De afgelopen weken begon mijn motor zachtjes te stotteren, en dat werd steeds heviger. Vooral bij optrekken en in de hogere toeren. Ik had vlak daarvoor (zelf) mijn distributie riem vervangen en had al angsten voor defecte kabelboom, hall-sensoren, injectoren etc. Het bleek slechts door een compleet verstopt brandstoffilter te komen.
5000 KM geleden heeft mijn A2 een grote beurt gehad tijdens de vervanging van het OSS, en daarbij is volgens de factuur ook het brandstoffilter vervangen. Ruim 5000 verder kan die dan toch niet al verstopt zijn zou je zeggen? Ik vind dat bijzonder snel eerlijk gezegd. In het verleden heb ik diverse leaseauto's gehad en ik heb nog nooit meegemaakt dat ik tussen beurten een brandstoffilter heb moeten laten wisselen. Met onderhoudsintervallen van 50K gingen die filters dus kennelijk 10x zo lang mee, en misschien wel langer ook.
Ik vraag me af of dit toeval is, of dat het komt door het grotere aantal witte pompen tegenwoordig (minder goede brandstoffen?), of dat er wellicht toch geen filter is gewisseld tijdens de vorige grote beurt. Dat laatste zou me aan de ene kant verbazen gezien de goede naam van de dealer waar dat is gebeurd, maar aan de andere kant, een filter wisselen bij een A2 is een smerige klus en ik kan me zo voorstellen dat dat dan wel eens wordt 'vergeten'.
foto: pikzwart diesel filter. Onderin het filter deksel lag bovendien nog een bijna 1 cm dikke laag drab.