Aansluiten Radio Concert II

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
j.hoeben1

08 okt 2010, 08:38 0 x

Hé jongens,
We moeten het hier op het forum wel leuk houden :D . Iemand bekritiseren kan men in ieder geval wel op een andere manier doen denk ik msorel. Discussiëren is beter, zodat we er met z'n alle wat aan hebben, maar dan op een nette manier (maar ook als het kan voor een niet auto freak monteur zoals ik begrijpende taal zoals Theo dat goed kan) en zonder andere over hun deskundigheid aan te vallen. Dus msorel, heb jij misschien als nieuweling op dit forum nu ook wat geleerd :oops:

Een goei weekend gewenst,

Sjors
chipsoer
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

10 okt 2010, 12:39 0 x

Ook ik sluit me aan bij Sjors !!!
Peter

10 okt 2010, 16:25 0 x

Heren, heren :) Graag on-topic blijven. We kunnen alleen maar blij zijn met mensen met zoveel know-how. Van mening en inzicht verschillen mag, maar laat de ander in z'n waarde.
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

11 okt 2010, 13:56 0 x

Hallo medeforumleden.

Ik heb even gewacht met mijn reactie en een en ander op mij in laten werken. Vervolgens heb ik mijn teksten waar Msorel naar verwijst zelf nog eens goed nagelezen!

Persoonlijk ben ik er ook voor om een goede discussie te voeren over de onderwerpen die er leven en ik probeer dan ook altijd om vanuit mijn kennis een antwoord te geven met onderbouwing zodat anderen daar wat mee kunnen.
Mijn bedoeling is het in ieder geval niet om daar waar iemand een afwijkende mening heeft deze persoon aan te gaan vallen!

Nu wil ik toch nog even terug komen op de onderwerpen die Msorel aanhaalt.
Het probleem bij dit forum is dat alles via het geschreven medium wordt overgedragen.
Lezen is in deze dus heel belangrijk! Vroeger heb ik op school als onderdeel van lezen ook tekstverklaren gehad, daarbij moest je na het lezen van een stuk kunnen aangeven wat de schrijver nu precies bedoelde!
Ik kan mij (alle onderwerpen nog eens nagelezen te hebben) niet aan de indruk onttrekken dat Msorel bij die bewuste lessen even niet goed heeft opgelet!

Ik wil v.w.b. het onderwerp " gebruik van juiste olie" nog maar eens verwijzen naar mijn stuk van data 23-07-2009 en 20-02-2010 waar ik mijns inzien iets heel anders stel dan door hem over mij wordt beweerd!

V.w.b. de te gebruiken koelvloeistof, de G12 en inmiddels G12 + die door Audi en Vw wordt voorgeschreven, in mijn stuk schrijf ik letterlijk dat ook andere merken te koop zijn die voldoen aan G-12!! Ik pleit dus niet zoals wordt gesteld voor gebruik van niet G-12 , alhoewel deze in principe dezelfde werking heeft dus qua werking geen schade zal aanrichten, het enige verschil is dat de additieven in de G11, G12 en G 12+ werkzaam blijven en niet worden afgebroken tijdens de levensduur en derhalve wordt gesteld dat deze koelvloeistof de hele levensduur van de motor mag blijven zitten (rijst de vraag natuurlijk "wat is de levensduur"?)
Mengen van andere koelvloeistoffen met G12 is toegestaan mits deze een basis hebben van MEG (Mono Ethyl Glycol), het is echter niet aan te bevelen aangezien hierdoor de werkzame duur wordt bekort!
Nu nog even over de "distributie" en wel het wel al dan niet vervangen van de riem, hier heb ik in eerste instantie aangeven wat de fabrikant aangeeft en ben vervolgens verder gegaan door te stellen dat 6 tot 7 jaar toch wel het maximum is en dan zeker de riem vervangen!
Mijn stelling lezende kan dit zeker niet opgevat worden als een pleidooi om de riem pas naar 150.000 km te vervangen!(neemt niet weg dat de materialen waar de huidige riemen van vervaardigd zijn deze km-stand waarschijnlijk wel aankunnen, maar het risico van aanzienlijk motorschade is nog te groot).

Ik kom derhalve tot de conclusie dat Msorel mijn stukken niet goed heeft gelezen c.q. onjuist heeft geïnterpreteerd.
Wat mij betreft is hiermee de discussie gesloten (wel wil ik best met hem de dialoog aangaan, maar dan hebben we het over de verschillende meningen deponeren en eenieder is vrij om hetzijne ervan te denken zonder dat daarbij de kennis van de personen in twijfel wordt getrokken.

Mvrg,
Theo
A2ColourStorm

11 okt 2010, 23:08 0 x

Theo,

dat je even gewacht hebt met je reactie, begrijp ik.
Afsluitend (wat mij betreft), heb je het keurig toegelicht en verwoord.
Mij is het betoog in ieder geval duidelijk.

Wim
msorel

19 okt 2010, 01:58 0 x

Koelvloeistof: http://www.audi-a2.nl/post1343.html#p1343 / geplaatst 15 maart 2010
Hallo,

Het spijt me Gert-Jan, maar dit is weer hetzelfde verhaal dat Audi verkondigd met zijn veel te dure Castrol Edge 5/w30 Longlife olie waar ook z.g. geen andere bij mag (m.u.v. noodgevallen)!!!!!

Koelvloeistoffen kunnen heel goed met elkaar gemengd worden! (misschien ben je in de war met remvloeistof en DOT aanduidingen).

Wel opletten dat je koelvloeistof koopt en geen antievries!!!! Daar zit n.l. wel verschil in en die kun je niet zo even mengen!!!

Dus geen geld verspillen aan de dure koelvloeistof van meneer Audi!!

M.b.t. de stand van de vloeistof, in "koude" toestand mag deze in principe niet onde het minimum niveau staan, maar dat wil niet zeggen dat er onmiddelijk een koelprobleem ontstaat. Die "knal" die je gehoord hebt kan inderdaad heel goed ontsnapte lucht zijn die door de druk in het systeem met kracht wordt uitgeblazen. Na de reparatie kan het best voorkomen dat men het systeem heeft afgevuld en snel ontlucht heeft (wordt vaak niet voldoende tijd voor genomen om dit goed te doen) en dat blijkt dat na verloop van enige tijd er toch nog wat bij moet.
Ik zou zeggen even een litertje koelvloeistof kopen, bijvullen (in koude toestand) tot iets onder max. en het weer even aan zien.

Theo
Distributieriem: http://www.audi-a2.nl/post2130.html#p2130 / geplaatst 2 juni 2010
Hallo,
Het vervangen van de riem bij de A2 is niet bij een km-stand voorgeschreven door Audi. D.w.z. dat de riem in principe gewoon 150.000 zonder probleem zou moeten volhouden. Echter de natuurlijke omstandigheden beïnvloeden de riem wel (temperatuurswisselingen, zuren water vuil etc) en daarom wordt uit voorzorg de riem meestela na 6 à 7 jaar vervangen en neemt men voor de zekerheid uiteraard ook de spanrollen mee.
Stel je zou nu een nieuwe A2 hebben en er binnen b.v. twee jaar 150.000km mee rijden(wat voor een zakelijke rijder nu niet abnormaal is) dan zou dit zonder probleem moeten kunnen.

Het is dus heel wel mogelijk dat je bij vervangen na b.v. 6 jaar een heel goed ogende riem eraf haalt en je je afvraagt "had deze wel vervangen moeten worden"?, maar het gezegde is er niet voor niets, "beter voorkomen dan gezezen"!!

Bij mij is de riem overigens vervangen bij km stand 56.000 maar toen was de auto (2008) 7 jaar oud.

Theo
Olie: http://www.audi-a2.nl/post2821.html#p2821 / geplaatst 9 september 2010
Oorspronkelijk bericht: In de TDI moet volgens het boekje 505.01 in. Ze hadden er wel een 5W40 in gegooid maar dan een 502. Dit was bij de ATU. Ik had het op de bon al gezien en expliciet gevraagd of ze zeker waren dat het kon. 5000km verder bleek dus van niet; hij stopte er ineens mee op de snelweg onder luid gepiep en geknipper van lampjes.

De ATU heeft zelfs een heel groot gevaren driehoek met uitroepteken bij de oliespec's in hun computer staan, en nog letten ze niet op. Gelukkig geven ze in 15 minuten toe dat ze fout zaten en de reparatie gratis uitvoerden. Ben er nog klant!

Antwoord: Hallo,
Ik denk dat de olie die ATU erin gedaan heeft niet alleen de oorzaak kan zijn geweest van het stuklopen van de motor! deze olie is in principe ook geschikt maar is geen "longlife"en dient dus ieder 15.000km ververst te worden.
Het lijkt mij een toevallige samenloop van omstandigheden en het feit dat ATU zo snel is overgegaan tot vervanging(of revisie) van de motor mag je mijns inziens als mooi meegenomen beschouwen.
De 0W30 503.00 / 506.00 / 506.01 is de longlife (verl.onderhouds interval) voor volkswagen longlife va bj 2000 voor de tdi 5 cilinder. Deze olie is niet geschikt voor de volkswagens uitgerust met DPF "diesel partikel filter" (of gewoon roetfilter)
( voor auto's met roetfilter olie soort 5W30 504.00 / 507.00 )
de 5W40 505.01 / 505.00 / 502.00 is de zogenaamde pomverstuiver olie deze moet wel elke 15000 worden ververst maar is wel goed koper dan de 0W30 503.00 / 506.00 / 506.01
de 5W30 504.00 / 507.00 is speciale olie voor de roetfilter moteren deze olie mag niet op de T4 en T5 met 5 cilinder motor ook niet op de touareq 5 cilinder en 10 cilinder diesel. Op de 4 cilinder versie van de T5 (met pompverstuiver) kan deze olie wel weer worden toegepast ) prijs is net iets lager dan de 0W30
en er kan altijd een 10W40 semi sytheet olie op natuurlijk wel met de vw specificaties
en ook elke 15000km verversen.
Zie ook deze link,kun op kenteken zoeken en krijg je het juiste olie advies van Kroon-Oil http://www.kroon-oil.com/nl/

Theo
Olie met ALLEEN de VW502.00 spec zonder de 505.01 spec is een benzinemotor olie en volledig ongeschikt voor een pompverstuivermotor. Er is wel olie met zowel de 505.01 als de 502.00 spec welke vanzelfsprekend wel te gebruiken is voor de PD motor.

Had mezelf voorgenomen geen reactie te geven. Kon het toch niet laten........

Met vriendelijke groet,
Maurice Sorel
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

19 okt 2010, 21:05 0 x

Hallo Maurice,

Aangezien ik al had aangeven dat wat mij betreft de discussie over deze onderwerpen zijn afgerond ga ik hier ook niet meer op in.
Waarschijnlijk blijven we hierover van mening verschillen en op zich moet dat kunnen. (het zou heel saai zijn als we allemaal dezelfde mening gingen verkondigen).
Wat mij betreft "no hard feelings"
Misschien worden we het over toekomstige onderwerpen wel eens.

Theo
4ringen

09 mar 2013, 19:20 0 x

ik heb zojuist een Concert 2 uit een A3 gekocht.

Ik krijg ook helaas geen geluid uit de speakers (A2 uit 2005).

Dit komt waarschijnlijk omdat er hiervoor een aftermarket radio in heeft gezeten, maar ik suit op de volgende problemen:

- Geen geluid uit de speakers: vanaf de auto gaan wel 4 draden (front L en R plus en min) naar de bruine iso stekker die in de concert gaat, volgens de aansluitschema-sticker is dit verder juist aangesloten.

- Geen verlichting knoppen bij aanzetten licht

- Elke keer als ik de contact uitzet moet ik opnieuw de code invoeren

Moet ik nou een canbus simulator hebben of de snoeren gaan knippen/verplaatsen?
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 mar 2013, 20:15 0 x

[quote="msorel"]Wanneer de Concert II geen geluid geeft staat deze waarschijnlijk in BOSE modus. De interne versterker (2 kanaals) wordt dan uitgeschakeld. Wanneer de pin Bose van de 8 polige iso stekker aan massa wordt gelegd, wordt de interne versterker uitgeschakeld. Wanneer deze niet aan massa wordt gelegd zou de interne versterker moeten werken.

Dan het verlichting, automatisch uit na een uur en dimmen van verlichting probleem: De concert II is een canbus gestuurd apparaat. Wanneer de A2 geen af fabriek audiosysteem heeft, liggen er dus ook geen canbus draden. Die moet je zelf aanleggen vanaf het "Kombiinstrument" (tellerhuis). Demonteer het kombiinstrument. Er zitten op de achterzijde een drietal stekkers. De grijze moet je hebben. Je kunt de stekkers zonder problemen loshalen. Pin 5 is CAN HI en pin 6 is CAN LOW. De draden moeten in elkaar gedraaid worden. Handige methode is om de draden in de kop van een accuboormachine te stoppen en de draden strak te houden. Laat de boor draaien en de draden worden in elkaar gedraaid. Laat deze info je niet ontmoedigen want het is echt de moeite waard.

De radio moet dan wel worden aangemeld via vagcom!! Vanaf 2003 heeft de A2 canbus. Installatie van een volledig werkende Concert II in een 2005er A2 moet dus geen enkel probleem zijn. Check deze link voor de juiste waarden http://de.openobd.org/audi/rns.htm#56_2

Belangrijk: De meeste A2's zonder af fabriek audiosysteem hebben een achteraf getrokken geschakelde plus draad. Deze hoort er niet te zitten bij een Concert II!!!!! Het uitschakelen op het contact wordt dus door de computer geregeld via CANBUS. Radio heeft dus alleen een plus, min, canbusdraden (2 gedraaid), antenne en de speakerkabels nodig. Radio schakelt bij sleutel uit het contact aan maar kan dan toch weer aangezet worden zonder sleutel. De radio gaat dan automatisch na een uur weer uit.

Het is alweer een tijd geleden dat ik mijn concert II installeerde dus het is even goed graven in het geheugen maar bij mij speelt deze perfect (zelfs gala signaal en dimmen van sterkte van de verlichting). A2's zonder canbus hebben inderdaad een emulator nodig.

Succes!![/quote]

Dit staat aan het begin van dit topic, wellicht dat je er iets aan hebt ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Plaats reactie