Remschijven vóór vervangen

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 mei 2014, 01:37 0 x

Goed, over dit onderwerp is ook al veel gemeld, maar ik zou voor de geïnteresseerden nog met een verslagje komen.

Alhoewel het vervangen van de remschijven door een automonteur is uitgevoerd, heb ik wel goed over de schouders meegekeken hoe dit in zijn werk gaat. Helaas was het ontzettend rotweer en was het soms lastig om met paraplu en camera in de handen toch nog goede foto's te maken. :(

De kwaliteit is niet wat jullie gewend zijn, maar de beste heb ik eruit gehaald en treffen jullie onderstaande aan.

Het voorwiel is verwijderd en we hebben een troosteloze aanblik op één bonk roest. Ook heeft de vorige eigenaar of monteur een fraai (..) stukje huisvlijt op remklauwen, hitteschild, leidingen enz. toegepast: alles is gespoten en ingepapt met zwarte en vermoedelijk hittebestendige lak. We laten het voorlopig maar voor wat het is.

Oude remschijf_1.jpg
Oude remschijf_1.jpg (2.47 MiB) 2182 keer bekeken
Oude remschijf_2.jpg
Oude remschijf_2.jpg (2.45 MiB) 2182 keer bekeken
Voordat de remklauw verwijdert wordt, dient eerst het niveau van de remvloeistof gecontroleerd te worden. Deze bevindt zich in de motorruimte aan de rechterkant tegen het schutbord. Als het niveau te hoog is en de remzuiger wordt teruggeduwd, dan stroomt het reservoir over. En remvloeistof is een gemeen goedje.

Achterop de remklauw zitten twee dopjes aan boven- en onderkant. Verwijder de dopjes en gebruik een inbus maat 7 om de klauw los te schroeven. Kantel de klauw naar achteren en til hem op. Verwijder de remblokken van de remklauw en druk de remzuiger naar binnen. Indien dit niet makkelijk gaat, gebruik dan een stuk hout en lijmtang oid.

Koppel de signaaldraad los door de connector in te drukken, lipje naar achter te kantelen en de connector los te koppelen. Draai daarna de schijf los door de borgschroef tussen de bevestigingsgaten van de wielbouten los te draaien.

De schijf is verwijderd en aan de achterkant zien we nog meer (los zittende stukken) roest.

Het bovenaanzicht op de remschijf toont een groot roestfestival tussen de ventilatiesleuven. Deze schijf verdient maar één plek en dat is de oud ijzer container!

Oude remschijf.jpg
Oude remschijf.jpg (2.19 MiB) 2182 keer bekeken
Met een borstel maken we de plaat schoon.

Schoonmaken.jpg
Schoonmaken.jpg (1.92 MiB) 2182 keer bekeken
Ook worden de beugels waarop de remklauw rust (als onderdeel van de fusee) van roest ontdaan.

De nieuwe remschijf kan erop, wat een verschil! vergeet niet de borgschroef weer terug te plaatsen.

Nieuwe schijf gemonteerd.jpg
Nieuwe schijf gemonteerd.jpg (1.74 MiB) 2182 keer bekeken
Met kopervet worden de belangrijkste delen ingesmeerd.

Zuiger remklauw invetten.jpg
Zuiger remklauw invetten.jpg (1.19 MiB) 2182 keer bekeken
De remblokken worden nu in de remklauw geschoven. Let op het het remblok met de signaaldraad, die komt aan de binnenkant van het wiel aan de bestuurderszijde.

Remblok gemonteerd.jpg
Remblok gemonteerd.jpg (1.51 MiB) 2182 keer bekeken
Plaats de remklauw eerst op de onderste beugel en kantel hem naar voren zodat de blokken over de schijf heen schuiven. Draai de pennen in de behuizing en zet deze vast. Plaats de dopjes terug en sluit de signaaldraad aan, ik heb deze voorzichtig met een waterpomptang vastgezet omdat het met de hand niet lukte. Zet daarna het contact aan om te controleren of er geen storing in het remsysteem wordt gemeld.

Remklauw gemonteerd.jpg
Remklauw gemonteerd.jpg (1.64 MiB) 2182 keer bekeken
Het effect van deze klus is in vele opzichten merkbaar:

- De auto remt stukken beter en directer
- De auto trekt niet meer naar links, wat hij hiervoor licht deed
- De trilling in het stuur tussen 120-130km/h is ook weg

De klus is geklaard en ik ben erg tevreden met het resultaat. :D

NB: ik heb deze beschrijving als leek gemaakt. Er zullen vast zaken ontbreken "and correct me if I'm wrong".
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
rolf

10 mei 2014, 02:03 0 x

Mooi!
Remzuiger moet teruggeduwd worden, gaat prima met een stukje hout over de zuiger en een lijmtang.
Controleer voordat je dat doet of je remvloeistof resevoir niet te vol zit! anders stroomt ie over, niet fijn.........
Je hebt grappenmakers die dat "bijvullen" :evil: namelijk.

Ga ze ook ff bestellen, we krijgen in Juni bezoek uit NL en die willen ze wel voor ons meenemen, :D
Augustus moet ie weer voor de 2 jaarlijkse EU kontrol (APK) dus dat komt dan mooi uit.
Audi_gekkie

10 mei 2014, 02:12 0 x

[quote="rolf"]Mooi!
Remzuiger moet teruggeduwd worden, ...[/quote]

Die opmerking was je mij net voor. :)
Bij mijn Audi 5000 Turbo moet in niet duwen maar draaien.
Remklauwen waren van Girling.

Mooi verslag HansJan!
rolf

10 mei 2014, 02:18 0 x

Voor ook?
Zover ik weet hoef je alleen achter de remzuiger drukken en draaien, dit ivm het handremmechanisme in de zuiger.
Dat is een spindel, vandaar.
Audi_gekkie

10 mei 2014, 02:25 0 x

[quote="rolf"]Voor ook?
Zover ik weet hoef je alleen achter de remzuiger drukken en draaien, dit ivm het handremmechanisme in de zuiger.
Dat is een spindel, vandaar.[/quote]

Nee klopt, was achter.
Ben er uren mee bezig geweest voordat ik er achter was dat ik moest draaien. :(

Hier nog een filmpje voor wie het na de duidelijke uitleg van HansJan nog niet helemaal snapt.
http://www.youtube.com/watch?v=K8MBYawSMpo
Sturdygurdy

10 mei 2014, 11:57 0 x

Thanks Hans Jan, ik ga er, als het weer iets beter is, ook mee aan de slag. Heel handig, dit stappenplan met plaatjes.

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Pocoloco

10 mei 2014, 12:06 0 x

[quote="Sturdygurdy"]Thanks Hans Jan, ik ga er, als het weer iets beter is, ook mee aan de slag. Heel handig, dit stappenplan met plaatjes.

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk[/quote]

Leuk klusje voor op de meeting , heb je een brug tot je beschikking en mensen met ervaring. ;)
HansJan
Moderator

10 mei 2014, 15:36 0 x

[quote="rolf"]Remzuiger moet teruggeduwd worden, gaat prima met een stukje hout over de zuiger en een lijmtang.
Controleer voordat je dat doet of je remvloeistof resevoir niet te vol zit! anders stroomt ie over, niet fijn.........
Je hebt grappenmakers die dat "bijvullen" :evil: namelijk.[/quote]
Bedankt voor je opmerkingen, deze zijn verwerkt!
[quote="Sturdygurdy"]Thanks Hans Jan, ik ga er, als het weer iets beter is, ook mee aan de slag. Heel handig, dit stappenplan met plaatjes.[/quote]
Graag gedaan, daar is dit topic precies voor bedoeld.
[quote="pocoloco"]Leuk klusje voor op de meeting , heb je een brug tot je beschikking en mensen met ervaring. ;) [/quote]
Ook daar zal ik zeker gebruik van maken :-)
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

11 mei 2014, 11:04 0 x

Mooi verslag met duidelijke plaatjes erbij.

Het verversen van de remvloeistof bewaar je voor een andere keer?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
HansJan
Moderator

11 mei 2014, 12:54 0 x

@Peter_Audi_A2: bedankt.

En scherp, de remvloeistof is is niet vervangen. Het weer was gewoon te beroerd om daar nog mee aan de slag te gaan.ik zal het meenemen naar de meeting, misschien is het interessant om dat proces ook te zien. Moet er wel tijd voor overblijven uiteraard
Plaats reactie