motorisch heb ik totaal geen problemen met deze motor. (ja de auto zou wat lekkerder mogen schakelen, maar daar hebben er meerdere last van, zie topics over versnellingsbak, etc).

Ik heb het geluk dat ik het onderhoud zelf kan doen bij mijn schoonouders garagebedrijf, maar meer dan het reguliere onderhoud heb ik niet gehad in de afgelopen 2 jaar.

Omdat ook "nieuwe 1.6FSI A2" rijders hier op het forum kijken wilde ik dat ook even gezegd hebben want mensen komen vaak pas op forums als iets niet okey is met hun auto, maar alle FSI's die geen problemen hebben die zullen hier niet zomaar gaan posten om te vertellen dat ze nooit problemen hebben.

reinigingsmiddelen.
Bij mijn schoonouders in de garage wordt bij een grote beurt in overleg een reinigingsmiddel toegevoegd. Ik heb hier al eens op het forum beschreven welk middel dat is. Bij mij zijn de resultaten voelbaar bij het rijden. Dus idd een goede tip om dat zo af en toe eens te doen.

Ik hoop voor peter dat de problemen nu helemaal voorbij zijn en dat hij weer met plezier van zijn A2 kan gaan genieten.

gr. rene
Luc17

03 jul 2012, 00:35 0 x

Rene,

Ben het met je eens. Er staan niet vaak berichten op een forum van een motor die het perfect doet, dus misschien geven deze gevallen toch een beetje een scheef beeld. Ik heb sinds november naast de 1.4 ook een 1.6 FSI. Nog niet zolang, maar al wel in ruim een half jaar ongeveer 17000 probleemloze kms gereden.

Voordelen, een stuk pittiger, en minstens zo zuinig. Nadeel, ik tank altijd benzine met een octaangehalte van 98, dus iets duurder.

Wat mij wel verbaast, is dat storingen aan deze motor blijkbaar moeilijk te vinden zijn. Het is toch een redelijk veel voorkomende motor binnen VAG. VW, Audi (A3) en Skoda hebben ook een 1.6 FSI, (misschien niet helemaal gelijk, want 115 pk geloof ik) maar je zou verwachten dat er toch voldoende kennis moet zijn om problemen op te sporen? Beide FSI problemen op dit forum beschreven een lange zoektocht naar de oorzaak.

Hopelijk is de FSI van dit topic weer de oude? Ik ben benieuwd.

Luc17
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

03 jul 2012, 11:50 0 x

Wat ik wel op de diverse fora vaak lees, dus ook van andere merken, is dat motoren met de zgnde penbobines storingsgevoeliger zijn dan met een enkele (conventionele) bobine.
petera2s-line

04 jul 2012, 22:10 0 x

Hallo allemaal

Om even in te haken op het verhaal over de 1.6 fsi het is een geweldige auto en ja hij loopt weer als nieuw. En het klopt dat me met klachten of problemen op het forum komt. Maar door je klachten te delen en info in te winnen kom je sneller tot het probleem als de garage het niet meer weet.
En dat het een bekend probleem bij audi dat de pennen stuk gaan is bij iedere garage bekent. Maar dat de injectoren stuk gaan binnen 95000 km is volgens mij niet normaal bij audi. Verder heb ik niet meer dan lof over mijn kleine rode a2tje.
Het reinigings middel wat ik voor mijn audi heb gebruikt is FORTE(gas treatment) en FORTE (fuel system cleuner) echt een aanrader om te voorkomen dat je motor vuil wordt en daardoor motor schade op loopt. FORTE is een van de beste motor cleaners die er zijn.

Nou ik wes jullie een fijn vakantie en veilige km.
bedankt voor alle info

groetjes

peter
wouterduijndam
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 jul 2012, 22:25 0 x

Voor de geïnteresseerden , ik heb in dit topic linken naar PDF bestanden gezet over onder andere hoe een 1.6 FSI motor werkt.

technische-leergangen-over-de-a2-t1692.html
Luc17

05 jul 2012, 00:25 0 x

Peter,

Goed te lezen dat je FSI weer helemaal de oude is!!
Rekening maar snel vergeten.... , en weer genieten.

Ik heb het topic met belangstelling gevolgd, en dat injectoren zo snel kapot gaan is in mijn ogen wel vreemd. Ik neem je tip ter harte en gooi binnenkort preventief een flesje FORTE in de tank.

Luc17

[quote="petera2s-line"]Hallo allemaal

Om even in te haken op het verhaal over de 1.6 fsi het is een geweldige auto en ja hij loopt weer als nieuw. En het klopt dat me met klachten of problemen op het forum komt. Maar door je klachten te delen en info in te winnen kom je sneller tot het probleem als de garage het niet meer weet.
En dat het een bekend probleem bij audi dat de pennen stuk gaan is bij iedere garage bekent. Maar dat de injectoren stuk gaan binnen 95000 km is volgens mij niet normaal bij audi. Verder heb ik niet meer dan lof over mijn kleine rode a2tje.
Het reinigings middel wat ik voor mijn audi heb gebruikt is FORTE(gas treatment) en FORTE (fuel system cleuner) echt een aanrader om te voorkomen dat je motor vuil wordt en daardoor motor schade op loopt. FORTE is een van de beste motor cleaners die er zijn.

Nou ik wes jullie een fijn vakantie en veilige km.
bedankt voor alle info

groetjes

peter[/quote]
Plaats reactie