Van VW naar A2 + onderhoud na aanschaf

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Airspeed
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

16 jul 2014, 15:52 0 x

Thanks! Hans Jan maakt wel een punt waar ik eigenlijk niet eens zo over nagedacht had. Ik heb de hele winter naar m'n werk gefietst en toch kom ik nog op ruim 20.000km als ik het doortrek over een jaar wat ik dan gereden zou hebben.

Hmmm...

Even snel rekenend met een diesel-benzine verschilprijs van 30 cent en een verbruik van gemiddeld 1:16 tov 1:22 benz-diesel en een verschil in 'wegenbelasting' van ca. 50,--/mnd, ligt het omslagpunt bij 15.000 km op jaarbasis.
Even ervan uitgaande dat de benzine en diesel versies in aanschaf bij deze leeftijden (2000-2002) ongeveer even duur zijn op de markt (blijkt aardig te kloppen)

Ik ga toch ook maar eens met een schuin oog naar diesels kijken ;)
Misano rode CS FSI, eind 2003, (dood) panoramadak, alu trekhaak, PDC, verw. rode stoelbekleding, 16" velgen, facelift serviceklep, Pro-Boost ecu upgrade
Blauwe CS FSI, 2005, pro-boost
audiJan

17 jul 2014, 00:13 0 x

Je kan aardig rekenen zie ik , reken nu nog eens met lpg sta versteld wat dat opbrengt.

En let op oude diesel zonder roetfilter kom je straks nergens meer in Duitse steden.
Airspeed

17 jul 2014, 00:22 0 x

[quote="audiJan"] , reken nu nog eens met lpg sta versteld wat dat opbrengt.

[/quote]
I know, ik heb vaak op LPG gereden en ben daar ook altijd erg tevreden mee geweest. Op een of andere manier lijkt het inbouwen van een zware stalen tank met frame in een alu carrosserie een beetje tegenstrijdig.
Nu ik de Variant verkoop/inruil, wil ik ook de beperktere binnenruimte zoveel mogelijk benutten, dus ik denk niet dat het lpg gaat worden in de A2, maar dank voor de suggestie :)

Kwam overigens in duitsland een 1,4 Tdi te koop tegen met 487.000 km :D
Misano rode CS FSI, eind 2003, (dood) panoramadak, alu trekhaak, PDC, verw. rode stoelbekleding, 16" velgen, facelift serviceklep, Pro-Boost ecu upgrade
Audi_gekkie

17 jul 2014, 02:17 0 x

[quote="Airspeed"]...Kwam overigens in duitsland een 1,4 Tdi te koop tegen met 487.000 km :D [/quote]

Ik heb zelfs een miljoen waargenomen!
audiJan

17 jul 2014, 21:13 0 x

Ik weet niet wat voor inbouw gezien hebt met lpg mogelijk heden.

Zelf heb ik hem in de accu bak gebouwd
Airspeed

19 jul 2014, 00:29 0 x

Dieseltje gevonden! Me very happy en rijdt super lekker :D
Audi_gekkie

19 jul 2014, 01:32 0 x

[quote="Airspeed"]Dieseltje gevonden! Me very happy en rijdt super lekker :D [/quote]

Gefeliciteerd Walter!!
We zijn benieuwd naar wat het geworden is en vooral hoe hij er uit ziet en natuurlijk het verhaal erachter! :D
Airspeed

19 jul 2014, 14:12 0 x

Het is een basic 55kW dieseltje uit 2002 met ruim 3 ton op de teller geworden.
Ben heel blij dat ik met mijn zeer beperkte budget zo'n aparte auto kan rijden, dus ik vind het niet erg dat er wat schoonheidsfoutjes aan zitten (je ziet de niet originele velgen al), maar daar was de (bijbetaal)prijs dan ook naar. Plus ik kon mijn (blijkbaar) zeer incourante passat inruilen.
Het donkergrijze interieur vind ik nog supernetjes voor een auto van dit kilometrage en ben erg blij dat de voorstoel iets in hoogte verstelbaar is. De display in het dashboard is maar half aangesloten. Dus geen verbruiksdetails tijdens rijden. Basic versie?

Paar van de andere schoonheidsfoutjes zijn dat het klepje van de zekeringkast weg is, de afdekdop voor de kriksteun rechtsvoor weg is en er helemaal geen boekjes bijzaten. Wel is de turbo, koppeling en getande riem kort geleden vervangen, alsmede de bak gereviseerd.
Wel heb ik twijfels over de thermostaat, want het duurt echt ruim een kwartier a een half uur rijden voordat de watertemperatuur op 90 graden is, zelfs bij deze temperaturen. Lijkt me niet helemaal normaal voor een diesel toch?

Ook is één koplamp duidelijk bijna nieuw en de andere is duidelijk oud: bovenste bevestigingslipje afgebroken en heeft veel heel kleine pitting (steenslag).
De S-line badges zijn trouwens nep (plakstickers) :lol:

Met rijden valt op hoe lekker de auto eigenlijk op de weg ligt en hoe opvallend ruim deze kleinste van Audi is! Wel is de vering vrij kort: verkeersdrempels houdt-ie niet echt van, want dan zit je vrij snel op de aanslag heb ik het gevoel. Weet niet wat jullie ervaring hiermee is? Misschien voordempers?

Verder zeer blij met m'n 'nieuwe' auto en langzaamaan wil ik hem wel weer zoveel mogelijk in goeie en originele conditie brengen.

Afbeelding
advanced

19 jul 2014, 14:22 0 x

Hoi gefeliciteerd met je aankoop. BTW ik vind die peperbussen er helemaal niet verkeerd onderstaan. Denk maar zo, zomerbanden op rijden en winterbanden op dat setje velgen. Volgend seizoen LM velgen met zomerbanden
" Alleen wrijving geeft glans"
audifreak

19 jul 2014, 20:32 0 x

Dit zijn originele velgen voor een A3
Plaats reactie