07 mei 2014, 22:02
0 x
de enigste problemen die je hebt bij trommelremmen zijn dat er af en toe een remcilinder lekt en als je dat niet op tijd opmerkt lekt hij op de voering.
en de handremhevel kan vast gaan zitten waardoor de rem blijft hangen, aanslepen, en je handrem heeft veel vrije slag.
het onderhoud is niet heel moeilijk maar de meeste mensen die geen (vw/ audi) monteur zijn krijgen de trommels er niet af omdat je een zelf opstellend heveltje moet terug wippen door het gat van 1 der wielbout gaten. doe je dit niet blijven de remschoenen naar buiten staan en gaat de trommel er nagenoeg niet af (zonder geweld)
verder nooit de boel schoonmaken met remmenreiniger of een er voor bestemd apparaat dat met hete vloeistof er een goedje erdoorheen dat ontvet en reinigt. wat je hiermee doet is het stof weg halen (dat is op zich goed) maar ook de boel ontvetten en dan roest alles onder je r##t vandaan. de dunne veren roesten stuk, de hevel gaat vast zitten, het opstel mechaniek kan vast gaan zitten. hier heb je uiteindelijk meer last van dan dat het wat oplevert.
mijn advies; trommel er af halen, rubbers van de remcilinders even los wippen om te zien of er lekkage is, met een hamer zachtjes tikken tegen het metalen deel van de remschoenen en dan aan de onderkant van de ankerplaat (ronde plaat waar alles op zit gemonteerd) tikken en dan valt alle stof er af, dan licht opschuren, nogmaals zachtjes tikken, met een warmte bestendige spray de bewegende delen even licht inspuiten, de trommel leeg tikken en opschuren en weer monteren, dan de voetrem even stevig intrappen want dan is het mechaniek weer opgesteld (daarna pas de handrem evt bedienen).
oh ja.... en als je in de regen hebt gereden, vooral met plassen water, dan als je bijna thuis bent is het goed om even de handrem zachtjes aantrekken als je nog rijd om de remvoering even warm te maken zodat dit niet nat word weggezet en de volgende ochtend vast zit.....