Remschijven vóór vervangen

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

01 mei 2014, 16:51 0 x

[quote="rolf"]Klik maar op de plaatjes dan zie je het verschil.....[/quote]

Hmmm, die paar gaatjes boor ik zelf wel ff :lol:
Duidelijk rolf, ik keek weer niet verder dan mijn neus lang was. ;)
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6369
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 mei 2014, 22:09 0 x

Morgen gaat het gebeuren, dan wordt er groot onderhoud uitgevoerd en ook de schijfremmen met blokken vervangen.

Dit is het setje dat gemonteerd gaat worden:
Zimmermann_schijven_blokken.jpg
Zimmermann schijven en blokken
Zimmermann_schijven_blokken.jpg (2.71 MiB) 2104 keer bekeken
De doos vermeld "Anti Corrosion" en dat is alles behalve het remoppervlak. De anti roest laag op het remoppervlak zal bij het inslijten vanzelf verdwijnen.

Zimmermann staat erom bekend kwalitatief hoogwaarde schijfremmen te produceren. Ik ben benieuwd naar het resultaat over langere termijn. Naast het monteren van de nieuwe schijven wordt ook de remvloeistof ververst, die is ook bruin.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Sturdygurdy
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 feb 2014, 18:30

07 mei 2014, 00:13 0 x

Hoi Hans Jan,
Ik wil het binnenkort ook gaan doen. Zou je een paar foto's kunnen maken en wat tips kunnen geven als je moeilijkheden moet trotseren?
Dat scheelt mij (amateur die ik ben, en ik ben vast niet de enige) een hoop zoekwerk en prutswerk.


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6369
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 mei 2014, 00:20 0 x

Het is zeker mijn intentie om van het vervangen van de schijven een verslag(je) te maken. Ik voer de klus niet zelf uit, daar heb ik een bevriende specialist voor. Alleen nog hopen op mooi weer, want we gaan het op de oprit uitvoeren. :mrgreen:

Ik weet wel dat het juiste gereedschap belangrijk is, evenals remmenreiniger en kopervet. Spullen die je overigens bij krijgt wanneer je bijv. via autopartsonline.nl bestelt zoals @Ger64 had gedaan.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Pocoloco
Berichten: 2976
Lid geworden op: 23 aug 2013, 00:01

07 mei 2014, 00:22 0 x

Schijven voor vernieuwen is appeltje eitje ,achter schijven is wat lastiger als leek !
Je moet achter weten hoe je de zuiger terug zet.
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6369
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 mei 2014, 00:38 0 x

[quote="pocoloco"]Schijven voor vernieuwen is appeltje eitje ,achter schijven is wat lastiger als leek !
Je moet achter weten hoe je de zuiger terug zet.[/quote]
Ik zeg maar zo: ik ben beter in auto-matiseren :mgreen:
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
rolf
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 mei 2014, 21:15 0 x

Gros van de A2'tjes hebben trommels achter, dat is voor de meesten nog lastiger............

Heb al veel remmetjes vervangen, maar trommelremschoenen heb ik nog nooit hoeven doen, heb nog nooit versleten remschoenen gehad en daarna alleen maar auto's met schijven achter gehad.
De A2 is de eerste weer sinds lange tijd.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3868
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 mei 2014, 21:21 0 x

Bij het normale onderhoud wordt bij trommelremmen alleen naar de voeringdikte en (het eventuele verschil in) remvertraging gekeken.

Alleen bij problemen (piepen, ongelijk remmen e.d.) wordt gerepareerd.

Heb dit zowel van mijn BOVAG-garage als van een kennis die bij een Volkswagengarage werkt gehoord.
Reden: de totaalprijs van een onderhoudsbeurt zo laag mogelijk houden ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
koop9
Berichten: 1285
Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
Locatie: Zandvoort
Motortype: (nog) geen Audi A2

07 mei 2014, 22:02 0 x

de enigste problemen die je hebt bij trommelremmen zijn dat er af en toe een remcilinder lekt en als je dat niet op tijd opmerkt lekt hij op de voering.
en de handremhevel kan vast gaan zitten waardoor de rem blijft hangen, aanslepen, en je handrem heeft veel vrije slag.

het onderhoud is niet heel moeilijk maar de meeste mensen die geen (vw/ audi) monteur zijn krijgen de trommels er niet af omdat je een zelf opstellend heveltje moet terug wippen door het gat van 1 der wielbout gaten. doe je dit niet blijven de remschoenen naar buiten staan en gaat de trommel er nagenoeg niet af (zonder geweld)

verder nooit de boel schoonmaken met remmenreiniger of een er voor bestemd apparaat dat met hete vloeistof er een goedje erdoorheen dat ontvet en reinigt. wat je hiermee doet is het stof weg halen (dat is op zich goed) maar ook de boel ontvetten en dan roest alles onder je r##t vandaan. de dunne veren roesten stuk, de hevel gaat vast zitten, het opstel mechaniek kan vast gaan zitten. hier heb je uiteindelijk meer last van dan dat het wat oplevert.

mijn advies; trommel er af halen, rubbers van de remcilinders even los wippen om te zien of er lekkage is, met een hamer zachtjes tikken tegen het metalen deel van de remschoenen en dan aan de onderkant van de ankerplaat (ronde plaat waar alles op zit gemonteerd) tikken en dan valt alle stof er af, dan licht opschuren, nogmaals zachtjes tikken, met een warmte bestendige spray de bewegende delen even licht inspuiten, de trommel leeg tikken en opschuren en weer monteren, dan de voetrem even stevig intrappen want dan is het mechaniek weer opgesteld (daarna pas de handrem evt bedienen).

oh ja.... en als je in de regen hebt gereden, vooral met plassen water, dan als je bijna thuis bent is het goed om even de handrem zachtjes aantrekken als je nog rijd om de remvoering even warm te maken zodat dit niet nat word weggezet en de volgende ochtend vast zit.....
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3868
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 mei 2014, 22:24 0 x

@Koop9, goede tips voor het onderhoud van de trommelremmen. Zijn toch vaak de stiefkindjes onder de remmen.

Mooie inhoud ook voor een howto ... ;)
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Plaats reactie