[quote="koop9"]
........
let op dat je wel longlife olie in de motor doet.
belangrijk is daarbij dat je naar de specificatie kijkt op de fles.
we kennen allemaal wel de 10w40, 15w40, 0w30 en de 5w30 als voorbeeld.
dit moet je eigenlijk een beetje vergeten....
het is belangrijk dat de olie aan de VW specificatie voldoet die de motor moet hebben.
bij diesel is dit VW 507.00 (was VW 506.01, mag er ook in)
rij je niet op longlife maar normaal onderhoud dan kan er de volgende olie in;
bij diesel is dit VW 505.01 heel belangrijk dat die 01 er achter staat want die specifiek voor de pompverstuiver motor, de 507.00 mag er ook in maar is duurder.
let hier goed op want dit is de basis voor een gezonde motor, zeker bij de diesel want die
moet speciale olie voor pompverstuivers hebben, doe je dit niet dan slijt je nokkenas heel snel dit is in het verleden regelmatig gebeurd bij allround garages die geen juiste olie gebruikte.
[/quote]
Omdat ik binnenkort ook de filters en vloeistoffen verder ga vervangen bij mijn '02 AMF dieseltje met 328K km's heb ik me wat ingelezen en kwam bovenstaande zeer informatieve stukjes tegen. Ik heb de benzine details eruit gelaten.
Bij wat meer lezen in de materie blijken er overigens ook nog andere meningen over de VW specificaties voor pompverstuiver diesels van VW te zijn. Zo kwam ik onderstaande link tegen en dat deed me erg denken aan een oude discussie (bij een ander motortype) over nokkenas levensduur irt olie bestanddelen, luchtkwaliteit eisen, politiek en de macht van grote bedrijven zoals VW die hun eigen eisen (en kosten aan certificeren) geven... zelfde problemen lijken ook hier bij dit motortype te spelen.
http://www.bobistheoilguy.com/forums/ub ... s/2874852/
Conclusie is dat er ook niet-VW-gespecificeerde olien zijn die minder slijtage veroorzaken.
Ik denk dus dat ik maar eens wat breder ga zoeken naar olie en iig niet de waterdunne 5W30 ga gebruiken en misschien ook niet de VW spec. als de olie beter is gebleken dan die VW spec. 5W40 lijkt me sowieso al beter voor een motor met meer dan 3 ton op de teller, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Ik hou jullie iig op de hoogte beloof ik