Alhoewel het vervangen van de remschijven door een automonteur is uitgevoerd, heb ik wel goed over de schouders meegekeken hoe dit in zijn werk gaat. Helaas was het ontzettend rotweer en was het soms lastig om met paraplu en camera in de handen toch nog goede foto's te maken.

De kwaliteit is niet wat jullie gewend zijn, maar de beste heb ik eruit gehaald en treffen jullie onderstaande aan.
Het voorwiel is verwijderd en we hebben een troosteloze aanblik op één bonk roest. Ook heeft de vorige eigenaar of monteur een fraai (..) stukje huisvlijt op remklauwen, hitteschild, leidingen enz. toegepast: alles is gespoten en ingepapt met zwarte en vermoedelijk hittebestendige lak. We laten het voorlopig maar voor wat het is.
Voordat de remklauw verwijdert wordt, dient eerst het niveau van de remvloeistof gecontroleerd te worden. Deze bevindt zich in de motorruimte aan de rechterkant tegen het schutbord. Als het niveau te hoog is en de remzuiger wordt teruggeduwd, dan stroomt het reservoir over. En remvloeistof is een gemeen goedje.
Achterop de remklauw zitten twee dopjes aan boven- en onderkant. Verwijder de dopjes en gebruik een inbus maat 7 om de klauw los te schroeven. Kantel de klauw naar achteren en til hem op. Verwijder de remblokken van de remklauw en druk de remzuiger naar binnen. Indien dit niet makkelijk gaat, gebruik dan een stuk hout en lijmtang oid.
Koppel de signaaldraad los door de connector in te drukken, lipje naar achter te kantelen en de connector los te koppelen. Draai daarna de schijf los door de borgschroef tussen de bevestigingsgaten van de wielbouten los te draaien.
De schijf is verwijderd en aan de achterkant zien we nog meer (los zittende stukken) roest.
Het bovenaanzicht op de remschijf toont een groot roestfestival tussen de ventilatiesleuven. Deze schijf verdient maar één plek en dat is de oud ijzer container!
Met een borstel maken we de plaat schoon.
Ook worden de beugels waarop de remklauw rust (als onderdeel van de fusee) van roest ontdaan.
De nieuwe remschijf kan erop, wat een verschil! vergeet niet de borgschroef weer terug te plaatsen.
Met kopervet worden de belangrijkste delen ingesmeerd.
De remblokken worden nu in de remklauw geschoven. Let op het het remblok met de signaaldraad, die komt aan de binnenkant van het wiel aan de bestuurderszijde.
Plaats de remklauw eerst op de onderste beugel en kantel hem naar voren zodat de blokken over de schijf heen schuiven. Draai de pennen in de behuizing en zet deze vast. Plaats de dopjes terug en sluit de signaaldraad aan, ik heb deze voorzichtig met een waterpomptang vastgezet omdat het met de hand niet lukte. Zet daarna het contact aan om te controleren of er geen storing in het remsysteem wordt gemeld.
Het effect van deze klus is in vele opzichten merkbaar:
- De auto remt stukken beter en directer
- De auto trekt niet meer naar links, wat hij hiervoor licht deed
- De trilling in het stuur tussen 120-130km/h is ook weg
De klus is geklaard en ik ben erg tevreden met het resultaat.

NB: ik heb deze beschrijving als leek gemaakt. Er zullen vast zaken ontbreken "and correct me if I'm wrong".